تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۰۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر مقابله با پدیده گرد و غبار:
تخصیص دوباره اعتبار مقابله با گرد و غبار در مجلس پیگیری می شود
مدیر مقابله با پدیده گردو غبار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ردیف اعتباری مقابله با گرد و غبار در بودجه 94 حذف شده ،گفت: برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای احیای دوباره آن قول مساعد داده اند.

ضیاء الدین شعاعی افزود: برای مقابله با گرد و غبار ردیف اعتباری دیده شده بود که کمیسیون تلفیق مجلس این ردیف اعتباری را از بودجه سال 94 حذف کرد.

وی تاکید کرد: این در حالی است که پدیده گرد و غبار یکی از معضلات زیست محیطی کشور به ویژه در استان های جنوبی است، بنابراین تامین اعتبار مورد نیاز برای مقابله با آن بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: میزان اعتبار ردیف قبلی مقابله با گرد و غبار حدود 50 میلیارد تومان بود که جوابگوی رفع نیاز مقابله با این پدیده نبود از این رو سازمان محیط زیست پیشنهاد 500 میلیارد تومان را داده که امیدواریم مورد موافقت دولت قرار گیرد.

شعاعی به جلسه شب گذشته رییس سازمان محیط زیست با تعدادی از نمایندگان خوزستان و اهواز در سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای این نشست، مذاکره در مورد لحاظ کردن دوباره ردیف اعتباری مقابله با گرد و غبار در بودجه است و نمایندگان قول مساعد دادند تا درمجلس مطرح و برای تخصیص آن دفاع کنند.

وی افزود: دولت نهم وزارت نفت را مکلف کرده بود تا 200 هزار هکتار از بیابان های اطراف اهواز و خوزستان را مالچ پاشی و درختکاری کند که وزارت نفت تاکنون به کمتر از پنج هزار هکتار تعهد خود عمل کرده است، البته به دلیل کمبود اعتبار این کار با کندی در حال انجام است.

شعاعی در ادامه به نقش سازمان هواشناسی در پیش بینی وقوع پدیده گرد و غبار اشاره کرد و گفت: اقدامی که از یک سال گذشته آغاز شد، تجهیز سازمان هواشناسی برای پیش بینی وقوع پدیده گرد و غبار حداقل تا یک هفته پیش از وقوع است، که بر این اساس قراردادی بین دو سازمان حفاظت محیط زیست و هواشناسی منعقد شد.

شعاعی با بیان اینکه اجرای این روند از پارسال آغاز شد افزود: اکنون سازمان هواشناسی تا 48 ساعت پیش از وقوع پدیده گرد و غبار را پیش بینی می کند اما در تلاشیم با تجهیز زیر ساخت ها، این زمان به یک هفته افزایش یابد.

مدیر مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: نتیجه این اقدام در سال 94 مشاهده خواهد شد و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک نهاد حاکمیتی بر روند این فعالیت نظارت دارد.

وی به بروز پدید گرد و غبار هفته گذشته در اهواز و خوزستان اشاره کرد و گفت: پس از وقوع این پدیده رییس جمهوری در جلسه هیات دولت - 12 بهمن - چند وزارتخانه و سازمان های مرتبط را مامور کرد تا کارگروه ویژه ای برای رسیدگی به موضوع پدیده گرد و غبار تشکیل دهند.

پدیده گرد و غبار چند سالی است که بیش از 20 استان کشور به ویژه استان های جنوبی را تحت تاثیر قرار داده و تاثیر منفی زیادی بر زندگی مردم و سلامت آنها گذاشته است. از این رو سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی محیط زیست کشور در صدد مقابله با این پدیده است که بر این اساس کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار شکل گرفته است.

البته سازمان محیط زیست کار اجرایی نمی کند از این رو به عنوان یک نظام حاکمیتی بر عملکرد دستگاه های دیگر نظارت دارد.

تاکنون نیز اقدامات داخلی زیادی مانند مالچ پاشی و درختکاری اراضی اطراف استان های تحت تاثیر گرد و غبار انجام شده اما کافی نیست. همچنین تفاهم نامه همکاری با کشورهای همسایه که منشا گرد و غبار هستند به ویژه عراق منعقد شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار