تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۸۲۸۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امام جمعه موقت اهواز: مساله ريزگردها نبايد سياسي شود
امام جمعه موقت اهواز گفت: مساله ريزگردها را نبايد سياسي كنيم و همچنين نبايد اين موضوع بهانه​اي باشد كه به مسئولان و دولت حمله شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین  ابوالحسن حسن​زاده در اولين كنفرانس ملي علوم و مهندسي محيط زيست كه امروز (28 بهمن​ماه) در دانشكده علوم دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد، اظهار كرد: مساله ريزگردها كه بار ديگر توجه همه را به استان خوزستان جلب كرد، موضوع جديدي نيست اما اين توجه دوباره ناشي از دو علت است؛ يكي از علل، كاهش فاصله زماني وقوع گردوغبار در استان و دیگری افزايش شدت غلظت اين پديده است.

وي ادامه داد: آنچه كه اهميت دارد اين است كه بايد آسيب​هاي ناشي از اين پديده شناسايي شود. واقعيت اين است كه به دنبال وقوع گردوغبار تنها مشكلات تنفسي براي مردم بروز نمي​كند بلكه به دنبال اين پديده، بيماري​هاي ديگري نيز مردم خوزستان را تهديد مي​كند.

امام جمعه موقت اهواز افزود: كاهش درآمد مردم آسيب ديگري است كه با وقوع اين پديده در استان متوجه خوزستاني​ها است. با وقوع گردوخاك شاهد آن هستيم كه ادارات، بازار و بخش خصوصي تعطيل مي​شوند. بنابراين با اين شرايط لازم است در بحث دريافت عوارض و ماليات از مردم خوزستان اين موضوع مدنظر دولت قرار بگيرد. البته اين موضوع نبايد منجر به اين شود كه در ازاي كاهش ماليات ارائه خدمات نيز كاهش يابد.

حسن​زاده افت تحصيلي را از ديگر آسيب​هاي ناشي از وقوع پديده گردوخاك در خوزستان عنوان كرد و اظهار داشت: با هر بار تعطيلي دانشگاه​ها، مدارس و مراكز علمي و آموزشي،​ بي​شك بايد در انتظار افت تحصيلي فرزندان خود باشيم.

وي ادامه داد: كاهش سرمايه​گذاري و عدم تمايل سرمايه​گذاران بزرگ در استان خوزستان از آسيب​هاي اين پديده است كه اين آسيب موجب كاهش اشتغال نيز خواهد شد و قطعا دولت بايد در اين زمينه تسهيلات ويژه و موثري به استان خوزستان اختصاص دهد.

امام جمعه موقت اهواز مهاجرت از استان خوزستان به واسطه گردوغبار را از ديگر آسيب​هاي اين پديده در استان دانست و گفت: در بين مهاجرت مردم، مهاجرت نخبگان به واسطه اين موضوع را بايد مدنظر قرار داد. همچنين پديده گردوغبار، فعاليت صنعت، كشاورزي، دامداري​ها و تاسيساتي كه زير سقف فعاليت نمي​كنند، را نيز بسيار تحت تاثير قرار مي​دهد.

حسن​زاده راه​حل مسكن و موقت در زمينه مقابله با كاهش آسيب​ها را توزيع ماسك رايگان و شير به ميان مردم عنوان كرد و افزود: با توجه به اينكه آسيب​هاي اين پديده در درازمدت نيز موجب ايجاد بيماري​هاي مختلف در مردم و لزوم تشخيص اين بيماري​ها با استفاده از تجهيزات پزشكي بيشتر مي​شود، نياز است استان خوزستان در جهت تجهيز مراكز درماني و بيمارستان​ها مورد توجه دولت قرار گيرد.

وي اظهار كرد: نبايد نمايندگان در مجلس و دولت همديگر را مقصر اين قضيه بدانند چون اگر مساله سياسي شود، آسيب آن را تنها مردم خواهند ديد.

امام جمعه موقت اهواز گفت: بايد با مردم صادق باشيم و منشاء داخلي يا خارجي اين موضوع را با شفافيت با مردم در ميان بگذاريم و نبايد با گفتن اينكه منشاء اين پديده خارجي است خود را راحت كنيم و از مردم بخواهيم كه آن را بپذيرند. چرا كه اگر در اين ميان كارشناساني بر داخلي بودن اين پديده صحه بگذارند، اعتماد مردم نسبت به ما سلب مي​شود. لازم است در اين زمنيه به شايعات توجه نكنيد.

حسن​زاده اظهار كرد: زماني كه مشكلي پيش مي‌آ‌يد اجرايي نشدن بسياري از مصوبات در اين شرايط نسبت به شرايط عادي، بيشتر نمود پيدا مي​كند. از جمله اين موارد اختصاص 2 درصد درآمدهاي نفت و طرح 550 هزار هكتاري را مي‌توان نام برد. با شرايطي كه در كشور و استان خوزستان وجود دارد، نه تنها كشاورزي فعلي بلكه احتمال اينكه طرح 550 هزار هكتاري اجرايي نشود، بسيار است.

وي افزود: هيچكس اين را نمي​گويد كه نفت مختص به خوزستان است. بلكه تمركز مديريت و تصميم​گيري در شناسايي علل ريزگردها در اين زمينه بسيار حائز اهميت است چنانچه در بحث انتقال آب از استان خوزستان به اصفهان و ديگر استان​ها در جهت تأمين آب شرب مشكلي نداشته​ايم. اما اينكه اگر قرار باشد براي كشاورزي و صنعت نيز مورد استفاده قرار بگيرد، براي استان خوزستان آبي باقي نخواهد ماند.

در ادامه اين كنفرانس دكتر محمد رعايايي، سرپرست دانشگاه شهيدچمران اهواز نيز اظهار كرد: پديده گردوغبار يكي از معضلات زيست محيطي است كه اكنون به معضل اجتماعي و امنينتي تبديل شده است. بايد گفت كه با اين شرايط ما آينده خود را تيره مي​بينيم.

وي افزود: تغييرات اقليمي ايجاد شده، ناشي از عوامل مختلف است كه عمده​ترين آن عوامل انساني است.كشور ما نيز از اين مساله بي‌نصيب نمانده است و خشكسالي​هاي به وجود آمده نيز مزيد بر علت شده است.

سرپرست دانشگاه شهيدچمران اهواز گفت: دانشگاه در اين زمينه پيش‌قدم بوده و با ايجاد يك مركز تحقيقاتي مقابله با ريزگردها، اقدامات خود را در اين زمينه آغاز كرده و فعاليت‌هاي اوليه‌اي نيز داشته است.

وی افزود: البته در مقطعي از زمان به دليل اين‌كه دستگاه‌هاي مرتبط با اين موضوع، با اين مركز همراه نشدند، مركز تحقيقات مقابله با ريزگردها در استان تقريبا غيرفعال بوده است. اميدواريم سازمان‌هاي مربوطه كمك كنند و با همكاري همه دانشگاه‌هاي كشور و استان به صورت يك كنسرسيوم، به حل اين مشكلات اقدام كنيم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار