تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۲۸۶۱۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مالچ‌پاشی نفتی؛ تهدیدی بیخ گوشه زیستگاه آهوهای ایرانی غرب کرخه
مالچ‌پاشی نفتی؛ تهدیدی بیخ گوشه زیستگاه آهوهای ایرانی غرب کرخه
مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان / عکس از آرشیو

  اخیرا مساله مالچ‌پاشی نفتی باز هم در خوزستان مطرح شده و بنا بر مشاهدات و گفته‌های اهالی منطقه غرب کرخه، مالچ‌پاشی آغاز شده است این در حالی است که این منطقه زیستگاه اصلی آهوهای ایرانی و دیگر گونه‌های جانوری بومی است.

مالچ‌پاشی در این منطقه و مناطق مرزی خوزستان سابقه دارد. در حال حاضر هر چند مسئولان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کنند تاکنون مجوزی برای انجام عملیات مالچ‌پاشی نفتی صادر نکرده‌اند اما تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که کارگاه‌ها در برخی مناطق مستقر شده‌اند و مالچ‌پاشی در حال انجام است.

سیدعادل مولا معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص انتشار عکس‌هایی از انجام عملیات مالچ‌پاشی در شنزارهای "خسرج" اظهار کرد: تاکنون از سوی محیط زیست مجوزی برای مالچ‌پاشی در غرب کرخه صادر نشده است.

وی افزود: بر اساس بازدید هفته گذشته ما و بنا بر نظر همکاران محیط زیستی این منطقه، کارگاه مالچ‌پاشی از سوی اداره‌کل منابع طبیعی آنجا مستقر شده است اما تا مجوز محیط زیست صادر نشود، نباید هیچگونه مالچ‌پاشی انجام شود.

مالچ‌پاشی نفتی؛ تهدیدی بیخ گوشه زیستگاه آهوهای ایرانی غرب کرخه

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: البته ما تنها متولی مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست هستیم و اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان نیز متولی مناطق دیگر است؛ در مناطق تحت مدیریت محیط زیست، اجازه مالچ‌پاشی داده نمی‌شود و اگر در منطقه‌ای هم انجام شده باشد، از مناطق اراضی ملی تحت مدیریت اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان هستند.

وی بیان کرد: مناطق حفاظت‌شده دز و کرخه، برخی از مناطق تحت مدیریت محیط زیست هستند. یکی از مناطقی که اکنون برای آن برنامه مالچ‌پاشی دارند، بیت راشد نام دارد که خارج از منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است.

مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با مالچ نفتی

داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان حدود دو هفته پیش در این خصوص اظهار کرد: با توجه به تاثیرات منفی بر طبیعت و محیط زیست، مالچ نفتی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیست.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، وی افزود: مالچ‌پاشی به تنوع زیستی و پوشش گیاهی در مناطقی که استفاده شده، آسیب خواهد رساند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پروژه مالچ‌پاشی که به ‌منظور جلوگیری از پخش ریزگردها و جلوگیری از فرسایش خاک انجام می‌شود، همواره مخالفان زیادی داشته است و بسیاری از کارشناسان محیط زیست معتقدند مالچ‌پاشی برای فرار از فرسایش خاک به ‌قیمت نابودی محیط زیست است و استفاده از مالچ نفتی باید آخرین راهکار مقابله با گرد و غبار باشد.

میرشکار جلوگیری از نفوذ آب به زمین و تغذیه آبخوان‌ها را یکی از معایب استفاده از مالچ نفتی دانست و عنوان کرد: مالچ نفتی به ‌خصوص در فصول پرباران مانع نفوذ آب به آبخوان‌ها شده و سبب پدیدار شدن سیلاب‌های محلی و تشدید فرسایش خاک می‌شود. همچنین عدم تغذیه آبخوان‌ها موجب تشدید فرونشست و کاهش ذخایر آب زیرزمینی خواهد شد.

از بین رفتن پوشش گیاهی و رطوبت هوا با مالچ نفتی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه از بین رفتن پوشش گیاهی یکی دیگر از آسیب‌های زیست محیطی مالچ نفتی است، گفت: پوشش گیاهی مربوط به مناطق کویری که خود عامل تثبیت خاک و شن‌زارها است، بر اثر پوشیده شدن با ماده نفتی به طور کامل خشک می‌شود و از بین می‌رود. مالچ نفتی رطوبت موجود در هوا را نیز از بین می‌برد که اثر آن خشک شدن گیاهان آن منطقه به دلیل نرسیدن رطوبت است.

مالچ‌پاشی نفتی؛ تهدیدی بیخ گوشه زیستگاه آهوهای ایرانی غرب کرخه

نابودی جانداران؛ از تبعات مالچ نفتی  

وی ادامه داد: در این نوع مالچ، به دلیل رنگ سیاه مالچ نفتی، ضریب حرارتی زمین بالا می‌رود که این امر موجب بروز بادهای گرم می‌شود. داغ شدن سطح زمین پس از مالچ‌پاشی نابودی جاندارانی که در لایه سطحی خاک هستند را هم به دنبال دارد.

مسمومیت و تنگی نفس در پی انتشار مواد شیمیایی خطرناک

میرشکار بیان کرد: مالچ نفتی موجب بروز بیماری در انسان و حیات وحش می‌شود؛ بر اثر تابش آفتاب، ترکیبات آروماتیک و گوگرددار و فلزات سنگین موجود در مالچ وارد هوا می‌شود و این مواد شیمیایی خطرناک منجر به مسمومیت و تنگی نفس افراد می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به پیشرفت علمی در حوزه فناوری‌های نوین، می‌توان از موارد جایگزین نظیر مالچ‌های زیستی سازگار با محیط زیست، برای مقابله با گرد و غبار استفاده کرد و این گونه جایگزین‌ها، تایید ستاد مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست را نیز دارند.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار