تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۷۷۴۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نهمين نمايشگاه كتاب خوزستان افتتاح شد
امسال ۴۸۱ ناشر از سطح کشور و استان در این نمایشگاه حضوری فعال دارند و آخرین آثار خود را در زمینه های علمی، دینی، هنری، فرهنگی و... عرضه می کنند/ ۲۸ ناشر استانی، ۲۳۷ ناشر مستقل، ۱۷۴ نمایندگی ناشران کشوری در نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان حضور دارند
نهمين نمايشگاه كتاب استان خوزستان عصر روز یکشنبه به صورت رسمی افتتاح شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان عصر روز یکشنبه در آئین افتتاح نمایشگاه کتاب خوزستان اظهار کرد: این نمایشگاه محصول سیاست های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت احترام متقابل به اهالی فرهنگ و ایجاد زمینه ای مناسب برای همدلی در عرصه فرهنگ است.

همايون قنواتي با اشاره به اینکه اين نمايشگاه، نهمین دوره برگزاري نمایشگاه کتاب در خوزستان به شمار مي رود، ادامه داد: در سال های اخیر سیاست های یکجانبه گرایی و افراط گرایی در حوزه فرهنگ بسیاری از نویسندگان، شاعران و ناشران را آزرده خاطر کرد اما خوشبختانه در این نمایشگاه براساس سیاست های اعتدال گرایانه ای که فراهم شده است بخش زیادی از ناشران و نویسندگان حضور دارند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه در این نمایشگاه  ناشران آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار می دهند، عنوان کرد: امسال ۴۸۱ ناشر از سطح کشور و استان در این نمایشگاه حضوری فعال دارند و آخرین آثار خود را در زمینه های علمی، دینی، هنری، فرهنگی و... عرضه می کنند.

وی افزود: ۲۸ ناشر استانی، ۲۳۷ ناشر مستقل، ۱۷۴ نمایندگی ناشران کشوری در نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان حضور دارند.

قنواتی بيان کرد: کار زیبایی که وزارت ارشاد انجام داد این بود آثار ناشرانی که نتوانستند غرفه تهیه کنند به صورت متمرکز آثار آنها در معرض نمایش گذاشته می شود و در کل ۳۰۰ غرفه در اختیار ناشران قرار گرفت.

وی تصریح کرد: یکی از کاستی ها فرهنگي در سطح استان خوزستان، کمبود فضای نمایشگاهی است که امیدواریم این ضعف و کاستی در سال های بعد از بین برود و در فضای حرفه ای تر نمایشگاه های متعدد برگزار کنیم.

* فضای نمايشگاه خوزستان مناسب نيست/ آموزش کتابخوانی از کودکی

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان گفت: ما باید از کودکی روی ترغیب فرزندانمان به سوی کتابخوانی و آموزش آنها عمل کنیم و این امر به برنامه ریزی نیاز دارد.

فرج الله خبیر درآئین افتتاح نمایشگاه کتاب خوزستان در محل نمایشگاه بین المللی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب و اینکه ما میهمان فرهیختگان استان باشيم یک رویداد مبارک است.

وی ادامه داد: کتاب مجموعه ای از تمام چیزهایی است که به عنوان دانستنی، اندیشه، فکر، تخیل، تجربه و هرچیزی که انسان در طول زندگی به دست می آورد  منتقل می شود، کسانی که دست به قلم می برند توانمندی هایی بیش از دیگران دارند و آنچه را که در فکرشان می گذرد را به صورت مکتوب ارائه می کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه کتاب حاصل عمر یک نفر است که در این نمایشگاه عرضه می شود، تصریح کرد: آمارهایی که در رابطه با سرانه کتابخوانی در ایران ارئه می شود بسیار پائین است به گونه ای که بالاترین رقم ۱۸ دقیقه است در حالی که در جهان سرانه مطالعه چهار ساعت است و این نشان می دهد که ما چقدر از قافله عقب هستیم.

وی با بیان اینکه شاید در کشور ما فرهنگ شفاهی از کتابخوانی رواج بیشتری دارد، عنوان کرد: اینکه فرهنگ شفاهی جایگزین کتابخوانی شود و کمتر مطالب را از طریق نوشته دریافت کنیم یک ایراد اساسی است زیرا اگر قرار است اینگونه باشد ما چرا باسواد می شویم که در این جا کتابخوانی با سواد نیز یک ارتباط کیفی نشان می دهد.

خبیر به نقش آموزش در گسترش کتابخوانی اشاره کرد و گفت: ما از کودکی باید بر روی ترغیب فرزندانمان به سوی کتابخوانی  و آموزش آنها باید عمل کنیم و این امر به برنامه ریزی نیاز دارد تا در تراز کشورهایی که به واسطه فرهنگ کتابخوانی و علاقه مندی به کتاب توسعه یافته اند قرار بگیریم.

وی بيان کرد: در گذشته کتابخانه هایی در ایران وجود داشت که  ۳۰۰ هزار جلد کتاب های خطی در آنها موجود بود در حالی که در اروپا کتابخانه هایی با ۱۰۰ جلد کتاب خطی داشتند و این مسئله در حال حاضر برعکس شده است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه فضای نمایشگاهی استان مناسب نیست، تاكيد كرد: همه برای ایجاد یک فضای مناسب نمایشگاهی متفق القول هستند و در این راستا زمینی اختصاص یافته و اعتبار لازم نیز موجود است، یک سری موانعی در این راستا وجود دارد که باید توسط ارگان های مربوطه برطرف شود تا شاهد نمایشگاهی در خور خوزستان باشیم.

* کتاب باعث تثبیت علم و تمدن شده است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان گفت: آنچه که باعث تثبیت علم، فرهنگ و تمدن شده، کتاب است و باید تصمیم بگیریم اهل کتاب و کتابخوانی باشیم و آن را به نسل های بعد خود انتقال دهيم.

آیت الله سید علی شفیعی در آئین افتتاح نمایشگاه کتاب خوزستان اظهار کرد: مسئله افتتاح نمایشگاه کتاب هدف مقدسی است که ما را در این جا گرد هم آورده است.

وی ادامه داد: قداست، ارزش و معنویت کتاب چیزی است که هیچگاه قابل انکار و تردید نیست و فرهنگ های ریشه دار و اصیل با کتاب و کتابخوانی باقی مانده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: بزرگترین دلیل بر اعتبار و قدمت وجودی کتاب این است که خداوند متعال بهترین کتاب یعنی قرآن را کتاب الله نامیده و همچنین در روایات و احادیث ما از کتاب بسیار تجلیل شده است.

وی با اشاره به اینکه عقیده، بینش و تاریخ امت ها نسبت به کتاب بسیار مثبت بوده است، تصریح کرد: کتاب های بسیاری از مسلمانان و جامعه اسلامی در کتابخانه های اروپایی و غربی وجود دارد که در زمان جنگ های صلیبی که تمدن ها از میان رفت و فاصله هایی بین قطعات ممالک ایجاد شد این کتاب ها به این کتابخانه ها رسید.

شفیعی با اشاره به اینکه نمایشگاه ها گام مهمی در رابطه با کتاب است، تصريح کرد: امروزه در همه خانه های ما فضایی برای کتابخانه اختصاص داده می شود و این حرکت به این دلیل است که خانه ای بدون کتاب نمی شود.

وی با بیان اینکه کتاب دارای ابعا منفی نیز است، اظهار کرد: بعد منفی کتاب مربوط به ذات و اصالت کتاب نیست بلکه عوامل خارجی کتاب را تحت سیطره خود قرار می دهند، کتاب بد می نویسند و از آن سو استفاده می کنند که امیدواریم ارشاد و هدایت شوند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کلمه کتاب از تثبیت و ثبات آمده است، گفت: آنچه که باعث تثبیت علم، فرهنگ و تمدن شده، کتاب است و باید تصمیم بگیریم اهل کتاب و کتابخوانی باشیم و آن را به نسل های بعد خود ابقا کنیم.

* نمایشگاه های کتاب استانی مسکنی برای معضل توزیع کتاب است

مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی کشور گفت: نمایشگاه های کتاب استانی مسکنی برای معضل توزیع کتاب است و بار توزیع کتاب بر عهده نمایشگاه ها است.

امیرمسعود شهرام نیا در آئین افتتاحیه نمایشگاه کتاب خوزستان در محل نمایشگاه بین المللی اهواز اظهار کرد: ۲۷۵ دوره از نمایشگاه های کتاب استانی می گذرد و نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان نیز در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان خوزستان، ظرفیت، علاقه و همیت خوبی برای بحث کتاب و کتابخوانی دارد سال به سال شاهد رشد بیشتر نمایشگاه ها کتاب در این استان هستیم، نمایشگاه کتاب در خوزستان برای ما جدی و مهم است که امیدواریم باشکوه و موفق برگزار شود و مورد استقبال مردم قرار گیرد.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی کشور عنوان کرد: یارانه ای که برای حمایت از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شده است، ۵۰۰ میلیون تومان در قالب تخفیف ویژه در کارت اعتباری در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که با حداقل ۳۰ درصد تخفیف اقدام به خرید کتاب می کنند.

وی به ایجاد بخش متمرکز در نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان اشاره کرد و گفت: این مشکل را در برخی استان ها داشتیم که گاهی کتاب های ناشران خوب غایب می ماند که با ایجاد غرفه ای در جهت ارائه کتاب های این ناشران به صورت متمرکز فضای مثبتی ایجاد شد که امکان مشارکت این ناشران غایب را فراهم ساخت و مشکل گذشته که در نمایشگاه ها غنای محتوایی لازم وجود نداشت برطرف شد.

شهرام نیا با اشاره به اینکه امیدواریم در نمایشگاه های آینده به هیچ عنوان احساس کمبود کتاب در مقایسه با بازار نباشیم، تصریح کرد: بنای برنامه های مختلف در بخش جنبی نمایشگاه نیز گذاشته شده است که بهانه ای برای گرد آمدن علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی، نقد و بررسی کتاب و آشنایی با نویسندگان با گرایش های فکری مختلف است.

وی به تلاش های صورت گرفته برای اطلاع رسانی نسبت به نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: این امکان فراهم شده است که علاقه مندان به کتاب چه در محیط نمایشگاه و چه در قالب سایت نمایشگاه های استانی امکان جستجوی کتاب، ناشر و مولف مورد نظرشان را داشته باشند و از سرگردانی برای جستجوی کتاب مورد نظرشان جلوگیری می شود.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی کشور بيان کرد: نمایشگاه های کتاب استانی مسکنی برای معضل توزیع کتاب است و بار توزیع کتاب بر عهده نمایشگاه ها است در حالی که شبکه توزیع استانی در قالب کتابفروشی ها باید این کار انجام شود و این نمایشگاه های کتاب را از وظیفه تخصصی خود دور کرده است.

نهمين نمايشگاه كتاب خوزستان از ۲۳ تا ۲۸ آذر ۹۳ در محل نمايشگاه هاي بين المللي اهواز در كيانپارس برگزار مي شود. كتاب هاي اين نمايشگاه به گفته مسئولان، با ۳۰ درصد تحفيف به فروش مي رسد.
:
:
:
آخرین اخبار