تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۲۸۴۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
100 مکان در آبادان در لیست میراث فرهنگی/ عنوان اداره نداریم
سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان گفت: بیش از 100 مکان در آبادان در لیست سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است که در تلاش برای حفظ و حراست از آنها هستیم.

سید شمس الدین نور بخش در گفتگو با مهر از مسجد رنگونیها، کلیسا، مدارس مهرگان، رازی، فرهنگ، فرخی ، خانه بچاریها و منازل شرکتی در بوارده و بریم و موزه آبادان به عنوان برخی از این آثار ثبت شده نام برد و افزود: مسجد رنگونیها با بیش از ۹۰ سال قدمت  قدیمی ترین بنای آبادان است.
وی با اشاره به ثبت برخی منازل شرکتی در لیست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نبود برخی دیگر از منازل در این لیست، اظهار کرد: هر چند که منازل شرکت نفتی واگذار شده در لیست سازمان میراث فرهنگی ثبت نشده اما از آنجایی که به عنوان بافت تاریخی- صنعتی به شمار می روند، مشمول رعایت اصول بافت حفظ ظاهر و به کارگیری مواد و مصالح مشخص و رعایت ارتفاع در منطقه معین هستند که در این صورت است که به آنان مجوز ساخت و مرمت ساختمان داده خواهد شد.
 
نوربخش در خصوص اقدامات صورت گرفته در بحث رونق گردشگری در آبادان تصریح کرد: شناسایی نقاط قوت شهرستان از جمله برنامه‌های اصلی سازمان است که همه ساله و به طور مرتب انجام می‌شود که نتایج حاصل از این بررسی ها و تحقیقات به اداره کل اعلام می شود و در سامانه به عنوان مناطق گردشگری ثبت خواهد شد.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان در خصوص نحوه اطلاع رسانی به مردم از وجود امکان گردشگری یادآور شد: پیش از ایام نوروز با تشکیل جلساتی در شهرداری و هماهنگی که بین این دو سازمان وجود دارد  از طریق بروشورها و بولتنهایی که شهرداری به چاپ می رساند ودر اختیار مهمانان قرار داده می شود. تمامی مسیرهای گردشگری به صورت علامتگذاری شده به آنان اطلاع رسانی می شود.

نوربخش در ادامه با تاکید بر رفع برخی از مشکلات فرا روی جذب گردشگری در آبادان ادامه داد: ایجاد امنیت شهری و جاده ای یکی از مهمترین مسائل در جذب گردشگران به شمار می رود.

وی از جاده آبادان- ماهشهر (موسوم به جاده مرگ) به عنوان یکی از این مشکلات نام برد و گفت: از آنجایی که اغلب مسافران ما پس از عبور از شهرهای شیراز، بوشهر، بندر گناوه و دیلم به طرف آبادان می آیند، وضع نامطلوب و خطر آفرین این جاده سبب کاهش تعداد گردشگران ورودی به شهر شده است که رفع این مشکل بسیار مهم و ضروری است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان افزود: سال گذشته بیش از ۲۵ طرح مختلف در بخش توسعه و جذب گردشگر درخواست شد که متاسفانه به دلیل مشکلات گوناگون رفته رفته از سوی متقاضیان لغو شد و تلاشها بی ‌نتیجه ماند.
 
نوربخش اظهارداشت: موزه آبادان به طور معمول بیشترین حجم بازدیدکنندگان را از میان سایر بخشهای گردشگری شهر به خود اختصاص داده به نحوی که سال گذشته بیش از چهار هزار نفراز این مکان دیدن کردند. کار ساخت این موزه در سال 1388  آغاز و دو سال بعد یعنی در سال 1340 به بهره برداری رسید، گنبد منحصر به فرد این موزه توسط «علی هانیبال»  مجارستانی ساخته شد که البته وی نیز با ورودش به ایران مسلمان شد و نام علی را برای خود انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: با شروع جنگ تحمیلی تمامی اشیای موزه آبادان به موزه شوش انتقال یافت اما ساختمان آن که به عنوان یکی از مقر‌های جنگی به شمار می رفت در جنگ آسیبهایی دید، پس از جنگ تعمیرات مختصری روی ساختمان موزه انجام شد اما تعمیرات اساسی از سال گذشته آغاز شد. بعد از اتمام جنگ بخشی از اشیا که به شوش انتقال داده شده بود به آبادان بازگردانده شد اما به دلیل نبود امنیت کافی و مشکلاتی که در جابه جایی وجود داشت تمامی اشیا منتقل شده بازگردانده نشد.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان در خصوص تلاشهای صورت گرفته برای ارتقای سطح کیفی صنایع و آموزش آنها یادآور شد: تاکنون بیش از ۲۰ رشته صنایع دستی همچون معرق کاری، ویترای، محرق، چرم دوزی،  حصیربافی، سفالگری، تذهیب، باتیک و زیورآلات را با همکاری مربیان مجرب در محل موزه به علاقمندان آموزش داده ایم، ضمن آنکه در مرکزی واقع در خیابان کاشانی به علاقمندان آموزشهای رایگان ارائه می شود که به طور معمول هر دوره آموزشی اعم از مقدماتی، متوسطه و به آموزی بسته به نوع رشته بین یک ماه و نیم تا سه ماه به طول می انجامد.

نوربخش با تاکید بر ایجاد زمینه  اشتغال هنرمندان از تحت پوشش بیمه قرار دادن تعدادی از مربیان با سابقه، پرداخت وام خود اشتغالی و صدور کارت شناسایی صنعتگری به عنوان کارهای صورت گرفته در این خصوص یاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه میراث فرهنگی آبادان هنوز عنوان اداره را کسب نکرده است و ما در واقع نماینده سازمان میراث فرهنگی به شمار می آئیم.

نوربخش افزود: قابلیتهای بسیار بالای شهرستان آبادان از جمله آثار دفاع مقدس، اماکن و بافت منحصر به فرد شهر دلایل بسیار خوبی برای مستقل شدن می‌باشد و داشتن تنها عنوان نماینده این شهرستان به اعتقاد بنده یک ضعف محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در حد توان سازمان در جهت بهبود بافت شهر، میراث فرهنگی و صنایع دستی تلاش کرده ایم، اظهار کرد: بدون شک در صورتی که عنوان اداره را کسب کنیم از تسهیلات، اعتبارات و امکانات بیشتر و بهتری برخوردار خواهیم شد.

سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جهت در حفظ بناهای تاریخی و آثار باستانی یک شهر و همچنین شناسایی مکانهای گردشگری برای گردشگران و رشد و پرورش صنایع دستی آن شهر تلاش و نظارت دارد.

آبادان از ویژگیهای مهمی در ساختارهای معماری شهری برخوردار است. هرچند در پس پیدایش شهری که امروز به نام آبادان می شناسیم، اندیشه و معماری انگلیسیها نهفته است، اما تداوم معماری ایرانی با گرایش به مدرینته غربی از نکات جالب و منحصر به فرد معماری شهری در آبادان است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
سید امید نوری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
1
1
به عنوان مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر به این مطالب اعتراض دارم و آقای نوربخش درباره از بین رفتن خانه شکرچیان و تخریب روزافزون بافت منازل شرکتی توضیح دهند .موضوع نمایندگی یا اداره بودن نیز از ضعف های مدیریت وی نمی کاهد . امیدوارم این مطلب را منتشر کنید و آماده اطلاع رسانی بیشتر نیز هستم .
مریم شیری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
1
1
چرا در ابادان مکانهایی از جمله سوییت یا خانه های اجارهای در روزهای تعطیل برای افراد عادی وجود ندارد مانندجاهای دیگر از جمله اصفهان؟
:
:
:
آخرین اخبار