تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۵۴۰۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فاز اول 12 ساله می‌شود؛
پروژه قطار شهری اهواز در ایستگاه وعده‌ها
بیش از 10 سال از وعده‌های کلیشه‌ای مسؤولان در بهره‌برداری از فاز اول قطار شهری اهواز می‌گذرد!
فاز اول پروژه قطار شهری اهواز با وجود وعده‌هایی که داده شد، راکد ماند؛ این فاز که عملیات اجرایی آن از سال 85 کلید خورد، در هفت کیلومتر و شش ایستگاه، از سه راه فرودگاه تا مصلی را شامل می‌شود و طول آن 6.7 کیلومتر است.

سال 93 بود که معاون عمرانی استاندار خوزستان از افتتاح و بهره‌برداری از فاز نخست مترو شهر اهواز در آبان‌ماه سال 94 خبر داد.

اما مدیرعامل وقت قطارشهری اهواز در حالی که پروژه راکد مانده بود، در مردادماه سال 94 گفت: امیدی به افتتاح فاز اول متروی اهواز در آبان ماه امسال نداریم.

این پروژه در سه سال اخیر با حدود کمتر از سه درصد پیشرفت همراه بود؛ ناتوانی پیمانکار در مدیریت اعتبارات از دلایل نیمه‌تمام ماندن این پروژه عنوان می‌شد؛ شرکت چینی کیسون، وعده افتتاح فاز اول قطار شهری اهواز را در فروردین ماه 1393 داده بود.

* یک پروژه نیمه‌تمام و ده‌ها کارگر معترض

اما تا اواسط سال 96 به جز یک پروژه نیمه‌تمام و ده‌ها کارگر معترض، چیز دیگری محقق نشد؛ تعدادی از کارگران در شهریورماه سال جاری با تجمع در مقابل ساختمان استانداری خوزستان خواستار پرداخت حقوق یک سال گذشته خود شدند.

بیش از 300 نفر از کارگران قطارشهری اهواز، آذر 94 به صورت گروهی اخراج و حدود یکصد نفر نیز پارسال از کار بیکار شدند.

این در حالی است که چندی پیش مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اهواز از بهبود وضعیت نقدینگی و پولی در این ارتباط خبر داد و گفت: دغدغه مالی نداریم.

*باز هم وعده‌ای کلیشه‌ای

شهرام شاهین‌زاده ادامه داد: پروژه آماده روند اجرایی است به همین منظور عزم کارفرما برای آنچه که در کوتاه مدت به مردم و مسئولان وعده داده‌ایم، جزم است.

وی تصریح کرد: تا پایان امسال فاز یک قطار شهری اهواز را به بهره‌برداری برسانیم.

با این وجود به نظر می‌رسد که این وعده نیز مانند تمام وعده‌های ده سال گذشته، محقق نشود؛ عضو شورای شهر اهواز در این ارتباط می‌گوید: فاز نخست پروژه قطار شهری اهواز تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد!

*روند اجرایی لاک‌پشتی

حسین حیدری ادامه می‌دهد: ده سال از آغاز این پروژه می‌گذرد اما به دلیل ناتوانایی دولت و شهرداری در عمل به تعهدات خود، روند پیشرفت این پروژه بسیار کند است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ده سال گذشته نزدیک به 500 میلیارد تومان اعتبار به پروژه قطار شهری اهواز تزریق شده است؛ بر این اساس میانگین این اعتبارات، سالی 50 میلیارد تومان است.

با توجه به اینکه اعتبار تکمیل پروژه قطار شهری اهواز 3 هزار میلیارد تومان عنوان می‌شود، اگر روند تزریق اعتبارات به این شکل ادامه پیدا کند، مسیر این پروژه تا مقصد، نزدیک به 30 سال به طول خواهد کشید.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار