تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۱۸۸۰۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نسخه تغذیه صحیح دانش‌آموزان در مدارس
  یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: یکی از نگرانی‌های اساسی والدین، نوع تغذیه کودکان و دانش‌آموزان است به نحوی که در مدرسه بهترین بازده و کارایی را داشته باشند.

دکتر فاطمه حیدری بیان کرد: از آنجا که الگوهای رشد و میزان تحرک دانش آموزان متفاوت است بنابراین آنها نیازهای تامین انرژی مختلفی دارند.

وی افزود: دانش آموزان در دوران مدرسه نسبت به دیگر مواقع سال، انرژی بیشتری صرف می کنند بنابراین لازم است انرژی اضافی از طریق دریافت مواد غذایی و یک رژیم غذایی استاندارد تامین شود.

حیدری با اشاره به اهمیت صبحانه و میان وعده سالم برای دانش آموزان بیان کرد: وعده غذایی صبحانه در بسیاری از خانواده ها به عنوان وعده اصلی پذیرفته نشده و برخی از آنها اهمیت لازم را به این وعده نمی دهند و می گویند کودک آنها اشتهای کافی برای صرف صبحانه را ندارد.

ارتباط مستقیم بین مصرف صبحانه و قدرت یادگیری

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تحقیقات نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین مصرف صبحانه  در دانش آموز و قدرت یادگیری وجود دارد و ثابت شده دانش آموزانی که صبحانه را در خانه مصرف می کنند همیشه نمره های بهتر و کارایی بهتری در دروس تحلیلی مانند ریاضی و تئوری دارند.

وی در خصوص راهکارهای لازم برای کاهش مشکل کم اشتهایی کودکان و دانش آموزان برای مصرف صبحانه توصیه کرد: بهتر است خانواده شام را در ساعات ابتدایی شب صرف کنند و دانش آموز در ساعت مشخصی بین ۹ تا ۱۰ شب بخوابد.

حیدری اضافه کرد: بنابراین دانش آموز هنگام صبح راحت تر از خواب بر می خیزد  و به دلیل گذشت مدت زمان قابل قبولی از وعده غذایی شام، کاملا احساس گرسنگی می کند.

الگوبرداری دانش آموزان از والدین

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی یکی دیگر از دلایل تمایل نداشتن دانش آموزان به مصرف صبحانه را الگوبرداری از والدین بیان کرد و گفت: خانواده ها باید سعی کنند الگوهای رفتاری مناسبی برای کودک خود ارایه کنند که یکی از مهمترین الگوها، عادت غذا خوردن است.

وی بیان کرد: کودکان در سحر خیزی، صبحانه خوردن، ورزش کردن از بزرگترهای خود الگو برداری می کنند.

مصرف صبحانه متنوع

حیدری به والدین توصیه کرد: والدین صبحانه های متنوع مانند نان و پنیر و خرما، نان، پنیر و گردو، کره و مربا، خامه عسل،  تخم مرغ و گوجه فرنگی، کره بادام زمینی و شیر و غلات آماده را برای کودکان خود آماده کنند چون صبحانه یکنواخت و تکراری کودک را خسته و کم اشتها می کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: صبحانه های گرم مانند آش کم چرب، حلیم، شیربرنج، فرنی و عدسی نیز مناسب است.

وی گفت: برای ایجاد تنوع در صبحانه برخی تغییرات کوچک موثر واقع می شود که به عنوان مثال تغییر نوع نان مصرفی به صورت دوره ای موثر است.

حیدری بیان کرد: انتخاب میان وعده باید به گونه ای باشد که انرژی لازم برای فعالیت ها تامین شود و کربوهیدرات کافی به بدن برسد و تامین کننده نیازهای پروتیینی ، ویتامین و مواد معدنی کودک باشند.

تاکید بر مصرف میان وعده هایی مانند خشکبار و میوه

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به خانواده ها توصیه کرد: از قراردادن کیک، کلوچه و انواع آب میوه در کیف دانش آموز خودداری شود و میان وعده سالم مانند انواع میوه های فصل، خشکبار، میوه های خشک، مغزدانه ها، مویز یا کشمش و شیر و برای کودکان دارای اضافه وزن نیز انواع سبزیجات مانند خیار، کاهو و هویج استفاده شود.

وی گفت: گاهی میان وعده هایی مانند ساندویچ های کوچک نان، پنیر و گردو، نان و حلوا شکری، تخم مرغ و گوجه فرنگی و ترکیب خرما و گردو مناسب است.

حیدری اضافه کرد: خانواده از قبل باید برای میان وعده کودک خود برنامه ریزی کند و تا حد امکان از نظر بچه ها با ارایه چند پیشنهاد سالم استفاده کند و کودک را به سمت انتخاب های سالم سوق دهد.

زمان و ارزش غذایی وعده ها در مدارس رعایت شود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص میان وعده و ناهار مدارس نیز گفت: این نوع وعده غذایی باید سالم و دارای ارزش غذایی بالا و به اندازه کافی انرژی، پروتیین و مواد مغذی داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی از مدارس غذاهای پرکالری، شور و فقیر ازنظر مواد مغذی را برای بچه ها تهیه می کنند که در این خصوص لازم است اولیای مدارس مشاوره لازم را با کارشناسان داشته باشند.

حیدری با تاکید بر اینکه میان وعده و وعده های غذایی در ساعات مناسب و استاندارد در اختیار دانش آموز قرار گیرد گفت: گاهی شنیده می شود غذای کاملی مانند آش، ماکارونی و عدس پلو و غیره در ساعاتی غیر از ساعت ناهار به دانش آموز داده می شود در نتیجه از میان وعده سالم همراه خود مصرف نمی کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: همچنین چون در ساعت مناسب ناهار مصرف نکرده دوباره هنگام بازگشت به خانه ناهار می خورد که باعث دریافت کالری اضافی و بالا رفتن خطر چاقی و اضافه وزن می شود.

وی افزود: اگر تغذیه در مدارس به خوبی اجرا شود مفید است و نیازهای تغذیه ای کودک را تامین می کند در غیر این صورت با رعایت نکردن اصول نوع، زمان سرو و میزان غذا، خطر چاقی، اضافه وزن، سوء تغذیه و نارسایی رشد افزایش می یابد.

سالم سازی بوفه ها در مدارس

حیدری با تاکید بر سالم سازی بوفه ها در مدارس گفت: در این زمینه اقدامات مناسبی صورت گرفته و هدف بوفه ها باید ارتقای سلامت جسمی دانش آموز باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به دانش آموزان توصیه کرد: از غذاهای خیابانی و دوره گردها خریداری نکنند.

وی از خانواده ها درخواست کرد: کودکان و دانش آموزان را به ورزش و فعالیت فیزیکی ترغیب کنند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار