تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۶۶۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان:
یک‌ صدم بودجه احیای دریاچه ارومیه، تالاب‌های خوزستان را به شرایط مطلوب می رساند
معاون عمرانی استاندار خوزستان:قابل قبول نيست كه تالاب هورالعظيم به دليل برداشت نفت از بين برود/ اگر مشکلات درياچه اروميه در كشور به خوبي مطرح شد دليل آن، مطرح كردن موضوع اروميه از سوي مسئولان آن استان بود. ما نیز بايد مساله تالاب‌هاي خود را مطرح كنيم / نقش كشاورزي و تغيير الگوي كشت در ميزان مصرف آب در استان خوزستان بسيار اهميت دارد
مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت:‌ نجات درياچه اروميه در اولويت برنامه دولت قرار گرفته و قرار است هزينه‌هاي چند هزار ميلياردي براي آن انجام شود و این در حالی است که با يك‌صدم از اين هزينه‌ها می‌توان شرايط تالاب‌هاي خوزستان را بهبود بخشید.

 احمدرضا لاهيجان‌زاده در نشستي كه روز گذشته با موضوع تالاب‌هاي خوزستان برگزار شد اظهار کرد: اگر چه به اهميت بالاي تالاب اروميه اعتقاد داريم اما همچنین معتقديم با ارزش افزوده‌ای بالاتر از دریاچه اروميه‏ مي‌توان در زمينه احیای تالاب‌هاي استان خوزستان فعاليت كرد.

وی تصريح كرد:‌ تالاب‌هاي خوزستان ارزش خود را در سال‌هاي گذشته اثبات كرده‌اند و ما بايد برای استفاده از این تالاب‌ها عزمی جمعي داشته باشيم. متاسفانه هیچوقت از تجارب به دست آمده كشورهاي ديگر استفاده نمي‌كنيم و منتظريم در ابتدا خودمان تجربه كنيم و خسارت ببينيم و سپس براي برطرف كردن خسارت‌ها، هزينه هايي را متحمل شويم.

لاهيجان‌زاده عنوان كرد:‌ در حال حاضر براي بهبود شرایط تالاب اروميه قرار است 30 درصد كشاورزي منطقه را حذف كنند و 30 درصد چاه‌ها را پلمپ كنند اما ما نبايد بگذاريم وضع تالاب‌ها و کشاورز خوزستان به چنین جایی برسد.

عبدالرضا سنواتي، فرماندار شادگان نیز در اين نشست اظهار كرد:‌ برخي فكر مي‌كنند كه سهم آب شهرستان ما زياد است در حالي كه بيشترين سهم آب در شهرستان شادگان مربوط به حق‌آبه تالاب است.

وی افزود: برخي فرمانداران ديگر شهرستان‌ها با كار سياسي سهميه آب شادگان را كم مي‌كنند و این در حالی است که چه كشاورزي در شهرستان صورت بگيرد و چه کشاورزی انجام نشود بايد حق‌آبه تالاب شادگان حفظ شود.

همچنین مهدی قمشی، مشاور استاندار خوزستان در امور آب با تاکید بر لزوم ارزش‌گذاري تالاب‌های استان در این نشست گفت: قطعا از نظر محيطي به نگهداري تالاب‌ها نياز داريم و بايد دید که حداقل‌ها و حداكثرهاي مصرف آب تالاب‌هاي مختلف استان چه قدر است.

وی اظهار كرد: اولويت نخست ما در استان خوزستان‏ رسیدگی به تالاب‌هاي هورالعظيم و شادگان است كه وضعیت این تالاب‌ها بايد مورد بررسي قرار گیرد.

قمشی افزود: حجم زه‌آب در خوزستان بسيار زياد است و تا جايي كه ممكن است بايد از اين زه‌آب‌ها استفاده كرد. استفاده مجدد از زه‌آب‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد و چه بهتر كه آن را براي آبرسانی به تالاب‌ها استفاده کرد.

در ادامه، جاسم مرمضي، مشاور استاندار خوزستان در امور تالاب‌ها اظهار كرد: ضروری است در سياست‌هاي آب، بهره‌برداري از آب و كشت محصولات بازنگري شود و انواع كشت و الگوي كشت مورد بررسي قرار گيرد.

وي افزود: يك سري منابع در استان خوزستان همچون پساب‌ها وجود دارد كه در حال حاضر فقط موجب ضرر است. در دنيا از اين منبع آبي استفاده‌هايي مي‌شود و مي‌توان این ضرر را به فرصت تبديل کرد.

مرمضي تصريح كرد:‌ از پساب‌ها مي‌توان استفاده مجددي داشت و آن را حداقل در تالاب‌ها مورد استفاده قرار داد و به این ترتیب لازم است به موضوع پساب‌ها در استان خوزستانبه صورت جدي توجه کرد.

وي بر لزوم تشكيل كميته تالاب‌هاي استان خوزستان و بررسي مسايل تالاب‌ها در این کمیته و همچنین بررسي وضعيت تالاب هوراالعظيم و ايجاد ارتباط با طرف عراقي براي حل مشكلات این تالاب تاكيد كرد.

معاون عمراني استاندار خوزستان بر لزوم بازنگري در وضعيت و احياي تالاب‌هاي استان خوزستان با توجه به محدوديت‌هاي منابع آبي تاكيد كرد.

احمد سياحي در این نشست اظهار كرد:‌ در استان هيچ اولويت و حمايتي بالاتر از مساله آب وجود ندارد كه اين حساسيت مربوط به تامين آب همه بخش‌ها شامل آب شرب، كشاورزي، شيلات و صنايع است.

وي افزود: هيچ كس منكر اهميت تالاب‌ها نيست اما در این زمینه با مشكلاتي مواجه هستيم؛ يكي از مشكلات اين است كه منابع آب در كل دنيا و در كشور ما محدود است. البته همواره يك سري بي‌انضباطي‌ها نیز در جامعه اتفاق مي‌افتد كه از جمله آن‌ها در بخش آب مي‌توان به وجود حوضچه‌هاي پرورش ماهي،‌ انشعاب‌های غيرمجاز برق و آب و ساخت و سازهاي غيرمجاز اشاره كرد.

سياحي تصريح كرد: بايد در وضعيت تالاب‌ها بازنگري شود و بايد ديد كه كدام يك از تالاب‌ها در وضعيت كنوني براي ما از اهميت بيشتري برخوردار است.

وي با بیان این که بی‌شک اگر به تالاب‌ها توجه نشود، بلاهايي همچون ريزگردها بر سر خوزستان خواهد آمد؛ عنوان كرد: هرچند همه تالاب‌ها براي ما دارای اهميت هستند ولی بايد دید احيا كداميك در اولويت است. بايد تالاب‌ها اولويت‌بندي شوند و همه اقدامات نيز از سازمان آب و برق به تنهایی بر نمي‌آيد.

معاون عمراني استاندار خوزستان بيان كرد: در زمینه احیا اراضي كشاورزي 550 هزار هكتاري نیز بايد بدانيم كه نوع نگاهمان چگونه است و آيا مي‌خواهيم با حداقل استفاده آب، بهترين ستفاده را در اين طرح داشته باشيم؟

سياحي اظهار كرد: اگر مشکلات درياچه اروميه در كشور به خوبي مطرح شد دليل آن، مطرح كردن موضوع اروميه از سوي مسئولان آن استان بود. ما نیز بايد مساله تالاب‌هاي خود را مطرح كنيم.

وی با تاکید بر اهمیت وجود تالاب‌ها، گفت: همه تالاب‌ها مهم بوده و لازم است حق‌آبه هر تالاب داده شود ولی بايد نسبت به ساير تالاب‌هاي استان، اقدامات ويژه‌اي برای تالاب‌های شادگان و هورالعظيم داشته باشيم.

معاون عمراني استاندار خوزستان افزود: اگر مسايل آب در استان به صورت بهينه حل نشود، بحران‌هاي مكاني و زماني را در پیش رو خواهيم داشت.

سياحي در باره تالاب هورالعظيم یادآور شد:‌ قابل قبول نيست كه تالاب هورالعظيم به دليل برداشت نفت از بين برود.

وی در این زمینه بر لزوم تشکیل جلسه‌ای با حضور مسئولان نفت و بررسی مسایل تالاب هورالعظیم تاکید کرد.

در ادامه اين نشست؛ هوشنگ حسوني‌زاده، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار كرد:‌ سهميه‌هاي آب در كشت محصولات كشاورزي باید رعايت شود و مردم بالادست رودخانه‌های استان بايد سهم پايين‌دستي‌ها را نيز مورد توجه قرار دهند.

وي افزود: نقش كشاورزي و تغيير الگوي كشت در ميزان مصرف آب در استان خوزستان بسيار اهميت دارد.

حسوني‌زاده درباره تالاب بامدژ تصريح كرد:‌ همه این تالاب به اراضی كشاورزي تبديل شده و جايي باقي نمانده كه بخواهيم به عنوان تالاب برایش آب تامين كنيم و با توجه به این شرایط لازم است درباره این تالاب زمينه اقدامات جدي‌تري انجام شود.

وي خطاب به مديركل محيط زيست خوزستان ادامه داد: براي حل مشكلات تالاب‌ها، شما فقط حل مساله را در تزريق آب به تالاب‌ها مي‌دانيد كه اين مساله جاي اشكال دارد.

مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
دوست دار طبیعت خوزستان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
4
0
کارت درسته مدیر کل عزیز
خوزستانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
2
1
چرا ذره ای از پول نفت به محیط زیست خوزستان داده نمی شود
:
:
:
آخرین اخبار