تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۸۹۴۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسابقات انتخابی دوی کوهستان خوزستان برگزار می‌شود
هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان در راستای تقویم اجرایی سال 94 خود، در نظر دارد دومین دوره مسابقات انتخابی دوی کوهستان را در دو بخش مردان و زنان برگزار کند.

قدرت‌الله نیکخواه، رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اظهار کرد: این دوره از مسابقات با هدف توسعه کمی و کیفی و گسترش همه‌جانبه فرهنگ کوه‌پیمایی و کوهنوردی پاک، ایمن و سریع برگزار خواهد شد و در پایان، نفرات برتر به مسابقات کشوری اعزام خواهند شد.

وی عنوان کرد: زمان پذیرش و ثبت‌نام از شرکت‌کنندگان، چهارشنبه 20 خردادماه از ساعت 18 تا 20 و مکان پذیرش نیز شهرستان باغملک، بخش صیدون است.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان در خصوص این مسابقات، گفت: ما قبلا مسابقاتی تحت عنوان مسابقات کوه‌پیمایی داشتیم که هدف‎مان در آن مسابقات بیشتر کیفی بود تا کمی؛ از این لحاظ که از کوهنوردان آزمون تئوری می‌گرفتیم و در آن آزمون اطلاعات علمی کوهنوردان سنجیده می‌شد و سپس براساس آن‏، دوره‎های مورد نیاز جهت کوهنوردان را طراحی می کردیم. در آن مسابقات هدف بیشتر جمع کردن کوهنوردان در یک مجموعه جهت ارتباط بیشتر و تبادل اطلاعات بود و در نهایت بخشی از امتیاز نیز به زمان طی مسیر اختصاص داده می‌شد که ما این امتیاز را به حداقل رسانده بودیم، زیرا در کوهنوردی حالت رقابت را خیلی کم داریم و بیشتر بحث ایجاد رفاقت و همدلی بین افراد مطرح است.

وی ادامه داد: با این حال در مسابقاتی که قرار است برگزار کنیم بحث رقابتی به لحاظ زمان رسیدن و طی مسیر کمی پررنگ‌تر از گذشته است. با وجود این، نفرات باید تجهیزات مورد نیاز یک کوهنورد را به صورت کامل به همراه داشته و اطلاعات اولیه کوهنوردی در مورد زمان‎بندی و اجرای برنامه‎ها را نیز در اختیار داشته باشند. در نهایت، سرعت نیز نسبت به مسابقات گذشته نقش اساسی‌تری را دارد.

نیکخواه با بیان این‌که این رشته چند سالی است که در دنیا راه افتاده و حتی صحبت المپیکی شدن آن نیز مطرح است، عنوان کرد: سال گذشته برای نخستین بار دو دوره مسابقات کشوری برگزار شد. دوره‎های گذشته با کاستی‌هایی همراه بود که امسال قطعا این کاستی‎ها به حداقل خواهد رسید. هیات‎های استان‌ها نیز موظف‌اند که مسابقات انتخابی‌شان را برگزار و نفرات را برای مسابقات کشوری که مردادماه انجام می‌شود، معرفی کنند.

وی در خصوص مسیر و زمان مسابقه جهت آقایان و خانم‌ها خاطرنشان‌کرد: مسیر، یکسان و زمان برگزاری هر دو بخش نیز پنج‌شنبه، 21 خرداد ولی با تاخیر زمانی خواهد بود. از آن جایی که آقایان به نسبت خانم‎ها دارای سرعت بیشتری هستند، ابتدا مسابقه‎ی آقایان (ساعت 6 صبح) آغاز می‌شود و با تاخیر یکی دو ساعته، خانم‌ها مسابقه خود را شروع می‌کنند.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان بیان کرد: کوهنوردان در این مسابقه باید مسیر نزدیک به 10 کیلومتری جاده قدیم امامزاده عبدالله در بخش صیدون شهرستان باغملک، (تنگه خشک) را طی کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار