تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۴۰۴۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرطان سینه؛ پیشگیری و خود مراقبتی
با توجه به اینکه سرطان سینه شایع ترین سرطان بین زنان ایران و جهان است زنان باید با راههای پیشگیری و خود مراقبتی آشنا شوند چون تشخیص به موقع نقش مهمی در درمان کامل بیماری دارد
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز هشدار داد: با توجه به اینکه سرطان سینه شایع ترین سرطان بین زنان ایران و جهان است زنان باید با راههای پیشگیری و خود مراقبتی آشنا شوند چون تشخیص به موقع نقش مهمی در درمان کامل بیماری دارد.

دکتر سمیرا رزاقی در حاشیه همایش عمومی سرطان سینه اظهار کرد: خود مراقبتی در پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان سینه بسیار مهم است چون اگر بیماری خانمی در مراحل اولیه مراجعه تشخیص داده شود کاملا درمان می شود اما مراجعه دیرهنگام ریسک بیماری را بسیار افزایش می دهد.

وی افزود: در مراکز اروپایی و آمریکایی از سن 20 سالگی تمام زنان باید سالی یک بار توسط پزشک معاینه و ماهانه خود مراقبتی انجام دهند و در آمریکا از سن40 سالگی ماموگرافی سالانه آغازمی شود.

رزاقی ادامه داد: در کشور ایران از سن 30 سالگی تمام زنان باید سالی یک بار معاینه و از 20 سالگی ماهانه خود معاینه را انجام دهند و از سن 50 سالگی اولین ماموگرافی برای همه زنان انجام می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز اظهار کرد: مواردی مانند غیر قرینه بودن، وجود توده، زخم و ترشح خونی یا آبی در معاینه سینه توسط خود شخص اهمیت دارد.

*روش های اپیلاسیون از جمله لیزر، شانس ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد

وی در خصوص ریسک سرطان سینه گفت: افرادی که زیر 50 سال هستند و عامل خطری ندارند ریسک پایین و افراد بالای 50 سال ریسک بالای سرطان سینه دارند.

رزاقی ادامه داد: تمام زنان بالای 50 سال با قاعدگی کمتر از 12 سال، یائسگی دیررس بالای 55 سال، اولین زایمان بعد از 30 سالگی ، نداشتن شیردهی و زایمان و استفاده از داروهای جلوگیری ازبارداری خوراکی به صورت مداوم بیشتر از پنج سال دارای ریسک متوسط هستند.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی اضافه کرد: زنانی که مادر یا خواهر آنها قبل از 50 سالگی دچار سرطان سینه شده اند، ژن تغییر یافته جهش یافته سرطان سینه دارند، در افراد مذکر خانواده سرطان سینه داشته اند و زنانی که قبل از 30 سالگی به دلیل بیماری های خاص، پرتودرمانی قفسه سینه انجام را انجام داده اند دارای ریسک بالا در سرطان سینه هستند.

وی اظهار کرد: روش های اپیلاسیون از جمله لیزر، موم انداختن، استفاده از تیغ یا کرم های موبر زیر بغل، شانس ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد اما توصیه می شود پودرهای موبر سنتی که حاوی آرسنیک هستند استفاده نشود.

*درهر 10 دقیقه یک نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می شود

رزاقی گفت: سرطان سینه شایع ترین سرطان بین زنان ایران و جهان است و آمار ابتلا در کشور ایران نیز بالاست و وضعیت استان فرقی با روند کشوری ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: بر اساس آخرین آمار درهر 10 دقیقه یک نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می شود.

*بی تحرکی و تغذیه نامناسب ریسک ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهد

وی در خصوص عوامل موثر در افزایش ریسک ابتلا به سرطان اظهار کرد: یک سری روش های زندگی، شانس کلی سرطان ها را افزایش می دهد که بی تحرکی و تغذیه نامناسب از جمله این عوامل است.

رزاقی ادامه داد: مواد غذایی از جمله سوسیس و کالباس و گوشت هایی که در دمای خیلی بالا فرآوری می شود، مواد کنسروی به علت موادنگهدارنده ، غذاهای خیلی چرب وسرخ کردنی، روغن های حیوانی از جمله کره محلی و روغن محلی به علت چربی زیاد و نامناسب می توانند سرطان زا باشند.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی در خصوص راههای پیشگیری از سرطان گفت: تغییر سبک زندگی، طبیعی نگه داشتن وزن طوری که نمایه توده بدنی زیر 30 باشد، انجام ورزش سه بار در هفته هر بار حداقل نیم ساعت، مصرف دو وعده میوه و سه واحد سبزی به صورت خام یا پخته در رژیم غذایی روزانه، استفاده نکردن از سیگار و الکل و معاینات ماهانه از جمله این روش ها هستند.

*مردم در کارگاههای آموزشی شرکت کنند

وی افزود: از دو سال گذشته، کارگاههای آموزشی سرطان سینه در سازمان های وابسته به استانداری با هماهنگی امور بانوان برگزار شد و بعد از برگزاری کارگاهها و پوشش سازمان ها، فراخوان عمومی برای حضور همه بانوان اعلام و 15 آبان اولین سمینار برگزار شد.

رزاقی گفت: همچنین معاینات رایگان سینه در مرکز غربالگری بیمارستان گلستان روزهای پنج شنبه انجام می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: متاسفانه استقبال از سمینارها و معاینات چندان رضایت بخش نبوده که نشان می دهد زنان جامعه دغدغه سلامتی خود را ندارند.

وی به مردم توصیه کرد: از این برنامه های رایگان استفاده کنند و هر فرد معاینه ماهانه را یاد بگیرد و سالانه توسط پزشک نیز انجام شود.

هفته پویش ملی مبارزه با سرطان یکم تا هفتم بهمن ماه نامگذاری شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار