تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۴۷۲۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اکونومیک تایمز اعلام کرد
رویای برباد رفته سعودی‌ها برای حکومت در بازار نفت/ ایران و آمریکا نفوذ عربستان را کاهش داد
اکونومیک تایمز نوشت:افزایش تولید نفت ایران در کنار ورود نفت آمریکا به بازار به سلطه سعودی‌ها در بازار نفت خاتمه داده است.

 «سم ویکین» کارشناس اقتصادی بلومبرگ اعلام کرد: افزایش تولید نفت ایران و همچنین گسترش استفاده از فناوری شکست هیدرولیک در تولید نفت آمریکا سلطه عربستان بر بازار جهانی نفت را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

قرار است امروز کشورهای عضو اوپک برای تصمیم‌گیری نسبت به تمدید توافق کاهش عرضه نفت به بازار جهانی در وین اتریش تشکیل جلسه بدهند اما ایران به عنوان یکی از اعضای تاثیرگذار این کارتل نفتی توانایی به هم زدن تمام نقشه‌های سعودی‌ها را دارد.

ویکین معتقد است اقدام قبلی سعودی‌ها برای افزایش قیمت نفت در بازار جهانی با افزایش تولید نفت ایران و آمریکا نقش بر آب شد چرا که هر دوی این کشورها در حال مصادره سهم سعودی‌ها از بازار به نفع خود هستند.

از سوی دیگر  ایران در حال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت خود است که این مساله می‌تواند با افزایش تولید نفت ایران به عربستان لطمه بزند.

برخی کارشناسان معتقدند ایران در حال دورخیز برای رقابتی فشرده‌تر در بازار نفت با عربستان است.

به گفته «جان گای» مدیر اجرایی موسسه جان کودینسی آدامز سال‌ها پیش عربستان و ایران همکاری خوبی را در بازار نفت داشتند اما طی سال‌های گذشته تنش‌ها بین این دو کشور به شدت افزایش یافته است.

وی معتقد است عربستان و ایران در حال حاضر در قالب جنگ‌های نیابتی رویاروی یکدیگر قرار گرفته و حمله به سفارت این کشور در پی اعدام روحانی برجسته شیعی در سال 2016 روابط دو کشور تیره‌تر شده است.

اوپک قصد دارد قیمت نفت را نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهد چرا که بنا به اعلام سازمان اطلاعات انرژی آمریکا پایین بودن قیمت نفت ناشی از افزایش تولید نفت ایران و آمریکا اعضای اوپک دهها میلیارد تومان ضرر کردند.

گای معتقد است به طور کلی ایران خواستار افزایش قیمت نفت است اما این مساله مبنای اصلی تصمیم‌گیری در این زمینه از سوی ایران نیست و اخیرا این کشور نسبت به تصمیمات اوپک با انعطاف‌پذیری بیشتری عمل کرده است.

گای تاکید کرد: افزایش تسلط  ایران بر بازار جهانی انرژی می‌تواند به عنوان یک سلاح علیه عربستان به کار گرفته شود. افزایش تولید نفت ایران روابط دو کشور را حتی نسبت به قبل نیز تیره‌تر کرده است.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهتر شدن جایگاه عربستان در جایگاه جهانی نفت منجر شد و به این دولت پادشاهی اجازه داد تا سهم خود از بازار را افزایش دهد اما بازگشت ایران به بازار جهانی نفت سیاست خارجی سعودی‌ها را خشن‌تر کرده و بر اقتصاد کشورهای عضو اوپک به خصوص عربستان تاثیرگذار بوده است.

نشست امروز اوپکی‌ها به شدت از سوی عربستان و رئیس جمهور آمریکا پیگیری خواهد شد چرا که ترامپ اخیرا حمایت آمریکا از سعودی‌ها در برابر ایران را افزایش داده و همین امر می‌تواند ریسک تشدید مناقشات بر سر سلطه بر بازار نفت جهان را افزایش دهد.

گای معتقد است اقدامات اخیر دولت ترامپ می‌تواند احتمال رویارویی مستقیم نظامی ایران و عربستان را در منطقه افزایش دهد. ترامپ در سخنان خود در جمع سران کشورهای عربی از عربستان به عنوان متحد آمریکا یاد کرد و بر حمایت این کشور در برابر ایران تاکید کرد.

وی همچنین ایران را منبع بی‌ثباتی منطقه توصیف کرد و گفت: این کشور بیش از آنکه بتواند نظم منطقه‌ای را به هم بزند باید تغییر کند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار