تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۵۱۶۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قوامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:
نقش بیطرف در ساخت اشتباه سد گتوند
خطای تشخیص در سرمایه گذاری و احداث سدهای اشتباه، از سوابق تصمیم گیری بیطرف در وزارت نیرو است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به مشکلات حوزه آب گفت: خطای تشخیص در سرمایه گذاری و احداث سدهای اشتباه، از سوابق تصمیم گیری بیطرف در وزارت نیرو است.

نقش بیطرف در ساخت اشتباه سد گتوند

هادی قوامی در نشست علنی امروز (یکشنبه 29 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: مشکلاتی در حوزه برق و سایر انرژی ها وجود دارد، اما مهمترین مسئله در حوزه آب است، متاسفانه بین آنچه وجود دارد و آنچه در برنامه ها دیده شده، فاصله زیادی است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سابقه 8 سال بیطرف در وزارت نیرو تصریح کرد: دولت اصلاحات از مجموع شاخص های اجتماعی با ثبات ترین دولت ها بعد از انقلاب محسوب می شود، اما شما در این دولت به عنوان وزیر نیرو دچار خطای تشخیص در سرمایه گذاری شدید.

وی با بیان اینکه 85 درصد عامل ریزگردها خارجی است، افزود: علاوه بر حوزه کاری در هیات دولت می توانستید با ساخت ابرسدها در ترکیه که سبب خشکی دجله و فرات و بروز پدیده ریزگردها شد، مقابله می کردید.

قوامی یادآور شد: در دوره تصدی شما در وزارت نیرو، 9 میلیارد مترمکعب آب های سطحی و سیلاب با سدهای جدید مهار شد، جای این سوال مطرح است که این حجم آب در کدام سد ذخیره شده است، متاسفانه سدی مانند گتوند، که با جانمایی اشتباه سبب مخلوط آب شیرین و شور و نابودی اراضی پایین دست شد. پیش از آن آمریکایی ها مطالعه کردند و تاکید داشتند که طبق این مطالبات، سد مذکور بالاتر از محل کنونی ایجاد شود، اما بنابر اظهارات غیرکارشناسی این سد مشکلات بسیاری را ایجاد کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون نیز موضوع انتقال آب گتوند به خلیج فارس مطرح است که این معضل بر سایر مشکلات دامن خواهد زد. در واقع تخریب این سد تنها راهکار موجود است. از سوی دیگر سدهایی در خراسان شمالی احداث شد که هم اکنون خشک شده اند، بنابراین اشکالات جدی بین بالادست، حوزه میانی و پایین دست و بین استان ها ایجاد شده است.

وی در توضیح تخصیص بهینه آب گفت: در گذشته به درستی این اقدامات انجام نگرفته، آیا با این عملکرد شما در 4 سال پیش رو چه کار جدیدی می خواهید انجام دهید، متاسفانه فرهنگ اصیل قنات که ریشه بر یزد بزرگ دارد، نابود شده و به جای آن 750 چاه عمیق احداث شده در حالی که قنات شیره زمین را می گیرد.

قوامی با تاکید بر اینکه این میراث 2500 ساله باید حفظ شود، افزود: برداشت های بی رویه مشکلات اساسی ایجاد کرده که باید حل و فصل شود، هر چند در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو مباحثی بر مبنای آمایش آمده است، اما در گذشته نیز شما بر مبنای آمایش دچار خطای تشخیص در سرمایه گذاری شده اید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزیر پیشنهادی نیرو باید مشخص کند چطور می تواند مصرف 10 میلیارد مترمکعب آب را کاهش و حقابه استان ها و شهرستان ها را تامین کند. این از مواردی است که در مصوبات برنامه ششم توسعه بر آنها تاکید شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
2
این سد گتوند که یه فاجعه زیست محیطی دیگه در استانه به زور دولت مهر و احمدی نژاد افتتاح شد و ایکاش آقایون دعوای شوشتر و دزفول و مسجد سلیمانی خودشون رو اونجا مطرح نمیکردن که این قدر خسارت به بار بیاد
حالا همه تون باید در مقابل مردم و خدا پاسخ بدید که چرا میگفتند نسازیم اما ساختید
کی پاسخ میده
معلوم هیشکی
مثل بقیه کار خرابی هایی که مخفی میشه و معلوم نمیکنن کیه به کیه
ای خدا حق مردم رو از ظالمین بگیر تو تنها میتونی و بس
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
2
سد گتوند که شاهکار سد سازی بود واقعا.برای خیارشورساختن میشه از آبش استفاده کرد.واقعا دست مریزادبه دولت ومسولین
:
:
:
آخرین اخبار