تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۱۳۰۶۴۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عملیات ضربتی و شبانه شرکت نفت برای خشکاندن هورالعظیم
شرکت نفت که هم اکنون در هورالعظیم مشغول فعالیت های نفتی است برای جلوگیری از ارتباط مخازن، شبانه و بدون اجازه حدود 20 مورد از مجموعه دریچه های ارتباطی را با بتن مسدود می کند تا زیر کمپ هایشان خشک بماند
خوزنیوز: چند روز پیش وزیر نفت در سفر خود به خوزستان با واکنش به اعتراض مدیرکل محیط زیست برای خشک کردن تالاب هورالعظیم گفت: تالاب هورالعظیم را من نباید احیا کنم، شما باید یقه کسی را بگیرید که این تالاب را خشک کرد. محیط زیست باید از اختیار حاکمیتی خود برای حل مسائل زیست محیطی استفاده کند.

زنگنه در حالی دولت گذشته را مقصر اصلی خشکیدن هورالعظیم نشان می دهد که طبق برخی مستندات، شرکت های تابعه نفت به صورت غیر مجاز و شبانه اقدام به مسدود کردن ورودی های مخازن هورالعظیم می کنند.


به گزارش خوزنیوز؛ حمیدرضا خدابخشی معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان در اشاره به این سخنان وزیر گفت: اگر خشک شدن هورالعظیم به شرکت نفت ربطی نداشته به چه کسی ربط داشته است؟ این شرکت نفت بود که دریچه مخزن های 3 و 4 و 5 هورالعظیم را شکافت و آب آن ها را نیز تخلیه کرد. این مساله بحث فردی نیست بلکه دستگاه ها مسوول این کار هستند. این شخصیت حقوقی شرکت نفت است که در قبال آثار و پیامدهای اقدامات شرکت های تابعه آن مسوولیت دارد. مهم نیست که این اتفاق در این دولت واقع شده باشد یا در دولت های قبل.

معاون طرح و توسعه شبکه های زهکشی آب و برق خوزستان یادآور شد: انجام هرگونه پروژه درحریم و بستر آب های خوزستان باید با مجوز سازمان آب و برق خوزستان باشد و بی تردید انحرافی که توسط شرکت نفت در مسیر زهکش سی ام دی انجام شده بصورت پنهانی و بدون مجوز انجام شده است. اگر شرکت نفت پیش از انجام عملیات روی زهکش ها موضوع را اطلاع می داد نه تنها که جلوی آن را نمی گرفتیم و مجوز را صادر می کردیم بلکه راهکارهای کارشناسی را ارایه می دادیم تا مشکلی برای زهکش ها و کشاورزان ایجاد نشود.

عملیات ضربتی و شبانه شرکت نفت برای خشکاندن هورالعظیم
خدابخشی با اشاره به این که برای فعالیت نفت در هور العظیم برنامه و راهکار داشتیم بیان کرد: ما به شرکت نفت اعلام کردیم محیطی که قرار است خشک کنید باید به اندازه منطقه مورد حفاری باشد و فقط همان نقطه را خشک کنید اما متاسفانه این کار را نکردند. وقتی پای استخراج نفت به میان می آید برخی شرایط به دیگر سازمان ها تحمیل می شود. چرا که موضوع سیاسی، امنیتی و اقتصادی می شود و پای اقتصاد کشور به میان می آید.

معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان در پاسخ به خبرنگاران گفت: هنوز برای تعرض بدون مجوز خسارتی از شرکت نفت نگرفته ایم. سازمان محیط زیست دراین باره طرح شکایت کرده است اما ما هنوز طرح دعوی نکرده ایم. از آنجا که سازمان های دولتی حق شکایت از یکدیگر را در مراجع قضایی ندارند ما به محض آماده شدن مستندات توسط دفتر حقوقی این کار را از طریق شورای حل اختلاف استانداری پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش خوزنیوز؛ اسماعیل زاده مدیر اجرایی شبکه حوزه کرخه نیز در مورد اقدام غیر قانونی شرکت نفت در مسدود کردن دریچه های مخازن هورالعظیم گفت: برای آن که آب در میان مخازن هورالعظیم در ارتباط باشد دریچه هایی تعبیه شده است که آب را بر گردش در می آورد. متاسفانه شرکت نفت که هم اکنون در هورالعظیم مشغول فعالیت های نفتی است برای جلوگیری از ارتباط مخازن، شبانه و بدون اجازه حدود 20 مورد از مجموعه دریچه های ارتباطی را با بتن مسدود می کند تا زیر کمپ هایشان خشک بماند.

وی افزود: یک هفته طول می کشد تا ما این دریچه ها را در گرمای شدید با کارگر و چکش برقی بازگشایی کنیم اما باز هم می بینیم که شرکت نفت دوباره این کار خود را تکرار می کند. پیگیری ها و رایزنی های ما به ارگان های همچون استانداری و فرمانداری مختلف هم راه به جایی نمی برد. در مستندات و عکس های ما مشخص است که این دریچه به صورت کامل با بتن مسدود شده است. این اقدامات در همین دوره وزارت و به صورت پنهانی انجام شده است. هر چند کلیومتر مجموعه از این دریچه ها است که شرکت نفت همه را مسدود کرده است.

عملیات ضربتی و شبانه شرکت نفت برای خشکاندن هورالعظیم

وی ادامه داد: این اقدام شرکت نفت در هورالعظیم مانع جابجایی آب میان مخازن، ایجاد رطوبت در مخازن و موجب بروز ریزگردها می شود. این دریچه ها وظیفه مخلوط کردن آب شور و شیرین و به جریان انداخت آب در میان مخازن را دارند. ما مجبوریم آب را در مخازن جابجا کنیم تا تالاب دچار ماندگی نشود و اکسیژن وارد آن شود. خشک شدن طولانی تالاب همچنین فرصت احیا و رشد گیاهان تالاب را می گیرد و این پوشش گیاهی امکان رشد مجدد را نخواهند داشت.

اسماعیل زاده گفت: توجیه شرکت نفت برای این کار برداشت از مخازن مشترک نفتی با عراق و عقب نیفتادن از این رقابت است. فرمانداران منطقه و استانداری می بایست پیگیری های لازم را انجام دهند و خسارت های وارده را از شرکت نفت مطالبه کنند تا هم خسارت های مردم جبران شود و هم از اتفاقات مشابه جلوگیری شود.

مدیر اجرایی شبکه حوزه کرخه در پایان یادآور شد: تعرض و اقدامات بدون مجوز شرکت نفت در زهکش های نیز اتفاق افتاده است. سازمان آب و برق هم اکنون در حال برطرف کردن آثار اقدامات غیر اصولی شرکت نفت است اما از آنجا که شرکت نفت هنوز منطقه را ترک نکرده است، هیچ چیز معلوم نیست. شرکت نفت کار خود را ارجح تر و حساس تر می داند و ممکن است در جایی دیگر زهکش ها را مسدود کنند تا لوله های خود را از زیر آن عبور دهند. این موانع همچنین موجب افزایش رسوب در زهکش ها شده است که هزینه های زیادی را برای رسوب زدایی می طلبد.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
0
3
وزارت نفت شیره ی خوزستان را کشیده است!!
چرا جان مردم خوزستان برای وزارت نفت ارزشی ندارد؟!
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
0
1
چرا سازمان بازرسی در این باره ورود نمیکند؟
یعنی هیچ سازمانی در این مملکت قدرت جلوگیری از اقدامات ضدمحیط زیستی وزارت نفت را ندارد؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
0
2
چطوری میخاین به شورای اختلاف استانداری از اقدامات شرکت نفت شکایت کنید وقتی استاندار میگویید من تابع دولت هستم!!!؟ مطمئن باشید هور العظیم خشک میشه وهیچکس هم به فکره محیط زیست خوزستان نیست و نخواهد بود اگر اصفهانی تهرانی بودیم به ما حق میدادن واحتیاجی نبود که شکایت کنیم خوزستانی ها برای مرکز شهروند درجه دوم محسوب میشوند ،اگر نبودیم که وضعمون این نبود این قضیه را باید رسانه ایی کنید آبروی شرکت نفت رو ببریید مردم خوزستان هم حق زندگی دارند محیط زیستمون داغون شد آخه ظلم تا چه حد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
0
1
hاستاندار چه کارست؟جلو شرکت نفت به محیط زیست روبگیره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
0
1
باسلام
استدعا میکنم در ارتباط باتشکیل کمپینهای متعدد و اعتراض عموم مردم تبلیغ بیشتری بعمل آید چرا که همیشه اعتراض عمومی کار ساز بوده و اعتراضات پراکنده و غر زدن های مردم غیر از این که باعث کاهش امید میشود، تاثیر مثبتی نخواهد داشت.
ممنونم از حسن نیتتون
کرریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
0
2
باسلام
مسئولین محترم چرا پیگیری نمیکنید مگر نه اینکه خوزستان محروم واقع شده
مگر نه اینکه سالها جنگ و خونریزی هزاران مشکل برای استان درست کرده که هنوز هم بسیاری از انها مرتفع نشده
چرا سکوت میکنید
و بازهم فقط حق مردم خوزستان بایست خورده بشه
استاندار محترم فرماندار گرامی ، نماینده های خوزستان کجایید..
چرا فشار بیشتر نمی اورید
چرا وزارت نفت این حق را به خود میدهد
مدیریت محیط زیست استان خوزستان کجاست
خانم ابتکار گرامی بجای اینکه بیش از 10 بار وضعیت خشک سالی اطراف قزوین را بازرسی کنید سالی 2 بار هم مهمان خوزستانیها خاک زده و ماتم زده باشید الودگی هوا و مواد معلق در هوا بیداد میکند
آب شرب را که خودمان درخانه ها تصفیه میکنم بازهم هیچ تظمینی به سالم بودن آن نیست
وقی فاضلاب شهری و فاضلاب بیمارستانها که پر از الودگی های میکروبی عفونی و.... وارد اب رود خانه میشود
وقتی مواد فوق سمی شرکتهای مختلف به راحتی وارد رودخانه کارون می شود

جناب اسماعیل ایدنی (علوم پزشکی)..لطفا از وضیعت نابسامان گردو غبار و الودگیها و اثار تخریب محیط زیست به سلامت مردم خاک زده و الوده زده و سرطانی اهواز گذارش دهید.
چرا سکوت
مسئولین ، مدیران ارشد محیط زیست اب و فاضلاب ، کارشناسان محترم شهری و روستایی لطفا نگذارید بیش از این حق خوزستان پایمال شود.
حمایت مردم همیشه پیشتیبانتان همه انسانهای پاک سرشت
است درود به همت شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
0
خوزستان جای زندگی نیست دیگه وقتی ثروتش رو میکشن میبرن شهرهای دیگه فقط آلودگیش میذارن واسه خوزستان پس باید رفت .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
0
ناراحت شدم ، چرا شبانه ؟ روز روشن میبرن و میدزدند و میخورند ، آب را نفت را دکل را ثروت را . خواهشمندم رو درباسی رو بزارن کنار روز روشن هم شده
:
:
:
آخرین اخبار