تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۸۲۷۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از وضعیت خیابان‌های دزفول
آسفالت خیابان‌های دزفول وعده‌ای که در حد شعار باقی ماند
خیابان‌هایی که زیبایی آنها در پس زشتی آسفالتشان پنهان شده و رانندگانی که سلامت خودروهایشان اسیر بی‌کیفیتی آسفالت شده، این روزها به یک تراژدی تلخ در دزفول تبدیل شده است.

خیابان‌هایی که سال‌هاست در انتظار کشیده شدن دستی از روی دلسوزی بر سر خود هستند تا شاید بار سنگینی از اعتراض شهروندان را از دوش بردارند. کوچه‌های قدیمی یا خیابان‌های جدید پایین شهر یا بالای شهر تفاوتی ندارد چرا که بی‌نصیبی از آسفالتی مناسب، مشکلی است که گریبانگیر تمام کوچه و خیابان‌های شهر دزفول شده، به‌گونه‌ای که با حضور در سطح شهر با نخستین نگاه این معضل ناخوشایند در مقابل دیدگانمان نمایان می‌شود.

زمانی که در یک خودروی لوکس و صفر کیلومتر نشسته باشی اما چاله‌ها و کند بودن آسفالت، رانندگی با آرامش را از فرد دریغ کند، آنجاست که اوج این معضل برای همگان روشن می‌شود.

یاد می‌آوریم زمانی را که پروژه نهضت آسفالت بر سر زبان‌ها افتاد و مسئولان وعده دادند که با اطمینان هرچه تمام‌تر به روند خود ادامه می‌دهند شهروندان خوشحال شدند، گویی قرار بود دیگر برای همیشه با دست‌اندازها و آسفالت خراب و زمین‌های کنده شده و بدون آسفالت شهر خداحافظی کرده و جلوبندی‌های خودروها نفسی تازه کنند اما زهی خیال باطل!

چرا که این نهضت آسفالت حتی به پایبندی بر معنای خود که تداوم و همیشگی بودن را در بردارد هم وفادار نماند و تنها پس از آسفالت چند خیابان به یکباره متوقف شد، توقفی که دلیلش هر چه بود برای شهروندان توجیه کننده نبود و باز این خود شهروندان بودند که باید با آسفالت‌های زشت شهرشان مانند قبل کنار می‌آمدند.

*آسفالت خیابان‌ها بدیهی‌ترین وظیفه شهرداری

یکی از شهروندان دزفولی اظهار کرد: از زمانی که به یاد دارم اداره‌های متولی فقط وعده بازسازی و اصلاح آسفالت را داده‌اند اما هنوز به صورت عملی چیزی ندیده‌ایم.

احسان کمالی افزود: چند ماه پیش شاهد آسفالت چند خیابان بودیم اما به یکباره این کار متوقف شد در حالی که همان چند خیابان نیز به صورت اصولی آسفالت نشده بودند.

وی اضافه کرد: آسفالت خیابان‌های شهر کوچکترین حق ما و ساده‌ترین وظیفه شهرداری است اما با بی‌توجهی مسئولان به این مشکل و روی آوردن به پروژه‌هایی که مانند همیشه نیمه کاره رها می‌شوند، حق ما را نادیده گرفته‌اند.

*معضلی دردسرساز برای رانندگان تاکسی

دیگر شهروند دزفولی نیز با اعتراض به وضعیت نامناسب آسفالت شهر عنوان کرد: راننده تاکسی هستم و تنها از همین راه برای خانواده‌ام امرار معاش می‌کنم اما این معضل (عدم وجود آسفالت مناسب) برای من و سایر همکارانم همیشه دردسرساز می‌شود.

محمد حق شناس افزود: وضعیت به گونه‌ای شده که همیشه باید نیمی از درآمدم را برای تعمیر جلوبندی ماشین هدر بدهم در حالی که این واقعا به دور از انصاف است.

وی ادامه داد: امیدوارم شهرداری در کنار تمام اقداماتی که انجام می‌دهد این مشکل بزرگ که واقعا برای برخی‌ها از جمله رانندگان تاکسی نقش حیاتی دارد، را نیز برطرف کند.

*شورای شهر درصدد تامین اعتبار برای آسفالت

سخنگوی شورای اسلامی شهر دزفول نیز در همین ارتباط اظهار کرد: آسفالت یکی از نیازها و ضرورت‌های عمرانی تمام شهرهاست، بنابراین نمی‌توان آسفالت را تعطیل کرد چون شهر یک موجود زنده بوده که مدام در حال توسعه است.

هوشنگ زلقی اضافه کرد: خیابان‌ها در طول روز، هزاران تردد خودرو را در خود جای می‌دهند، پس همین امر نیازمند است که همیشه درصدد اصلاح آسفالت باشیم، چون این موضوع حتی با روح و روان شهروندان نیز ارتباط مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در زمان شهردار گذشته با وجود پافشاری و اصرار شورای شهر بر لزوم توجه به آسفالت، اقدامات مناسبی صورت نگرفت، گفت: در زمان شهردار گذشته، ما در شورای شهر ردیف بودجه و اعتبار نیز تعیین کردیم اما چون برخی از شهرداران بیشتر به اجرای پروژه‌های بزرگ که جلب توجه بیشتری دارد روی می‌آورند، به امر آسفالت توجه نشد و به شدت از سوی شهرداری گذشته غفلت صورت گرفت.

زلقی ادامه داد: اکنون آسفالت بسیار هزینه‌بر شده و در واقع آن بی‌توجهی‌ها اکنون تا حدودی جبران ناپذیر شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر دزفول ادامه داد: از زمانی که کرمی‌نژاد را به عنوان شهردار جدید انتخاب کرده‌ایم یکی از مطالبات اصلی ما از وی، احیای آسفالت شهر بوده و همچنان بر این اصرار پافشاری می‌کنیم.

وی با اشاره به علاقه مندی شهردار کنونی به بحث اصلاح آسفالت، تصریح کرد: با این وجود، شهرداری از نظر اعتباری برای تهیه قیر و سایر ملزومات با مشکل مواجه است اما در شورای شهر، پیگیر برطرف کردن این گره اعتباری هستیم.

زلقی عنوان کرد: در روزهای آینده نیز با مجموعه شهرداری در این خصوص جلساتی را برگزار می‌کنیم که حداقل تا پایان سال برخی از خیابان‌های ضروری آسفالت شوند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر دزفول در پاسخ به این پرسش که کدام مناطق در اولویت شهرداری برای آسفالت قرار دارند، توضیح داد: اولویت با تمام شهر است چون همه شهروندان به یک اندازه سهم دارند اما خیابان‌های در حال توسعه، فرسوده و حاشیه‌ای شهر مانند زیباشهر، فرهنگ شهر و مسکن مهر از ضرورت بیشتری برخوردار هستند.

*به دنبال برطرف کردن دغدغه شهروندان هستیم

شهردار دزفول نیز اظهار کرد: همواره به دنبال این هستیم که رضایت شهروندان دست کم در مورد آسفالت که همیشه یکی از دغدغه‌های مردم بوده را به‌دست آوریم.

محمدرضا کرمی‌نژاد بیان کرد: متاسفانه با توجه به شرایط متعدد، آسفالت‌ها پس از مدت کوتاهی کیفیت خود را از دست می‌دهند و در این زمینه برخی مقصر هستند، به طور مثال اگر از بهترین آسفالت هم استفاده کنیم امکان دارد به‌خاطر ترمز شدید یک تریلی به طور کلی بخشی از آسفالت جمع و یا ساییده شود.

وی افزود: این امکان نیز وجود دارد که سازمانی بخواهد به‌ خاطر فعالیت‌های عمرانی خود بخشی از آسفالت را تخریب کند که این نیز در نهایت به ضرر همه تمام خواهد شد.

کرمی‌نژاد همچنین به معضل کمبود اعتبار گریزی زد و عنوان کرد: کماکان از لحاظ بودجه در مضیقه هستیم چرا که در اقدامی ناپسند بودجه عمرانی دزفول که هر ساله از سوی استانداری به شهرداری داده می‌شد اکنون قطع شده ولی خوشبختانه سعی کرده‌ایم کارهای این چنینی که به نفع شهروشهروندان است هیچگاه قطع نشود.

*تلاش برای کسب رضایت شهروندان

کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثر بر زندگی شهروندان و یکی از شاخصه‌های اصلی رضایت از عملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود، دزفول از قدیم الایام از کیفیت پایین معابر شهری و به خصوص آسفالت رنج می‌برد، اما قدیمی بودن این موضوع نمی‌تواند دلیلی برای بی‌توجهی آن، توسط مسئولان کنونی باشد، چه بسا اهتمام شهردار فعلی دزفول به این امر که یکی از مطالبات اصلی شهروندان محسوب می‌شود بتواند نقطه عطفی در کارنامه اقدامات شهرداری فعلی شود چرا که اصلی‌ترین ملاک برای ارزیابی عملکرد ارگان‌هایی همچون شهرداری، میزان رضایت شهروندان است، شهروندانی که دلشان نمی‌خواهد این داستان تکراری مانند گذشته در رسانه‌ها انعکاس داده شود و سپس زیر سایه بی‌توجهی مسئولان گم شود و آنها عاجز و درمانده باز هم مجبور باشند برخلاف میل باطنی با این مشکل کنار بیایند، چون چاره دیگری ندارند.

در پایان باید گفت شهرداری باید فرصت را غنیمت بشمرد و با رفع این مشکل، گوی سبقت را در کسب رضایت شهروندان از شهرداری‌های گذشته برباید.
مرجع / فـارس
برچسب ها: دزفول
:
:
:
آخرین اخبار