تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۴۶۲۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم آبادان در مجلس:
منشاء خارجی گرد و غبار خوزستان عراق و سوریه است
مردم خوزستان اگر بخواهند علاوه بر هزینه بیماری های تنفسی،خرج شستشوی لباس های خود بر اثر ریزگردها را محاسبه کنند،دولت باید درآمد هر خانوار ساکن این استان را به دو تا سه برابر افزایش دهند
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت:مردم خوزستان اگر بخواهند علاوه بر هزینه بیماری های تنفسی،خرج شستشوی لباس های خود بر اثر ریزگردها را محاسبه کنند،دولت باید درآمد هر خانوار ساکن این استان را به دو تا سه برابر افزایش دهند.

غلامرضا شرفی با اشاره به تعطیلی برخی از مدارس و ادارت شهرهای خوزستان بر اثر ریزگردها و  غلظت گردوغبار گفت: در آبادان معمولا در هفته یا ماه سه چهار نوبت این وضعیت وجود دارد و گاهی این شرایط  تا دو سه روز به طول می انجامد.

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه می توان منشاء خارجی ریزگردها را مدیریت کرد؟ گفت: ریزگزدها در چند حوزه تاثیر گذار در شرایط جوی استان خوزستان وجود دارد که شامل چند شهر مرزی همچون آبادان و، خرمشهر و سوسنگرد است که تاثیری بسیاری دارد

 وی خاطرنشان کرد: طی این مدت رودخانه هایی که در منطقه وجود داشته کم آب شده و تالاب ها خشکیده اند و آب های سطحی به واسطه احداث سد، جمع شده و باعث می شود شن های روان و توده های خاک و گرد و غبار با کمترین وزش باد در بیایان ها به آسمان بلند شده و به سمت مناطقی که دارای پوشش گیاهی کمتری هستند حرکت کنند که متاسفانه در این میان شهرها در این زمینه آسیب پذیرتر هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منشاء خارجی این ریزگزدها کشورهای عراق، سوریه، اردن و صحرای حجاز در عربستان سعودی است چراکه بیابان های بسیار وسیعی در این کشورها وجود دارد به طوری که تا چشم کار می کند بیایان است و خاک های روان و سبک با کمترین وزش به آسمان بلند می شوند.

وی با بیان اینکه شاید بتوان گفت که 50 تا 60 درصد ریزگردها دارای منشاء خارجی است، افزود: اولویت کشورهایی همچون عراق و سوریه که درگیر جنگ هستند مقابله با ریزگرد ها و توجه به مسائل زیست محیطی نیست بلکه اولویت آن ها در شرایط فعلی تنها زنده ماندن است.

وی تصریح کرد: باید از کمک این کشورها در این شرایط، چشم پوشی کنیم و حقیقتا آن ها نمی توانند در این زمینه کاری انجام دهند بنابراین باید 40، 50 درصدی که منشاء داخلی دارد را کنترل کرده و کاهش دهیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان باید برای کنترل این وضعیت همت کنند، گفت: زندگی برای مردم خوزستان در این شرایط بسیار دشوار و شرایط اقتصادی نیز متاثر از وضعیت ریزگردها و محیط زیست است.

 وی با اشاره به اینکه مسئله ریزگردها روی اقتصاد اثر منفی گذاشته است، خاطرنشان کرد: این موضوع  بر وسائل برقی مردم اثر منفی  گذاشته و تعطیلی های با اثر غلظت هوا کارخانه ها و شرکت های تولیدی بسیاری را به تعطیلی کشانده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: آبادان از گذشته منطقه ای بین المللی و در دسترس بسیاری از کشورها بوده است و در حال حاضر با این وضعیت جوی نباید انتظار داشته باشیم که منطقه آزاد بازدهی اقتصادی لازم را داشته باشد و گردش مالی برای کشور ایجاد کند.

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه مردم از این وضعیت دل آزرده اند، افزود: علاوه بر هزینه های درمانی ناشی از بیماری های تنفسی خرج شستشوی لباس ها بر اثر ریزگردها اگر قرار بر محاسبه باشد به گونه ای بالا رفته که دولت باید هزینه خانوارهای آبادان را به دو تا سه برابر افزایش دهد.
:
:
:
آخرین اخبار