تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۲۹۱۲۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تصاویر/ بافت ‌سنتي و تاريخي پايتخت نفتي ايران
مسجد سلیمان شهری است تاریخی که در میان کوه‌های زاگرس و از شهرهای لرنشین استان خوزستان است.

به گزارش رجانيوز، این شهر به شهر اولین ها نیز مشهور است زیرا خیلی از امکانات زندگی شهری برای اولین بار در این شهر بختیاری نشین بوده است و مردم با آن آشنایی داشته اند. مانند اولین شهر نفتی ايران، اولین زمین تنیس، اولین سینما، اولين بانك ، اولين اداره پست، اولين زمين فوتبال ، تشكيل اولين تيم فوتبال و غيره ...

ساکنان این شهر را طوایف مختلفی از قوم بختیاری تشکیل می‌دهند ولی با کشف نفت در منطقه افراد دیگری از سایر مناطق بختیاری بمنظور کسب و کار به این شهر آمدند و رفته رفته بصورت دایم در این شهر ساکن شدند.

طلوع دوباره نخستین شهر پارسیان بعد از گذشت چندین سده در ۴ بامداد ۵ خرداد ۱۲۸۷ هجری شمسی(۱۹۰۸میلادی) با فوران نفت از میدان نمره یک در میانه مسجدسلیمان کنونی آغاز گردید.

فورانی که حیات اقتصادی و اجتماعی مسجدسلیمان و بعد ایران را دگرگون کرد. ولی این بار بانیان شهر نه شبانان پارسی فرود آمده از کوهها و بلکه فرنگیان شهرنشین و صنعتگر و به اصطلاح مدنیت یافته اما جهانگشایانی بودند که از دریاهای دور آینده خود را در این سرزمین یافته‌اند.

این بیگانگان زیرک به مدد متون تاریخی(همچون نوشته‌های هردوت) دریافته بودندکه ایرانیان در این محل از روغن مقدسی که به طور طبیعی از زمین بیرون رانده می‌شد استفاده‌های گوناگون کرده و آتش جاویدان خود را در این جایگاه می‌جسته‌اند.

يکی ازعوامل ایجاد و گسترش شهر مسجدسلیمان، اکتشاف نفت دراین منطقه‌است. می‌دانیم که، ویلیام ناکس دارسی طی انعقاد قراردادی با دولت مظفری مجوز جستجو و اکتشاف نفت در ایران را گرفت و تیم اکتشاف وی این طلای سیاه را برای اولین بار در خاورمیانه، و در شهر مسجدسلیمان کشف کرد. به یقین این واقعه سرنوشت کشور ما و حتی منطقه خاورمیانه را دگرگون ساخت. با توسعه صنعت نفت و پتروشیمی و همچنین احداث صنایعی که وابستگی شدیدی به این ماده اولیه داشتند، لزوم تسلط بر منابع نفتی و کشورهایی که داری این منابع هستند، در دستور کار قدرتهای برتر اقتصادی، سیاسی و نظامی وقت قرار گرفت.

كشيدن لوله‌هاي غير استاندارد گاز ترش و تصفيه نشده توسط اهالي مستضعف نشين منطقه

كشيدن لوله‌هاي غير استاندارد گاز ترش و تصفيه نشده توسط اهالي مستضعف نشين منطقه

كشيدن لوله‌هاي غير استاندارد گاز ترش و تصفيه نشده توسط اهالي مستضعف نشين منطقه

بافت تاريخي و قديمي مسجد سليمان

مسجد سليمان

بافت تاريخي و قديمي مسجد سليمان

يكي از اهالي شهرستان مسجدسليمان

در تصوير بالا محل اولين چاه نفتي خاورميانه مشاهده مي شود

كشيدن لوله‌هاي غير استاندارد گاز ترش و تصفيه نشده توسط اهالي مستضعف نشين منطقه

كودكان مسجد سليمان

لوله آب رساني به مردم يكي از مناطق مسجد سليمان

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
0
0
سلام این عکسها بطور حتم برای همه زیبانیستند اما برای من که حدود 30سال از زندگیم رااونجا گذروندم بسیار خاطره برانگیز بود مخصوصا اون عکسی که زنای مسن روی یه تیکه کارتن نشسته اند ای کاش میشد عکسای بیشتری از محلات مختلف آن تهیه میکردید و توسایتتون میگذاشتید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
1
2
حتی خیلی از روستاها از این پایتخت نفتی اباد تر است.
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
0
0
شهری که خودش سر منشا رونق و شکوفایی بسیاری از شهرهای کنونی بوده و روزی چرخ صنعت دنیا رو میگردونده حالا اینطور به نفس نفس افتاده جا داره که مسئولان کمی قدر شناسی بخرج بدن و اندکی از اون همه سرمایه تولیدی از این شهر رو خرج خودش کنن.
قطعا حال و روز بهتری خواهد داشت.
امیدوارم.!!!
ايذه اي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
0
0
بسيار ناراحت شدم بايد افسوس خورد هيچ كاريش هم ديگه نميشه كرد هيچ مسولي هم ديگه پيدا نميشه به داد اين شهر بختياري نشين برسه شهر اولين ها به بدبخترين شهر مبدل شده-چرا؟؟؟؟؟؟؟واقعا چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آيا واقعا مسولين نميبينند؟؟؟؟؟؟ مردم كه نميتونن اعتراض كنن
:
:
:
آخرین اخبار