تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۹۴۶۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بررسی وضعیت خانه مطبوعات خوزستان / 9
مگر اینها پدرخوانده مطبوعات هستند؟
کسانی که به خانه مطبوعات 551 اتهام کم کاری می زنند زمانی که خودشان سردمدار این خانه بودند چه اقدامات مهم و سرنوشت سازی برای مطبوعات انجام دادند؟ مگر اینها پدرخوانده مطبوعات هستند؟ مگر سند ششدانگ مطبوعات را به نام آنان زده اند؟ بیایند بگویند در دو سال اخیر چند سرمقاله، مقاله، گزارش و مصاحبه تولیدی در جهت رفع مشکلات مردم در رسانه های اقتصادی و سیاسی خودشان چاپ کرده اند؟
خوزنیوز: در ادامه سلسله مطالب بررسی وضعیت خانه مطبوعات خوزستان با علیرصا عبداله نژاد  از روزنامه نگاران خوزستانی و  مسئول روابط عمومی خانه مطبوعات خوزستان(551)  گفت گویی انجام شده است که می خوانید. این سلسله مطالب را در خوزنیوز دنبال کنید.

علیرضا عبدالله نژاد / خبرنگار خوزستانیعلیرضا عبداله نژاد فعال مطبوعاتی با واکاوی عملکرد خانه مطبوعات 551 گفت: آقایانی که مدعی هستند جواب این 4 سال فرصت سوزی را چه کسی باید بدهد بیایند جواب دوره صدارت خود بر خانه مطبوعات را بدهند. بیایند بگویند در دوره آنها چه اتفاقات مثبتی در حوزه مطبوعات و رفع مشکلات صنف مظلوم خبرنگاران استان افتاد. آیا در دوره آنان نیازهای اصلی خبرنگاران نظیر مسکن، تامین امنیت شغلی، رفاه، بیمه تامین اجتماعی، پرداخت حقوق اداره کار و دیگر حمایت های صنفی از مطبوعات برطرف شد؟

این فعال صنفی ادامه داد : کسانی که به خانه مطبوعات 551 اتهام کم کاری می زنند زمانی که خودشان سردمدار این خانه بودند چه اقدامات مهم و سرنوشت سازی برای مطبوعات انجام دادند؟ مگر اینها پدرخوانده مطبوعات هستند؟ مگر سند ششدانگ مطبوعات را به نام آنان زده اند؟ بیایند بگویند در دو سال اخیر چند سرمقاله، مقاله، گزارش و مصاحبه تولیدی در جهت رفع مشکلات مردم در رسانه های اقتصادی و سیاسی خودشان چاپ کرده اند؟

 وی ادامه داد : به آقایان توصیه می کنم خانه مطبوعات محل نزاع ها و رسیدن به اغراض سیاسی و اقتصادی نیست. مطبوعات رییس، ارباب و داروغه نمی خواهد. رسانه های استان نیاز به خدمتگزار دارند. نباید کارکرد ستاد انتخاباتی را برای خانه مطبوعات قائل بود. آیا آوردن نزاع ها و مقاصد سیاسی در خانه مطبوعات عاقبتی جز سرنوشت انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران دارد؟ آنها نیز با مقاصد سیاسی به این انجمن صنفی آمدند اما حالا سر از پناهندگی به دیار غرب درآوردند. دود این دعواهای صنفی به راه انداخته شده به چشم خبرنگاران مظلوم می رود.

عبداله نژاد تصریح کرد: اگر در مصاحبه های آنان دقت کنید کراراً از لفظ خانه مطبوعات 551 استفاده می کنند که باید بگوییم آفتاب آمد دلیل آفتاب. این عبارت گویای قانونی بودن خانه مطبوعات استان خوزستان است.

این فعال صنفی بیان داشت: برخی افراد معدود که کار صنفی و جمعی و پیگیری مطالبات جامعه رسانه ای استان را مدعی هستند چرا در رسانه های خود کار اقتصادی می کنند؟ اگر قرار باشد خانه مطبوعات به ابزاری برای مقاصد سیاسی و اقتصادی این افراد تبدیل شود نبود خانه مطبوعات به مراتب بهتر از وجود خانه مطبوعاتی است که  در چنبره عده ای قرار بگیرد که می خواهند از لوای این خانه به مقاصد اقتصادی و سیاسی خود برسند. خانه مطبوعات محل برآورده شدن آرزوهای سیاسی و اقتصادی شما نیست؟

وی ادامه داد: مطبوعاتی ها خواهان حمایت شما نیستند دست کم به آنها پشت پا نزنید. همواره مطبوعاتی ها از داخل ضربه خورده اند.

وی گفت: مدت هاست که دوران عوام فریبی و ظاهرسازی و اقتدارگرایی به سر آمده است. بی جهت نبود فعالیت صنفی در استان را بهانه مقاصد خود نکنید. اگر دقت کنیم خواهیم دید که اینان خود عاملان شکست کار صنفی بوده اند. مگر اینان که دم از کار صنفی می زنند خود انواع و اقسام بحران ها و سنگ اندازی ها را بر مسیر خانه 551 قرار ندادند؟ آنان با مخالفت خوانی های مکرر خود و عدم پذیرش قواعد بازی کار را بدین جا رسانده اند که تر و خشک باهم بسوزند. بجای اینکه پشت نقاب خانه مطبوعات بخواهید پنهان شوید و صرفا کار سیاسی و اقتصادی کنید بهتر است در رسانه های متبوع خودتان نشان دهید که تا چه اندازه پای منافع استان و منافع جامعه رسانه ای ایستاده اید. کسانی که نشریات خودشان را به خبرگزاری های مکتوب تبدیل کرده اند و حتی زحمت تغییر تیترهای خبرگزاری را در رسانه های خود نداده اند چگونه مدعی کار صنفی حرفه ای هستند؟ یاللعجب. خانه مطبوعات 551 اگر هیچ کاری نکرد لااقل نگذاشت این خانه به محلی برای رانت خواری و آمد و شد انسان های مساله دار تبدیل شود! به هر حال در مقابل هجمه به عدد 551 یک عدد قابل بحث از پس پرده برخی آقایان بیرون افتاد: 5/50 ! که بهتر است بروند و در شرح و تاویل آن و رد گم کنی و ماست مالی اش بکوشند!

وی در واکنش به برخی تحرکات علیه این نهاد صنفی گفت: از روز نخست خانه مطبوعات به شماره ثبت 551 با دو جریان همسو علیه نهاد صنفی روزنامه نگاران مواجه بود که این خط به شکل ائتلافی تا هم اکنون ادامه دارد. جریان فساد اقتصادی رخنه یافته در پیکره مطبوعات خوزستان بود که به این استان زرخیز به عنوان یک گنج اقتصادی و غنیمت نگاه می کند که می توان به انحاء مختلف آن را دوشید. این جریان، رانت خواهی را با روزنامه نگاری خلاق و نظارتی و دیده بانانه و رصد گر عوض کرده و به نوعی با ثبت خانه و تغییر کارکرد صنفی به حقیقت جویی و عدالت طلبی بجای رانت خواهی، طبیعتا مقاومت ها را با هزینه کردن چند چهره موجه از دوره های قبل مدیریت بر خانه مطبوعات شارژ می نمود چرا که جایگاه و آرزوهای بزرگ خود را از دست رفته می دانست و باعث عدم رفع اختلاف صنفی پس از ثبت خانه مطبوعات شدند.

وی افزود: خطر برجسته شدن این جریان تحت عنوان کارکرد اقتصادی صرف و تجاری و معامله گرایانه مطبوعات در انتها به ماجرای 5/50 درصدی منجر شد و البته بی خود نیست که به خوزستان در تضعیف نهادهای دیده بانی مردمی به عنوان بهشت رانت خواران و مفاسد اقتصادی نگاه می کنند و در صورتی این وضعیت تغییر می کند که مفسدان اقتصادی هماورد خود را در افکار عمومی بجای مطبوعات اصیل، مشتی دلال و نوکیسه ندانند. طبیعتا وقتی نهادی بیاید و بجای اعانه گرفتن از این و آن ارگان بر حقوق صنفی پافشاری کند، بر حق داشتن قرارداد مکتوب با کارفرمایان و نهادینه شدن روابط کار چه در درون رسانه و چه با نهادها به این افراد که به جایگاه های صنفی صرفا به عنوان یک «پرستیژ» باور دارند، خیلی برمی خورد. ما با این افراد موضع داریم چرا که احساس خطر می کنیم اگر کار کلیدی دست آنها باشد منافع استان را به نفع فدای منافع شخصی در معاملاتی به ثمن بخس بفروشند!

وی در بخش دیگری از این سخنان گفت: رانت جویان به عدد 551 از حقد و عقده حمله کردند که پاسخی که گذر زمان به آنها داد و عددی که از پس پرده اینها بیرون افتاد خیلی فاجعه انگیز و شرم آور و مضر به حال خوزستان و کشور بود! بنابراین ریشه کارشکنی این افراد را انسجام صنفی – که در آن مرزبندی سیاسی و قومی نیست – در قالب تحقق عدد 551 در مقابل ماجرای محقق نشده و توطئه ی عدد 5/50 درصد می دانیم و البته گذر زمان بیشتر ماهیت ها را آشکار می کند.

وی افزود : اگر در سویه نخست کارشکنی ها علیه خانه مطبوعات «پرستیژ اقتصادی» فعال بود لیکن آنها که به دنبال ابزار کردن مطبوعات برای دست بالا شدن در معادلات سیاسی و انتخاباتی خوزستان بودند جریان دیگر را تشکیل می دادند. جریانی که خود را عین باورها و ارزش ها دانسته و هر کس با آنها نباشد را «غیر خودی» قلمداد کرده و پرونده های قطوری برای آنها تشکیل می دهد. این مشی داروغه گی و اقتدارگرا و تمامیت خواهانه در کشور شناخته شده است و در خوزستان هم فعالان سیاسی و فرهنگی ضربه های زیادی از این روش آقایان خورده اند. نوشته های این آقایان در حال حاضر هم پر است از انگ ها و اتهام هایی که به خانه مطبوعات 551 بسته اند حال آنکه در این مدت با جوسازی و «خانه مطبوعات هراسی» و لولو کردن آن! نگذاشته اند ولو یک ریال از طرف نهادهای متولی به سمت خانه بیاید و خانه مطبوعات 551 با مضیقه و تنگنا تنها خانه مطبوعاتی بوده که به شکل خودگردان و هزینه شخصی دست اندرکاران اداره شده حتا در دوره مدیریت قبلی فرهنگ و ارشاد اسلامی که در باور آقایان نمی گنجد و البته حق هم دارند چرا که شاخص ارزیابی دیگران برای آنها رفتار خودشان است! چرا که خودنگرند و با خودخواهی خود را عین حق و دیگران را باطل می انگارند و رفتارشان بیشترین ریزش ها را در این سال ها به همراه داشته است.

این فعال صنفی افزود: این جریان خود را دلسوز نشان می دهد اما بخاطر تمامیت خواهی و بلواسالاری، کارکردی ریزشی برای جامعه دارد و این است که براحتی در کارنامه آنها بهم زدن نشست ها و برنامه ها دیده می شود و زیر سئوال بردن هر نتیجه انتخاباتی که به دلخواه آنان نباشد و گروه شان در آن پیروز نشود. راستی کدام انتخاباتی بوده که این آقایان در صورت رای نیاوردن به نتایجش و اراده جمعی تمکین کرده باشند؟ در چند انتخابات باید هم نتیجه نگیرند و هم درس؟ آنها به راحتی به دیگران انواع اتهام مالی و مادی می زنند آن هم خانه مطبوعاتی که یک ریال هم نگذاشته اند حتا از ارشاد بگیرد اما یک بار هم نشده بیایند و بگویند درآمدها و خدمات آنها در این استان چیست؟ هزینه انتخابات های پرشمارشان چه میزان است و از کجا تامین می شود؟ این جریان پس از شکل گیری خانه مطبوعات رسمی به شماره 551 و از آنجا که نتایج را بیرون از اراده خود می دید در ابتدا به نتایج اعتراض شدید کرد، پس از اینکه نتیجه ای نگرفت به سمت شکل دهی جریان موازی «شورای راهبردی» رفت، وقتی که در انتخابات اول این نهاد با شرح ماموریت سردرگم قافیه را باخت، کل انتخابات اول را بهم زد و انتخابات دومی برگزار کرد، بعد هم دست از ایذا و اتهام زنی و پرونده سازی برنداشت و به شکل عملیاتی تا حد نازل بر هم زدن جلسات وارد عمل شد! البته ناگفته هم نماند که دلیل عمده مخالفت چنین افرادی منشاء انتخاباتی دارد به گونه ای که در مذاکرات خود را در راس هرم صنف رسانه نشان داده و به منافع سیاسی برسند. ولع آنها برای شرکت در انتخابات زیاد است و ما نیز آماده ایم تا بار دیگر در انتخاباتی صنفی در خدمت شان باشیم اما به شرط «عدم جر زنی و ایجاد نکردن بلوا پس از انتخابات!» برای عزیزانی که از هر طیف رای آوردند آقایان ایجاد مزاحمت و راه بندان نکنند و بگذارند اهداف بلند اساس نامه ای محقق شود.

وی همچنین درباره رفتار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با وضعیت خانه مطبوعات خوزستان گفت: خانه مطبوعات با دعوت فعالان رسانه ای توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و در پذیرش اساس نامه تیپ وزارتی پس از حدود 2 سال تعلل و معطلی و انسداد صنفی در سال 1387 بنیان گذاشته شد و همین الان هم اگر ارشاد بخواهد کاری در حوزه صنف انجام دهد طبیعتا از فعالان دعوت به عمل می آورد نه کل یک صنف 700 نفره که در مقطع سال 1387 هم همین طور بود. انتخابات با نظارت ارشاد صورت پذیرفت و پس از اعلام نتایج و فشار مخالفین خانه مطبوعات تنها ماند اما بر کار صنفی اش اراده ای مصمم داشت. با تعویض مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و معاون مطبوعاتی اش نظر آقایان بر توقف کارهای خانه بود و در جلسه ای که 6 نفر از مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با 6 نفر از هیات مدیره خانه مطبوعات در اردی بهشت ماه 1389 برگزار کردند وعده شد که کارها به تقاضای مدیرکل جدید حاج آقای سپهر متوقف شود تا ارشاد ظرف 2 ماه ترتیب برگزاری انتخابات را بدهد. پانصد و پنجاه و یکی ها به این تفاهم و وعده اعتماد و وفا کردند و از آن به بعد فعالیتی تحت این عنوان نداشتند و به امید برگزاری انتخابات ماندند. پس برگزاری انتخابات به ارشاد محول شد و هر زمان که ارشاد خوزستان آمادگی داشته باشد حاضریم تا در فرآیند انتخابات جدید خانه مطبوعات شرکت کنیم ضمن آنکه خانه مطبوعات به شماره ثبت 551 را قانونی دانسته و هیچ محکمه ای تاکنون رای به انحلال این نهاد نداده است.

عبدالله نژاد گفت : در حال حاضر هم این نظر در بین دوستان مطرح است که حالا که هم اقتدارگرایان با کارشکنی نمی گذارند کار کنیم و سد راه فعالیت صنفی می شوند و هزینه عدم برگزاری انتخابات را متوجه خانه 551 می کنند و از طرفی به هر دلیلی ارشاد – علیرغم توافق با هیات مدیره خانه مطبوعات - نشده که انتخابات را راه بیندازد پس با استناد به اساس نامه خانه مطبوعات 551 مجمع عمومی و انتخابات برگزار کنیم و از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهیم تا نماینده ای در این مجمع معرفی کند.

عبدالله نژاد در بخش دیگری از سخنان خود افزود : قبل از خانه مطبوعات551 ، افرادی سابقه فعالیت با هیات مدیره 5 نفره را داشته اند اما دیده ایم که بلافاصله و از همان جلسات اول برای سهولت کار خود، با انشقاق جمع را به فراکسیون های 3 نفره و 2 نفره تبدیل کرده که جلسات منظمی با خروجی قابل استناد نداشتند اما خانه مطبوعاتی که پس از 4 دوره فعالیت عرفی با توافق و همگرایی و اهتمام تحت عنوان شماره551 به ثبت رسید – با جدیت و نه آنگونه که آقایان ادعا دارند با کودتا که البته شاید کودتا علیه کم کاری و اهمال در به ثبت نرساندن صحیح باشد - علیرغم تعداد هیات مدیره بالاتر و 7 نفره و با همه تکثری که داشت تا به آخر جلسات را منظم و با حضور اکثریت اعضا تشکیل می داد.

وی افزود: ما با افتخار برنامه های موفقی مثل روز خبرنگار در 17 مرداد را برگزار کردیم که هدیه محور و مادی نبود چرا که اعتقاد داریم خبرنگاران ما هیچ وقت اولویت اول شان هدیه نیست بلکه تکریم و جایگاه و شرافت شان است.

غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
مانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
1
3
عالی و پربار بود احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
1
4
لذت بردیم.صحبت ها صریح و شفاف بود
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
شاید صریح باشد ولی شفاف نبود. خیلی از چیزها را در لفافه پیچانده که متوجه نمی شویم مثل 50/5 یعنی چی؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
1
3
از مقاله جناب حلالي لذت برديم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
به نظر من دوست عزیز لذت هایت را تمام نکن چون هنوز چیزهای زیادی برای لذت بردن مانده است آقای [...]
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
1
5
عالی بود.
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
0
5
علیرضا انسان شفاف و صادقی است.من او را خیلی قبول دارم.از مصاحبه اش لذت بردم تا کور شوند هر آنکه تنوان دید.
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
0
4
بسیاری از ناگفته های دیگر هم وجود دارد که باید می گفتی . ولی بهترین مصاحبه از این دست بود. آفرین
خدایار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
0
4
نی نهایت این مطلب به دل من نشست جناب عبدالله نژاد
کوبنده
پیروز باشید
شهریار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
0
2
مصاحیه ظریفانه و موشکانه ای بود . آفرین
غلامرضانجفی سولاری اهواز
|
United States of America
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
4
سلام
جناب عبدالله نژاد از دوستان عزیز و فعال مطبوعات استان هستند و چقدر خوب و متین موارد را مطرح فرموده اند
راستی چرا باید در استان فقیر ما اینگونه تمامی دستگاههای فرهنگی و اجتماعی و ... همیشه درگیر با خودشان باشند ؟
می دانی اگر مطبوعات استان قصد حرف زدن داشته باشند مشکلات استان اینگونه تل انبار نمیشود که دیگر کسی حریف آن نباشد!
چگونه است که در تمام استانها این تشکیلات پویا و سازنده عمل می کند و دستگاههای اداری و اجرایی به تبع آن مجبورند این دستگاه نظارت عمومی را در همه حرکات و سکنات خود در نظر داشته باشند ولی در استان ما همه مطبوعاتی های موثر را باید با هم درگیر کنند تا هیچکس متوجه امری نشود و همه مشغول هم باشند !
اینگونه است که چروژه های استان ما خاک می خورد هیچکس دنبال تحرکشان نیست ! هیچکس حرفی برای گفتن ندارد چون زبانهای گویای استان که انسانهایی چون جناب عبدالله نژاد و دوستان دیگر بایستی انرژی خود را صرف پاسخگویی به هم نمایند !!!
چرا ؟
تا استان زر خیز خوزستان این مشکلات داخلی را حل و فصل نکند هیچکس از بیرون برای استان مان تره هم خرد نمی کند ...
اطاله شد ببخشید بامیذ روزهای خوب
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
3
احسنت به شیر پاکی که خوردی
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
0
2
جناب عبدالله نژادعزیز تحلیل خوب و واقع بینانه ای نسبت به اصل موضوع ، یعنی ضرورت های ایجاد و بودن خانه ی مطبوعات ارائه نمودند . عالی بود.
:
:
:
آخرین اخبار