تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۳۲۸۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حق سینمای دفاع مقدس ادا نشده است/به فرهنگ و هنر آبادان توجه شود
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: متأسفانه در یک دهه اخیر به سینمای دفاع مقدس و مقاومت ما اجحاف شده است

کوروش زارعی با بیان اینکه بخشی از این موضوع متوجه مسئولان فرهنگی کشور است، اظهار کرد: به هر حال سینمای دفاع مقدس، سینمایی پرهزینه است و اگر مسئولان فرهنگی ما قدری شرایط به ویژه هزینه های ساخت فیلمها با موضوعیت دفاع مقدس را که قصه های بسیار جذابی را در بطن خود دارند برای هنرمندان فراهم کنند، به طور قطع می توان جذابترین و بهترین فیلمها با موضوعیت دفاع مقدس را ساخت و به اکران درآورد.

وی اضافه کرد: جنگ تحمیلی طولانی ترین  جنگ تاریخ معاصر است. جنگ جهانی اول و دوم هر کدام چهار سال به طول انجامید پس ناگفته ها و قصه های زیبای زیادی در دل جنگ هشت ساله علیه کشورمان وجود دارد. در همین راستا مسئولان باید قدری به هنرمندان اعتماد کنند، نگران خط قرمزها نباشند، زیرا هنرمندی که در این مملکت در حال انجام کار فرهنگی و زندگی کردن است، خط قرمزها را حتی بهتر از مسئولان می شناسد.

حرفهای ناگفته دفاع مقدس

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: حرفهای ناگفته زیادی از دفاع مقدس هست که می تواند نه تنها برای مردم و نسل جوان و نسل امروز ما که برای مردم اقصی نقاط دنیا جذاب باشد، حرفها و رخدادهای دفاع مقدس بی نظیرند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه جنگ تحمیلی متفاوت ترین جنگ دنیاست، گفت: در جنگ های دنیا این تاکتیک ها و تکنیک های نظامی بودند که جنگ ها را یا به پیروزی می رساندند و یا سبب فتوحات مختلف می شدند، اما در جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان سوای از تاکتیک ها و تکنیک های نظامی این اعتقادات و باورهای آئینی، دینی و مذهبی ما بود که توانست پیروز شود.

زارعی افزود: رمز تمامی عملیاتهای رزمندگان ما به نام ائمه بود و با این رمزها فتح الفتوح صورت گرفته است. بر پایه همین باورها و اعتقادات پس از هر بار فتح، سروده های پیروزی و آرامش بخش و امید بخش خوانده می شد. این سرودها از بطن فرهنگ و آئین اعتقادی ما برمی خاست اینها باعث می شد تا انرژی مضاعفی به رزمندگان ما برسد و حضورشان در جبهه ها بیشتر و بیشتر می شد، شرایط فرهنگی موجود در جبهه ها سبب شد تا بسیاری از افراد که جنگ را قبول نداشتند و حاضر به شرکت در آن نبودند، بیایند و از کیان و ناموس مملکت اسلامیمان دفاع کنند.

وی ادامه داد: بنا بر آنچه گفته شد باید بیشتر از اینها به تئاتر و فیلمهای دفاع مقدس پرداخته شود، اگر ما به دنبال سینما و تئاتر ملی هستیم ملی تر از سینما و تئاتر دفاع مقدس وجود ندارد. دفاع مقدس به واسطه حضور قومیتهای متفاوت در جنگ،  پر از خرده فرهنگهاست.

مسئولان درگیریهای سیاسی شان را کنار بگذارند

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بایستی بیشتر از اینها به سینمای دفاع مقدس پرداخته شود، امید می رود مسئولان یک تکانی بخورند و قدری درگیریهای سیاسی خودشان را کنار بگذارند، به نظر من مشکل ما آنقدر که دارد شکل فرهنگی به خود پیدا می کند و نیاز به فرهنگ دارد، مشکل اقتصادی ندارد.

زارعی یادآور شد: درست است که اقتصاد ما مشکل دارد اما مشکل اصلی و تهدید واقعی به نظر ما فرهنگی است و می بینیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در تمام بیانات و سخنرانی هایشان به طور مکرر تاکید دارند که به داد فرهنگ و هنر برسی. در شرایط فعلی تیغی و شمشیری برنده تر از فرهنگ و هنر و پرداختن به کارهای هنری در زمینه سینما، تئاتر و موسیقی وجود ندارد چرا که بسیار تاثیرگذار تر از موشک و بمب است.

وی گفت: اکنون جنگ، جنگ فرهنگی و هنری است و مسئولان و متولیان مملکتمان بدانند که ما بایستی به ابزار هنر تجهیز باشیم، پرداختن به هنر و هنرمند ضروری است تا بتوانیم کارهای بزرگی را به انجام برسانیم، این توان، پتانسیل و حتی افراد توانمند بیشماری در این رابطه داریم که می توانند اثر بخش باشند.

سابقه طولانی آبادان در عرصه سینما

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه دیرینه فعالیت سینماها در آبادان افزود: آبادانی ها علاقه شدید به هنر و به طور خاص به سینما دارند، زمانی که بسیاری که بسیاری به دلیل فقر فرهنگی از رفتن به سینما منع می شدند و حتی خانواده ها مانع فرزندانشان برای تماشای تلویزیون می شدند، بچه های آبادان به طور پنهانی به سینما می رفتند و ساعتها به تماشای دیدن فیلمهای روز دنیا می نشستند.

وی ادامه داد: پیش از جنگ تحمیلی آبادان دارای سینماهای زیادی نسبت به دیگر شهرهای کشور و حتی تهران بود اما متاسفانه به دلیل بروز جنگ تمامی سینماهای این شهر به همراه سایر زیرساختهای شهری از بین رفت.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به راه اندازی سینما آزادی (سهیلا سابق) در آبادان تصریح کرد: تاخیر در بازسازی سینماهای شهر در واقع جفا به مردم آبادان بوده این اتفاقات بایستی خیلی زودتر از اینها می افتاد، آبادان نه تنها استحقاق یک سینما آنهم پس از گذشت سالها از پایان جنگ تحمیلی بلکه مستحق داشتن «پردیس های سینمایی» را دارد، مردمی که در طول هشت سال دفاع مقدس دینشان را به نظام و ملت ادا کردند حقشان خیلی بیشتر از اینهاست.

آبادان هنرمندان زیادی در عرصه موسیقی دارد

این بازیگر و کارگردان تئاتر کشورمان گفت: به نظر بازسازی و راه اندازی سینما آزادی آبادان بایستی مبنای حرکت های فرهنگی بعدی در این شهر باشد و پردیس های سینمایی، سالن های تئاتر و موسیقی ایجاد شود، آبادان هنرمندان بسیار شناخته شده ای در عرصه موسیقی دارد، موسیقی و ریتم بخشی از زندگی مردم هنرمند و هنردوست آبادانی است.

زارعی افزود: شهری که پتانسیل این را دارد که با راه اندازی سینما در آن به اقتصاد شهر، استان و فرهنگ و هنر کشور کمک کند چرا بایستی تعداد سینماهایش کم باشد، مردمی که علاقمند به سینما هستند نباید یک سینما آن هم پس از سالها بازسازی شده داشته باشند، از حوزه هنری به عنوان یک نهاد انقلابی که اکثر سینماهای کشور تحت نظر و حمایت آن است و همچنین معاونت سینمایی حوزه هنری بابت بازسازی و راه اندازی این سینما در آبادان قدردانی می کنیم.

وی بیان کرد: به طور قطع این اتفاق می تواند ارتباط فرهنگی مردم آبادان را با پایتخت نزدیک تر کند و فیلمهای روز کشور که در تهران اکران می شود در اینجا نیز نمایش داده شود و مردم نیز به تماشای فیلمهای به روز دنیا بنشینند، این کار در ارتقاء سطح فرهنگی مردم تاثیر گذار است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از غنی سازی اوقات فراغت جوانان به عنوان مهمترین مزیت راه اندازی سینما نام برد و تصریح کرد: در زمان حاضر اوقات فراغت جوانان آبادانی با گشت و گذار در لین یک، امیری  و بازار ته لنجی ها می گذرد.

زارعی در پایان یادآور شد: آبادانی ها را باید ستود چرا که به رغم تمامی صدمات و لطمات ناشی از بروز جنگ تحمیلی هنوز روحیه شان را حفظ کرده اند، مردمی که با تمامی مشکلات و مصائبی که دیده اند، هنوز خندان و شاد هستند پس حقشان بیشتر از اینهاست.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار