تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۱۵۳۵۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز:
برای فعالان مواکب کارت تندرستی رایگان صادر می‌شود
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز بر لزوم دریافت کارت تندرستی توسط تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان نذورات و فعالان در مواکب در ماه محرم تاکید کرد
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز بر لزوم دریافت کارت تندرستی توسط تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان نذورات و فعالان در مواکب در ماه محرم تاکید کرد.
 
مهرداد شریفی اظهار کرد: بر اساس آمار در محرم سال گذشته 200موکب، تکیه و مسجد در محدوده غرب اهواز فعال بودند ولی با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که در سال جاری تعداد مواکب بسیار بیشتر از این تعداد است و به طور چشمگیری در سطح شهر فزایش یافته‌اند که با توجه به تعدد مواکب و لزوم نظارت بر رعایت بهداشت از سوی فعالان و مسئولان آنان، کارشناسان بهداشت محیط از صبح تا شب این اماکن را مورد بازرسی قرار می‌دهند.
 
وی با بیان اینکه ساماندهی مواکب نسبت به سال گذشته بهتر شده است، افزود: بانیان این مراسم برای حفظ سلامت شرکت‌کنندگان در تهیه و توزیع مواد غذایی باید به نکاتی از جمله دریافت کارت تدرستی ملزم شوند. فردی که اقدام به توزیع غذا می‌کند باید کارت تندرستی دریافت کرده باشد، این کارت به صورت رایگان و خارج از نوبت صادر می‌شود.
 
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: افراد مشارکت‌کننده در توزیع آب، چای و شربت رعایت بهداشت فردی را مدنظر قرار دهند و توزیع شربت و یا غیره از طریق ظروف شیردار با لیون شخصی یا یکبار مصرف انجام شود و از توزیع در ظروف روباز و با استفاده از لیوان مشترک خودداری شود.
 
شریفی  توصیه کرد: از قرار دادن غذای پخته شده در مدت زمان طولانی در دمای محیط خودداری شود و جهت جلوگیری از آلودگی یا رشد باکتری در مواد غذایی، زمان آماده شدن غذا تا سرو آن، به حداقل رسانده شود.
 
وی گفت: در صورت الزام به نگهداری غذا بیشتر از دو ساعت باید مواد غذایی پخته شده در دمای زیر 4 درجه سانتی‌گراد یا بالای 63 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. همچنین سعی کنید غذا را همراه لیموترش مصرف کنید.
 
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به توزیع غذا در ظروف یکبار مصرف بیان کرد: ظروف یکبار مصرف موجود به دو گروه ظروف یکبار مصرف غیرمقاوم به حرارت و ظروف یکبار مصرف مقاوم به حرارت تقسیم می‌شوند. ظروف یکبار مصرف غیرمقاوم به حرارت به شکل ظروف شفاف و نیمه شفاف هنگام تماس با آب جوش و مواد غذایی داغ با آزادسازی مواد مضر و انتقال آب به مواد غذایی با آب می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان را در مصارف طولانی مدت به خطر اندازد.
 
شریفی با بیان اینکه رها کردن ظروف یکبار مصرف موجب آلودگی در سطح شهر می‌شود، تصریح کرد: به منظور حفظ پاکیزگی محیط زیست در صورت امکان توزیع نذورات در ظرف‌های غیر یکبار مصرف انجام شود که در این صورت می‌توان از شهروندان درخواست کرد که برای دریافت غذا  و سایر نذورات ظرف همراه خود داشته باشند. همچنین شستشو و گندزایی مستمر ظروف چند بار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می‌شود لازم و ضروری است.
 
وی افزود: در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم باید از ظروف یکبار مصرف مناسب و ترجیحا گیاهی و سلولزی استفاده کرد. همچنین استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی (ظروف شفاف) برای مواد غذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای 65 درجه سانتی‌گراد) مناسب نیست.
 
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیربهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند، خودداری شود و این یخ‌ها در تهیه شربت و نوشیدنی‌ها دیگر استفاده نشود.
 
شریفی با تاکید بر لزوم وجود سطل یا کیسه جمع‌آوری زباله در کنار هر مکان که عزاداری و توزیع نذورات در آن انجام می‌شود، تصریح کرد: لازم است پسماند غذا و نذورات به صورت بهداشتی جمع‌آوری، منتقل و دفع شود.
 
وی با تاکید بر لزوم گندزدایی سرویس‌های بهداشتی در تکایا و مساجد و اماکن عزاداری بیان کرد: باید متولیان امر از جمله شهرداری‌های مناطق و برگزارکنندگان هیات‌ها جهت دفع آب‌های سطحی، نظافت سرویس‌های بهداشتی، آسفالت محل و رفع موارد غیربهداشتی موجب آلودگی و انتقال بیماری می‌شوند، اقدام کنند. قطعا برپایی موکب بدون رعایت نکات بهداشتی موجب انتقال بیماری و نارضایتی مردم می‌شود.
 
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: مرکز بهداشت غرب اهواز آماده توزیع مواد گندزدا برای رعایت بهداشت در این مراسم است.
 
وی افزود: برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان باید از ذبح هرگونه دام قبل از معاینه خودداری شود. با مجموعه دامپزشکی نیز هماهنگی‌های درخصوص ذبح دام انجام شده و قرار بر این است که تیم‌های مشترکی در هیات‌ها مستقر شوند.
 
شریفی گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده مشکلات بهداشتی با سامانه 190 یا شماره تلفن 35-33914223 تماس گرفته و گزارش خود را اعلام کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار