تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۲۶۵۱۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسابقات به دنبال یک بعد تبلیغی و ترویجی است تا فضای استان ها را قرآنی کند
مسابقات به دنبال یک بعد تبلیغی و ترویجی است تا فضای استان ها را قرآنی کند

خوزنیوز: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اجرای چرخشی مسابقات کشوری قرآن کریم در مراکز استان ها گفت:  مسابقات سراسری قرآن کریم  به دنبال یک بعد تبلیغی و ترویجی است و با رفتن به استانها می‌خواهد فضای استانها را قرآنی کند و استانها را به سمتی ببرد که اقشار مختلف حول محور قرآن جمع شوند.

به گزارش خوزنیوز حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در حاشیه دومین روز برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در سالن امام رضا ع شهرک نفت اهواز و در جمع خبرنگاران گفت: فرایند اجرایی مسابقات با مراسم سنگین افتتاحیه آغاز شد. معمولاً در هر فعالیت اجرایی به ویژه فعالیت هایی که پوشش زنده تلویزیونی و رادیویی دارد افتتاحیه بسیار مهم است . هرچند که ما برای دقیقه به دقیقه مسابقه برنامه‌ریزی خاصی داریم و استرس‌های پیدا پنهان را تجربه می‌کنیم اما یقیناً افتتاحیه برای ما قله رفیع تری نسبت به سایر بخشهای برنامه بوده است. پس از افتتاحیه بسیاری از ایرادها خود را نشان می‌دهند و که در حین فرایند اجرایی مسابقات می بایست برطرف شوند. الحمدلله ما در افتتاحیه تقریباً خلل خاصی نداشتیم اما برای اینکه تیم به آمادگی بیشتری برسد جلسه ای طراحی و همه نقاط ضعف و قوت بررسی شد .

 رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه در روز اول مسابقات که دیروز بود یک رقابت خیلی آرام برای شرکت کنندگان را شاهد بودیم گفت: روز اول مسابقات برای مسابقه دهندگان بدون استرس و تنش اما برای ما یک رقابت پر حرارت بود و الحمدالله در هر چهار رشته حفظ کل، قرائت، ترتیل و حفظ بیست جزء به خوبی پیش رفت. امروز نیز امروز مانند روز گذشته از ساعت ۳ بعداز ظهر مسابقات شروع شد . می توان گفت در مجموع تلاوت ها تلاوت های متوسط اما رو به رشدی است چرا که بسیاری از شرکت کنندگان تجربه اول شرکت در چنین سطحی را داشتند و از سویی استرس مسابقات به طور طبیعی مقداری باعث افت کیفیت تلاوت ها می شود. اما می توان گفت نسبت به سایر ادوار، سطح تلاوت ها تفاوت چندانی نداشته است. البته تلاوت قاریان ما در مجالس ۳۰ تا ۴۰ درصد بهتر از مسابقات است چرا که در مجالس قرآنی شرایط اضطراب ناشی از مسابقات حکمفرما نیست.

مجیدی‌مهر گفت: ما در هر بخش از ۵ نفر از خواهران و برادران که جمعاً چهل نفر هستند تجلیل به عمل خواهیم آورد. همزمان با مسابقات برادران، مسابقات خواهران نیز در گیت بوستان با قوت در فضای کاملا اختصاصی مخصوص بانوان در حال اجرا است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به لحاظ نظم در برگزاری ، این مسابقات بسیار منظم، سر ساعت و بر اساس یک کنداکتور بسیار دقیق در حال اجراست و امیدواریم با همه این روند تا پایان ادامه یابد. خوشبختانه تیم استانی به شکل حرفه‌ای کار را انجام داده است. این تیم که در استان مسئولیت هدایت مسابقات را بر عهده دارند در سطح بسیار حرفه‌ای ارزیابی شدند. تیم اجرایی مسابقات هم حوزه تصویر را مدیریت کرده اند و هم حوزه صوت و پخش زنده مسابقات، دکور، کارهای گرافیکی، موشن و ما کوچک ترین دغدغه را در این باره نداشتیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در حوزه تبلیغات شهری و اطلاع رسانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در اهواز نیز بسیار موفق عمل شده است و اگرچه باید به این موضوع دقت شود که شهر اهواز بزرگ وسیع است و اگر ما بخواهیم تمام بیلبوردهای شهر اهواز را داشته باشیم با ۱۰۰ شرکت متفاوت تبلیغاتی مواجه می‌شویم شرکت هایی که در بخش خصوصی فعال اند و گه گاه ممکن است قرارداد های سالیانه بسته شده باشد ما نتوانیم خللی در این برنامه ها ایجاد کنیم و یا شهرداری بابت این ایام خسارتی پرداخت کند. ضمن اینکه اگر ما به دلیل همین وسعت کل ظرفیت تبلیغاتی شهر اهواز را به کار بگیریم، باز هم آنچنان که باید به چشم نخواهد آمد .

وی در دفاع از عملکرد تیم اطلاع رسانی مسابقات در سطح شهراهواز تاکید کرد: اگر نیمی از میزانی که در شهر اهواز تبلیغات انجام شده است در یک مرکز استان دیگر انجام می شد به خوبی برای مردم مشهود بود. از همین رو از همه دستگاه هایی که دست‌اندرکار برگزاری مسابقات بودند تشکر می کنیم و هر کدام وظیفه خودشان در مسابقات جمهوری اسلامی ایران که مسابقات نظام جمهوری اسلامی ایران انجام دادند. مقام معظم رهبری نیز همواره التفات و عنایت ویژه ای نسبت به مسابقات کشوری و بین المللی دارند.

مجیدی‌مهر گفت: تلاش های دوستان ما و ارتباط موثر با شبکه های تلویزیونی و رسانه ها موجب ایجاد فضای مثبت و شور و اشتیاق در حاشیه مسابقات شده است. به نظر می رسد روزهای آینده روزهای پرشور تری در مسابقات جمهوری اسلامی ایران باشد. مردم کم مسابقات را پیدا می کنند و بسیاری از افراد همراه خانواده در سالن مسابقات حاضر خواهند شد. امیدواریم این مسابقات زمینه ای شود تا مسابقات بین المللی به بهترین شکل برگزار شود. تا اینجا ارزیابی ها حاکی است که فضا بسیار خوب مدیریت شده است و نتیجه ارزیابی بازرسی سازمان اوقاف از از اقشار مختلف نیز نشان می‌دهد که ۹۵ درصد افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند از فضاسازی سالن محل های برگزاری مسابقات ابراز رضایت داشتند و این رویداد را مشابه با رویداد مسابقات مالزی مقایسه کردند که این برای ما جای توجه دارد.

وی در توجیه اجرای مسابقات در مراکز استان ها گفت: مطمینا برگزاری مسابقات در پایتخت به لحاظ اجرایی بسیار آسان تر است چرا که روند و امکانات بیشتر و متمرکز در تهران وجود دارد. طبیعتاً صدا و سیما امکانات بیشتری در تهران خواهد داشت و سالن‌های بهتری نیز وجود دارد اما نکته اینجاست که آیا مردم سایر استان‌ها نیز مسابقات قرآن کریم ورویدادهای بزرگ قرآنی را می توانند از نزدیک لمس کنند؟ لذا مسابقات به دنبال یک بعد تبلیغی و ترویجی است و با رفتن به استانها می‌خواهد فضای استانها را قرآنی کند و فضای استانها را به سمتی ببرد که اقشار مختلف حول محور قرآن جمع شوند و این موضوع به نظر من با مسابقات محقق می‌شود.

به گزارش خوزنیوز رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: دومین کاری که رفتن به استان‌ها و چرخش مسابقات در استان‌ها به ارمغان می آورد شناسایی استعدادهای در حوزه های اجرایی و فنی است و همین اتفاق در اهواز نیز رخ داده و عوامل اجرایی که در حوزه فنی و تصویر کار می کنند به نوعی بخش هایی از مسابقات بین المللی پیش رو را نیز بر عهده خواهند گرفت و این مسئله نشان می‌دهد که اگر مسابقات در اهواز اجرا نمی شد اینچنین ظرفیت‌هایی نمایان نمی شد. از سویی استانهای میزبان به دلیل سطح بالای کیفی برگزاری مسابقات، هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ اجرایی توانمند خواهند شد و اگر در آینده در هر رویداد دیگری مشارکت داشته باشد تجربه مسابقات کشوری را در اندوخته خود خواهند داشت.
 
وی در پایان گفت: خانواده هایی که با اطلاع از برگزاری مسابقات در شهرشان حتی برای اولین بار ترغیب می شوند تا مسابقات را از نزدیک ببیند و علاقمند می‌شوند که فرزندشان در این مسیر گام بردارد و نتیجه مسابقات را ممکن است ۱۵ سال بعد می ببینیم که در مسابقات کشوری یکی از همین کودکان به عنوان قاری و یا حافظ قرآن در مسابقات حاضر شود. قطعاً این موضوع موثر است و ما تاثیرش را در استان هایی که پیشتر میزبان بوده اند دیده ایم. از طرفی بسیاری از موسسات قرآنی بعدها گزارش دادند که پس از برگزاری مسابقات در استان میزان، ثبت نام افراد در موسسات قرآنی بسیار بیشتر شده و این افراد غالباً شرکت در مسابقات قرآنی را هدف خود را قرار می دهند.

به گزارش خوزنیوز، چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از پنج شنبه ۲۲ دی ماه به میزبانی شهر اهواز آغاز و تا روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه ادامه دارد.
 
:
:
:
آخرین اخبار