تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۱۸۸۹۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دست فروشان در چذابه بساط پهن کردند
 ده ها دست فروش در روزهای اخیر در مسیر تردد زائران اربعین ، اطراف پایانه مرزی چذابه و موکب‌های پذیرایی از زائران، بساط پهن کردند.

 دست فروشان از وسایل اسباب بازی گرفته تا البسه ، سیگار، سیم کارت عراقی و مواد غذایی و برخی کالاهای مورد نیاز زائران همچون چفیه های عربی و ایرانی عرضه می کنند.
با وجود اینکه هوای منطقه بیابانی چذابه گرم است ولی دست فروشان با ایجاد سایبان های معمولی و ساده مشغول فعالیت هستند و زائران اربعین به ویژه زائرانی که از سفر معنوی کربلا بازگشته اند از دست فروشان خرید می کنند.
ماموران انتظامی هر از گاهی به دست فروشان هشدار داده اند از مسیر تردد خودروها فاصله بگیرند تا حادثه ای برای آنان رخ ندهد ولی با این حال کسی متعرض دست فروشان که بیشتر از اهواز و سوسنگرد به این منطقه شلوغ و پرتردد آمده اند نشده است.
با افزایش ورودی زائران به میهن اسلامی ، رفته رفته تعداد دست فروشان و تنوع اجناس و کالاهایی که عرضه می کنند بیشتر می شود و اشتیاق زائران برای خرید نیز بالا می رود.
بانوان زائر اربعین که از سفر کربلا بازگشته اند بیشترین استقبال را از خرید از دست فروشان انجام می دهند.
زائران اربعین که به تازگی از سفر زیارتی کربلا بازگشته اند می گویند قیمت اجناس در عراق فوق العاده بالا است و بیشتر زائران ایرانی به دلیل قیمت بالای کالاها ، نتوانستند کالاهای جزیی به عنوان سوغات بخرند.
رضا کلانتریان از انبوه زائرانی است که از مرز چذابه وارد کشور شده است می گوید:ارزش پول ملی ما در عراق پایین است و بیشتر زائران ترجیح می دهند سوغات خود را از دست فروشان اطراف پایانه چذابه خریداری کنند.
بر اساس بررسی میدانی خبرنگار ایرنا در مرز چذابه هر ۱۰۰هزار دینارعراقی ۱۰میلیون ریال خریداری می شود ولی دست فروشان برای جلب بیشتر زائران، با قیمت کمتری دینار عراقی را خرید و فروش می کنند.

ضرورت ساماندهی دست فروشان
همه ساله در چنین ایامی ده ها دست فروش در محل تردد زائران اربعین حسینی در چذابه بساط پهن می کنند ولی تاکنون نسبت به ساماندهی دست فروشان و استقرار آنان در محل های مشخص اقدامی نشده است.
شهردار معنوی چذابه در این ارتباط می گوید: هیچ نهاد یا دستگاهی متولی ساماندهی دست فروشان در اطراف پایانه چذابه نیست.
محمد رستم منش افزود: با وجود ساماندهی نشدن دست فروشان ، تاکنون هیچ کس متعرض فعالیت دست فروشان اطراف پایانه چذابه نشده است.
وی با بیان اینکه شهرداری معنوی چذابه تاکنون مسئولیتی در قبال ساماندهی دست فروشان نداشته است گفت: با توجه به اینکه هرسال در ایام اربعین شمار دست فروشان رو به فزونی است لازم است اقداماتی در راستای نظارت بر کار دست فروشان انجام یا حداقل محل هایی برای استقرار آنان در نظر گرفته شود.
رییس پایانه مسافری چذابه نیز در این ارتباط گفت: فعالیت دست فروشان در کنار عبور و مرور خودروها برای زائران خطرآفرین است و ساماندهی و نظم بخشی به فعالیت آنان ضروری به نظر می رسد.
احمد سبهانی افزود:مدیریت پایانه مرزی چذابه مسئولیتی در قبال ساماندهی دست فروشان ندارد هرچند به نظر می رسد ستاد اربعین باید در این زمینه تصمیم بگیرد.
به نظر می رسد اتخاذ هرگونه تصمیمی برای محدودیت در کار دست فروشان به دلیل نیاز زائران با دشواری هایی همراه باشد، بنابراین مدارا کردن با دست فروشان و اجازه فعالیت در روزهای محدود ماه صفر که تردد زائران به اوج خود می رسد عاقلانه خواهد بود.
به گزارش ایرنا حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی از اول ماه صفر آغاز شده و تا دو سه روز مانده به اربعین حسینی به اوج خود می‌رسد.
مرز چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر ۲ گذرگاه رسمی تردد زائران اربعین حسینی در خوزستان است.
پارسال ۵۵۰ هزار زائر از شلمچه و ۲۳۷ هزار زائر از چذابه برای حضور در همایش جهانی پیاده روی اربعین به نجف اشرف و کربلای معلی عزیمت کردند.
بر اساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران و نیز تقویم عراق، ۲۷ مهر روز اربعین است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار