تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۸۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جزئیات سهام عدالت کارگری پس از 44 روز
در چهل و چهارمین روز از ثبت‎نام برای واگذاری سهام عدالت کارگران، 2 میلیون متقاضی شاغل در بخشهای ساختمانی و فصلی تقاضای خود را در سامانه وزارت کار ثبت کرده‌اند اما ثبت‎نام تا روز 16 اردیبهشت ماه جاری ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح واگذاری سهام عدالت کارگران شاغل در بنگاه ها و بخشهای مختلف اقتصادی کشور که از سال گذشته با دستور صریح رئیس جمهور وارد فاز اجرایی شده بود اواخر سال گذشته از طریق نامه نگاری وزیر کار با رئیس جمهور و پس از آن دستور رئیس جمهور به وزیر امور اقتصادی و دارایی وارد مرحله جدیدی از فعالیت شد.

بر پایه این گزارش، با وجود اینکه برای ثبت نام و واگذاری سهام عدالت کارگران 2 مرحله برای 4 گروه در نظر گرفته شده است، آخرین بررسی ها و اعلام وضعیت ثبت نام های صورت گرفته، حاکی از حضور میلیونی کارگران در این طرح دارد.

رونمایی؛ 16اسفند 90

در حالی ثبت نام کارگران ساختمانی و فصلی در مرحله اول ادامه دارد که از روز 16 اسفند ماه سال گذشته که سامانه ثبت نام برای واگذاری سهام عدالت کارگران رونمایی شد و تاکنون که 44 روز از آن گذشته است، 2 میلیون نفر کارگر توانسته اند تقاضای خود را به ثبت برسانند.

به صورت کلی در گروه اول واگذاری سهام عدالت که کارگران ساختمانی و فصلی می توانند تقاضاهای خود را ثبت کنند 2 ماه زمان در نظر گرفته شده است و پس از این مرحله کار ثبت نام و شناسایی متقاضیان قراردادی و رسمی در گروه کارگری آغاز می شود.

اعتبار سنجی، تفکیک آماری

مقامات مرتبط با حوزه کارگری اعلام کرده اند که پیش بینی برنامه واگذاری سهام عدالت به کارگران به نحوی است که کار شناسایی، پالایش و در نهایت واگذاری سهام بدون وقفه تا مرحله نهایی ادامه خواهد داشت. البته پس از 16 اردیبهشت ماه و در صورت عدم تمدید مهلت ثبت نام کارگران ساختمانی و فصلی، نوبت به ثبت نام کارگران قراردادی و رسمی خواهد شد.

زارعی، معاون وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرده است که 2 میلیون نفر کارگر ثبت نام شده در سامانه سهام عدالت کارگری نیاز به تفکیک و اعتبار سنجی دارند و در این مرحله از کار باید این موضوع دنبال شود. ممکن است همه افراد ثبت نام شده نیز کارگر ساختمانی و یا فصلی نباشند.

محمد پارسا در گفتگو با مهر با اعلام اینکه پس از اتمام مرحله ثبت نام از کارگران متقاضی دریافت سهام عدالت، کار احراز هویت و تفکیک متقاضیان شاغل در بخش های مختلف ساختمانی، فصلی، قراردادی و رسمی انجام می شود، گفت: در نهایت باید لیست هایی به سازمان خصوصی سازی برود که آمار نهایی و تایید شده کارگران را نشان دهد.

آغاز احراز هویت از اردیبهشت

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، اظهار داشت: به نظر می رسد از اردیبهشت ماه سال جاری کار احراز هویت و پالایش متقاضیان دریافت سهام عدالت که در سامانه وزارت کار ثبت نام کرده اند آغاز خواهد شد.

پارسا خاطر نشان کرد: در مقطع زمانی پالایش و تفکیک متقاضیان سهام عدالت اگر هویت متقاضیان از این بابت که کارگر هستند و یا خیربرای سازمان خصوصی سازی نامشخص باشد از طریق تشکل های کارگری استان ها پیگیری های لازم و تایید و یا رد ادعای افراد بررسی می شود.

این مقام مسئول کارگری کشور با بیان اینکه از طریق تامین اجتماعی نیز می توان صحت اطلاعات و درخواست کارگران را بررسی کرد، ادامه داد: جزئیات اسامی کارگران ثبت نام شده باید به صورت لیست در اختیار تشکل های کارگری قرار گیرد.

تطبیق تقاضاها با لیست اولیه

وی در این خصوص که آیا تشکل ها و کانون های عالی کارگری کشور لیستی از وضعیت شغلی کارگران و تعداد آنها در اختیار دارند و یا خیر؟ خاطر نشان کرد: ما در ابتدا یک لیست اولیه را در مورد کارگران شاغل در بخش های مختلف آماده و ارائه کرده بودیم.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، افزود: به صورت کلی همه کارگران شاغل در بنگاه ها و واحدهای تولیدی کشور که تاکنون از روش های دیگر موفق به دریافت سهام عدالت خود نشده اند مشمول طرح جدید خواهند بود و در این مرحله از کار، پرونده واگذاری سهام عدالت به کارگران کشور تکمیل می شود.

همچنین سیدمحمد یاراحمدیان نیز در گفتگو با مهر با تاکید بر لزوم رعایت زمانبندی پیش بینی شده برای مراجعه کارگران متقاضی دریافت سهام عدالت، گفت: ادامه اجرای طرح ثبت نام و شناسایی کارگران متقاضی سهام عدالت قراردادی و رسمی در مراحل بعدی، برنامه ای اساسی بوده که در این بخش قابل توجه است.

رعایت زمانبندی، استفاده از دفاتر خدمات

ولی الله صالحی، عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران کشور با اعلام اینکه ترتیبی اتخاذ شده است تا کارگران بتوانند با مراجعه به تشکل های کارگری کشور از مشاوره و راهنمایی جهت ثبت تقاضای سهام عدالت خود استفاده کنند، گفت: هم اکنون متولی رسیدگی به آمار و وضعیت کارگران متقاضی سهام عدالت، وزارت کار و امور اجتماعی است.

عضو شورای عالی کار، ادامه داد: به دلیل عدم وجود آمارهای روشنی از تعداد واقعی و تفکیکی کارگران شاغل در دو بخش ساختمانی و فصلی، نمی توان زمان دقیقی را برای اتمام کار در این بخش در نظر گرفت.

صالحی با تاکید بر اینکه ممکن است بسیاری از کارگران امکان و توان مراجعه به سایت اینترنتی ثبت نام سهام عدالت را نداشته باشند، بیان داشت: این گروه از متقاضیان کارگری دریافت سهام عدالت می توانند با مراجعه به دفاتر و موسساتی که در سطح شهرها خدمات اینترنتی ارائه می دهند ثبت نام کنند.

5میلیون نفر؛ پیش‎بینی تقاضا

پیش تر و در پی آغاز بکار ثبت نام از کارگران متقاضی دریافت سهام عدالت برخی مقامات کارگری تعداد کارگران متقاضی سهام عدالت را بین 4 تا 5 میلیون نفر اعلام کرده بودند که با روند فعلی ثبت نام ها در زمانی که نیمی از متقاضیان در یک فرصت دیگر به سامانه مراجعه خواهند کرد دور از انتظار نیست.

وزیر کار و امور اجتماعی نیز تعداد متقاضیان سهام عدالت را در فاز اول اجرا 2 میلیون و 700 هزار نفر برآورد کرده بود که باید گفت ممکن است در مراحل پایانی و پس از انجام پالایش و همچنین حذف متقاضیان تکراری، تعداد نهایی مشمولان دریافت سهام عدالت به میزان پیش بینی شیخ الاسلامی برسد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ارشد ابراهيمي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۲
0
0
سلام
ازتاريخ اوليه ثبت تاكنون 2/2/1390اكثر ثبت نام كنندگان فايل آپلود پروندشان را نمي توانند بفرستند.خواهشمنداست اگرممكن باشد به اين مشكل رسيدگی شود.
حامد بخشی زاده شالکه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
0
0
سلام
میخواستم بدونم ثبت نام کارگران قراردادی خصوصی کی اعلام میشه ؟؟؟؟
با تشکر
:
:
:
آخرین اخبار