تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۱۶۳۸۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزی هندیجان تعطیل‌ شده؛‌ صیادی دیگر کفاف زندگی مردم را نمی‌دهد
مسئول کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی تعطیل‌شده و صید و صیادی دیگر کفاف جمعیت رو به افزون را ندارد.

علی گلمرادی اظهار داشت: ما در مدیریت منابع آب کشور مشکلات اساسی و جدی داریم. بنده با توجه به عضو کمیسیون انرژی و مسئول کمیته نیرو این کمیسیون هستم. در خصوص مشکلات آب پیگیری‌های متعددی صورت گرفته است.

وی افزود: ما برنامه مدیریت جامع آب کشور را تدوین نکرده‌ایم، و نتیجه آن این است که به‌صورت موقتی و احساساتی با منابع آبی کشور رفتار می‌کنیم. رودخانه زهره در شهرستان هندیجان از آن به‌عنوان آب شرب و کشاورزی استفاده می‌شود و همه حیات هندیجان از آن نشأت می‌گیرد.

نماینده مردم هندیجان بیان کرد: متأسفانه با احداث سدهای بالادستی در حال حاضر چند سالی است که مردم هندیجان با مشکلات بی‌آب و خشک‌سالی مواجه‌اند چراکه حق آب رودخانه در اختیار مردم قرار نگرفته است. ما بارها این موارد را متذکر شده‌ایم اما متأسفانه اقدام اساسی صورت نپذیرفته است.

وی گفت: در اوایل سال جاری که مهمانان نوروزی خیلی زیادی در شهرستان هندیجان حضور پیدا کردند اما متأسفانه به سبب خشک شدن منابع آب در پشت سد آسک تأمین‌کننده آب شرب هندیجان شاهد قطع شدن آب این شهر محروم بودیم و همه را سردرگم کرد.

گلمرادی عنوان کرد: ما در همان ایام به‌صورت تلفنی با معاون پارلمانی رئیس‌جمهور موضوع را مطرح و متذکر شدیم که باید هر چه سریع‌تر مشکل مردم محروم هندیجان رفع شود. ما در حال حاضر شاهد نابودی کشاورزی این منطقه هستیم.

برنامه مدیریت جامع آب کشور تدوین‌نشده است

وی افزود: معیشت ، اقتصاد این مردم وابسته به رودخانه ، کشاورزی است و با خشک شدن رودخانه همه زندگی و کارهای مردم به مخاطره افتاده علاوه بر مشکل کشاورزی اکنون آب شرب نیز بر روی آن اضافه‌شده است.

نماینده مردم هندیجان، ماهشهر و امیدیه در مجلس بیان کرد: برای این مردم محروم خوشایند نیست که با توجه به اینکه راحت کشاورزی، اشتغال، صیادی خود را انجام می‌دادند اما اکنون بالادستی‌ها آب را بروی مردم هندیجان بستند و یک شهر را به نابودی کشانده‌اند.

وی گفت: مردم هندیجان در سابق معیشت مناسب، کشاورزی گسترده، از آب شرب روان و گوارا بهره‌مند بودند اکنون از همه‌چیز و همه‌جا برای آن‌ها مشکل می‌بارد. کشاورزی تعطیل‌شده، صید و صیادی دیگر کفاف جمعیت رو به افزون را ندارد، اکنون هم آب شرب آن‌ها مختل گشته همه این بدبختی‌ها سبب آن خشک‌کردن رودخانه زهره است.

گلمرادی عنوان کرد: ما بااطلاع از موضوع آب شرب هندیجان با مسئولان کشوری و استانی تماس گرفته و ناراحتی خود و مردم هندیجان را سریعاً ابلاغ کردیم و با پیگیری‌های صورت گرفته تا حدودی مشکل رفع شد اما بنده حضوراً این موضوع را به مسئولان کشور متذکر خواهم شد.

وی افزود: پیگیری و رفع موقتی آب برای شهرستان هندیجان کفایت نمی‌کند و باید اقدامی اساسی، پایدار انجام شود.انتقال آب شرب از سد کوثر یا احداث تأسیسات آب‌شیرین‌کن باید به‌صورت عملی انجام گیرد، مشکل آب شرب مردم محروم هندیجان باید توسط مسئولان رفع شود.

پیگیری و رفع موقتی آب برای شهرستان هندیجان کفایت نمی‌کند

مسئول کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: دولت باید ضمن اقدام اساسی برای مردم هندیجان به‌صورت جدی پای‌کار باشد و این کار را به‌درستی و به‌خوبی انجام دهد ضمن اینکه مسئولان دولتی باید حق آب رودخانه زهره و کشاورزی مردم هندیجان را نیز اعمال کنند. رودخانه زهره هندیجان بی‌هیچ وجه نباید خشک باشد.

وی گفت: طی تماس تلفنی که با معاون وزیر نیرو داشته‌ام جلسه‌ای در خصوص مشکلات آب شرب تشکیل خواهد شد و مسئولان هندیجان هم باید در این جلسه حضور پیدا کنند تا همه ابعاد مشکلات مردم در بحث آب مطرح و تصمیمات خوبی گرفته شود.

گلمرادی عنوان کرد: شهرستان هندیجان با قدمتی چند هزارساله متأسفانه در انزوا قرارگرفته ، در بحث تجاری، صید و صیادی، کشاورزی و اکنون آب شرب مشکلات متعددی دارد و باید بدانیم مسئولان دولتی چه وقت می‌خواهند این مشکلات را رفع کنند.

وی افزود: در بحث کشاورزی مشکلات رودخانه آن‌قدر حاد و خطرناک شده که مردم در حال تعطیل کردن زمین‌های کشت هستند اکنون هم نوبت از بین رفتن آب شرب این مردم شده است. بنابراین باید توجه ویژه‌ای به مردم هندیجان صورت گیرد.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار