تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۶۸۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افطار مددکاران خرمشهری با چشم انتظاران/ شهری که آغوش به روی سالمندان مهاجر گشود
خرمشهر گرچه شهری است که سالمندانش در کنار فرزندانشان پادشاهی می کنند لیکن این شهر با تاسیس تنها سرای سالمندان، آغوشش را به روی سالمندان مهاجر شهرهای مجاور هم گشوده است.

در روزهای مانده به پایان ماه مبارک رمضان سالمندان تحت پوشش اداره بهزیستی خرمشهر مهمان سفره افطار مددکاران و خیرین خرمشهری شدند و در فضایی صمیمی و مالامال از مهربانی و عطوفت مهمان خدا در ماه خدا شدند.
 
احترام به والدین جزء فرهنگ اسلامی دینی مردم خرمشهر

رئیس اداره بهزیستی خرمشهر که مهمان ویژه این مراسم بود می گوید: قدر یقین در فرهنگ اسلامی ما در بیانات پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) سالمندان از ارزش والایی برخوردارند.

علی فرحانی تصریح می کند: بررسی کارشناسان نشان می دهد که مردم خرمشهر از خواص مردمی هستند که به دلیل بالا بودن ایمان اعتقادی اسلامی و همچنین عشیره ای بودن، برای بزرگان و سالخوردگان ارزش بالایی قرار می دهند از انتقال آنان به مراکز سالمندان با وجود داشتن مشکلات عدیده پرهیز می کنند و به سالمندانشان همچون پادشاهی در منزل خدمت می کنند.

وی می افزاید: خرمشهر شهری است که به دلیل مهاجر پذیر بودن، مردمی از شهرها و استانهای مجاور را در خود جای داده است بر همین اساس در سالهای گذشته این نیاز احساس شد که مرکزی برای کسانی که می خواهند سالمندان خود را به آنجا منتقل کنند تأسیس شود.

رئیس اداره بهزیستی خرمشهر اظهار می کند: مرکز سالمندان صادقین خرمشهر در حال حاضر تنها مرکز برای پذیرش سالمندان در شهر است که زیر نظر اداره بهزیستی خرمشهر فعالیت می کند.

نیاز شدید به وسایل کمک توانبخشی

رئیس اداره بهزیستی خرمشهر می گوید: وسایل کمک توانبخشی برای سالمندان در خرمشهر اندک و محدود است و این امر احساس می شود که سازمانهای بزرگ و خیرین در شهر کمک حال اداره بهزیستی در تامین این وسایل شوند.

علی فرحانی عنوان می کند: بحث نیازهای مالی برای رفع مشکلات سالمندان از امور مهم است و سازمان های بزرگ چون سازمان منطقه آزاد اروند و اداره نفت و گاز اروندان که می توانند در تامین وسایل مورد نیاز سالمندان گامی بردارند، دریغ نورزند چرا که اداره بهزیستی خرمشهر به دلیل بالا بودن آمار تحت پوشش اطیاف مختلف ممدجویان امکان تامین تمامی اقلام مورد نیاز سالمندان را ندارد.

وی در بخشی دیگر فضای سبز در محیط خانه سالمندان را از امور تأثیرگذار در روحیه سالمندان دانست و می افزاید: سالمندان به دلیل آنکه در معرض بیماری های روحی و روانی شدید قرار دارند ایجاد فضای سبز و کاشت درختان در خانه سالمندان می تواند در روحیه آنان تاثیر بسزایی داشته باشد.

رئیس اداره بهزیستی خرمشهر خطاب به اعضای شورای اسلامی شهرستان خرمشهر که در ضیافت افطار در کنار سالمندان حضور پیدا کردند، می گوید: ما از شورای اسلامی شهر خرمشهر خواستار آن هستیم که تنها مرکز نگهداری سالمندان در شهر را یاری کرده و مشکلات آن را به شهرداری خرمشهر منتقل کنند.

تاسیس (ان جی او) برای خدمات دهی بیشتر به سالمندان

رئیس اداره بهزیستی خرمشهر تاسیس (ان جی او) مخصوص سالمندان را گامی برای خدمات دهی بیشتر به سالمندان دانست و خواستار تاسیس آن از سوی خیرین خرمشهری شد.

علی فرحانی عنوان می کند: گروه های حمایتی از سالمندان در قالب ( ان جی او) می توانند کمک شایانی در رفع مشکلات باشند و همچنین سبب خدمات دهی بیشتر به سالمندان در شهر شوند.

وی تفریح را یکی از نیازهای سالمندان می داند و می گوید: اعزام سالمندان به اردوهای تفریحی و زیارتی یکی از مواردی است که می تواند در روحیه آنان تاثیر بالایی داشته باشد و خیرین می توانند در این امر مهم گامهای مثبتی جهت شاد کردن سالمندان بردارند.

رئیس اداره بهزیستی خرمشهر می گوید: از خانواده های سالمندان تقاضا می کنیم تا جایی که مقدور باشد سالمندانشان را در منزل نگهداری کنند و مشکلات را در گوشه ای قرار داده و به بیانات دین مقدس اسلام نگاه کنند چرا که والدین حق بالایی به گردن فرزندانشان دارند و خدمت کردن به آنها ذره ای از خدماتی که در حق فرزندان انجام داده اند را جبران نمی کند.

  
9 سالمند بی سرپرست از 30 سالمند در تنها مرکز پذیرش سالمندان خرمشهر

مدیر مرکز سالمندان صالحین خرمشهر نیز می گوید: این مرکز در سال 1380 فعالیتش را با پذیرش 40 سالمند در خرمشهر آغاز کرد.

دکتر عبدالله دانش می افزاید: مرکز صالحین به صورت شبانه روزی زیر نظر اداره بهزیستی خرمشهر در حال فعالیت است و تا به امروز حدود 300 سالمند را پذیرش داده است.

دانش عنوان می کند: در حال حاضر از 30 سالمند نگهداری و مراقبت می شود که از این تعداد 9 سالمند بی سرپرست هستند.

وی به شرایط پذیرش سالمندان اشاره می کند و می گوید: دارا بودن سن بالای 60 سال، مراجعه به اداره بهزیستی شهرستان خرمشهر برای معرفی، ارائه نامه معرفی سالمند به مسئول توانبخشی شهرستان، انجام آزمایشات و ارجاع به پزشک متخصص قلب و عروق و روانپزشک جهت صحت سلامت سالمند، بررسی وضعیت زندگی سالمند توسط مددکار بهزیستی، از شرایط پذیرش سالمندان در این مرکز است.

همانگونه که خداوند در قرآن کریم دستور جدی در احترام به سالخوردگان را به بشر داده است خوب است انسانها در هر شرایطی که باشند والدین خود را چون تاجی بر سر نگه دارند چرا که خدمت و احترام به آنها ذره ای از زحمات سالمندان را جبران نخواهد کرد.

گزارش و عکس : مهدی بحرانی پور 

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار