تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۹۸۸۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در قراردادی هفت ساله؛
موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی واگذار شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان: موزه هنرهای معاصر اهواز در قراردادی هفت ساله برای درآمدزایی به بخش خصوصی واگذار شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان: موزه هنرهای معاصر اهواز در قراردادی هفت ساله برای درآمدزایی به بخش خصوصی واگذار شد.

همایون قنواتی روز شنبه اظهار کرد: واگذاری مکان های فرهنگی وهنری، برای ایجاد امنیت شغلی برای فعالان هنری و سرمایه گذاران در این بخش صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه کاربری موزه هنرهای معاصر اهواز، موزه است و باید به سمت استانداردهای موزه ایکوم (شورای بین المللی موزه ها)برویم، ادامه داد: قرارداد واگذاری موزه به بخش خصوصی مدیریتی است و صاحبان اصلی دولت و هنرمندان هستند.

وی افزود: این واگذاری در راستای نگهداری از فضای موزه و ارتقای آن است و اینگونه نیست که در فضای فرهنگی و همکاری ها هنرمندان نقشی نداشته باشند و دیدگاه آنها در نظر گرفته نشود.
قنواتی گفت: هر کس و هر جریان علاقه مند می تواند برای خارج کردن رکود 10 ساله این موزه و سرمایه گذاری در آن اقدام کند.

وی ادامه داد: در 10سال گذشته،موزه هنرهای معاصر جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده و تنها در حد گالری مانده بود که باید از حالت گالری خارج ، و به سمت موزه داری پیش برود.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه این موزه بایدمحلی برای برگزاری جشنواره های بین المللی، و فضایی برای ورود بخش خصوصی به فضای فرهنگی و سرمایه گذاری مردمی در حوزه های فرهنگی و هنری ایجاد شود، گفت:به دنبال تعمیرات موزه و فعال کردن بخش های مختلف و فضای آن هستیم و به سمتی می رویم که موزه به کارایی اصلی خود برسد که در این پیشرفت هنرمندان آسیبی نخواهند دید و یک اتفاق به خیر و صلاح جامعه خواهد بود.

وی افزود:بخش خصوصی نیز در این بحث تنها به دنبال منفعت نیست و هنرمندان هنرهای تجسمی اهواز نیز باید با گفت و گو مشکل خود را حل کنند؛ شخصی که موزه به او واگذار شد یک انسان فرهنگی است و دلیلی ندارد هر که در اقتصاد فعالیت کنند از هنر دور باشد.

قنواتی یادآور شد: به دنبال فضای تازه ای در فعالیت های موزه و ارتباطات جهانی هستیم و با توجه به اینکه این موزه بزرگترین موزه هنرهای معاصر پس از موزه تهران است فضای خوبی دارد.

وی افزود: همچنین اعتبار شهر اهواز با داشتن یک موزه در سطح موزه های مطرح دنیا بالا می رود و جایی برای رفت و آمد افراد صاحب آثار و صاحب نظر می شود.

قنواتی بیان کرد: این اقدام به گردش مالی هنرمندان خوزستان نیز کمک می کند بنابراین هنرمندان این استان با دقت بیشتری در موضع گیری ها و حرف زدن ها عمل کنند.

قنواتی گفت: اینکه کاربری غیر موزه به این مکان داده شود کاری غیرقانونی است و به یقین کارگاه و کلاس های آموزشی برای هنرمندان دایر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: برای واگذاری موزه به بخش خصوصی پیش از این آگهی در روزنامه ها منتشر شد و همه مسیر به دقت و قانونی سپری شد؛ واگذاری موزه تنها مدیریتی و بدون شرط است و تمام بندهای واگذاری برای سپردن موزه به بخش خصوصی را لحاظ کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: واگذاری مدیریتی موزه، درآمدزایی برای جامعه هنری خواهد داشت و اقتصاد هنر یعنی کسب درآمد و سودی که به جامعه هنری برساند.

قنواتی بیان کرد: این تصمیم بر اساس جریان حاکمیتی دولت است که سال های سال مطرح شده و اینکه هنر اقتصاد ندارد و زمینه سازی و بسترسازی مناسبی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: تعهد می دهیم هنرمندان اهواز نیز هر وقت خواستند گالری یا نمایشگاهی بگذارند بدون پرداخت یک ریال، آثار آنها ارایه شود.

قنواتی ادامه داد: دولت در قبال اینکه فضایی برای بازدید مردم ایجاد شود تعهد دارد و در همه نقاط پیشرفته دنیا بخش های خصوصی در حوزه مسایل فرهنگی و هنری سرمایه گذاری می کنند.

وی افزود: الان این اتفاق در اهواز افتاده و شخصی پیدا شده که می تواند این کار را بکند، باید استقبال کرد که شاید با موفقیت این فرد، دیگران نیز به این عرصه ورود پیدا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت:اگر بتوانیم خریداران آثار هنری را در اهواز افزایش دهیم منفعت آن برای جامعه هنری است زیرا متاسفانه در اهواز حتی آنهایی که تمکن مالی دارند، کمتر به خرید آثار هنری از اهواز گرایش دارند و از شهرهای دیگر آثار هنری را خریداری می کنند.

قنواتی افزود: برخی ذهنیت ها مانند نداشتن درآمدزایی در هنر، و اینکه هنرمند فقط باید از طرف دولت حمایت شود، را کنار بگذاریم.

وی گفت: در هنرهای تجسمی باید فضا را گونه ای ترسیم کرد که علاقه مندان در این حوزه وارد عمل شوند و به دور از هیجان و احساس، اجازه دهیم کار شود سپس قضاوت کنیم.

وی ادامه داد: کاربری این موزه تغییر نمی کند و محدودیتی برای آن بوجود نمی آید، وبا ارزیابی انجام شده حتما شاهد پیشرفت موزه در یکی دو ماه آینده خواهیم بود و به هنرمندان، مردم و اقتصاد هنر کمک می کند.

قرارداد واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی مرداد منعقد شد.

موزه هنرهای معاصر اهواز در دو طبقه و زیرزمین شامل چندین سرسرای نمایشگاهی و گالری است که در ساحل رودخانه کارون اهواز واقع شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار