تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۱:۲۲
کد خبر: ۱۰۱۶۵
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علیرغم تعداد زیاد کودکان مبتلا به اوتیسم؛
خوزستان تنها یک مدرسه اوتیسم دارد / بچه‌های اوتيسم مدرسه راهنمايي ودبيرستان ندارند
متاسفانه به علت حجم بالاي مبتلايان بيماري اتيسم در استان افراد زيادي در صف ورود به مدرسه قرار دارند /از سوي ديگر دانش اموزان در كناردرس خواندن نياز به گروه ويژه كاردرماني- رفتار درماني وگفتار درماني دارند تا بتوانند در ارتباط وتعامل در زمينه درسي واجتماعي موثر باشند که هزينه بالايي را به اين مدارس تحميل مي كند. ولي بودجه اختصاص يافته به مدرسه با توجه به شرايط خاص كفايت نمي كند
خوزستان تنها یک مدرسه اوتیسم دارد / همه چیز درباره اوتیسمخوزنیوز، امین فرهادی: تنها مدرسه اتيسم استان خوزستان در اهواز وجود دارد كه در مقطع ابتدايي با كادري مجرب در سال 1384در زيتون كارمندي افتتاح گرديد ودر سال 1389 به ساختمان جديد در شهرك حفاري جنب پارك محله اي انتقال پيدا كرد. اين مدرسه مجهزترين مدرسه اتيسم دولتي در كشور است كه به همت وتلاش خدمتگزاران عرصه اتيسم استان وسازمان نوسازي مدارس واموزش استثنايي ساخته شده است.

متاسفانه به علت حجم بالاي مبتلايان بيماري اوتيسم (ويا عدم شناخت خانواده ها نسبت به اين بيماري وچگونگي درمان آن) خيلي دير شناسايي مي شوند و سن آموزش پذيري را از دست مي دهند علیرغم اینکه  نقش آموزش به جامعه بخصوص در سالهاي اوليه تولد حياتي است.

شايان ذكر است كه در يك مدرسه عادي يك معلم با 20 تا30 دانش اموز كار مي كند اما درمدرسه اتيسم يك معلم با توجه به شرايط خاص مي تواند با3تا6 دانش اموز ارتباط برقرار نمايد. ازاين رو كمبود فضاي آموزشي ومعلم در اين بخش وجود دارد.

از سوي ديگر دانش اموزان در كناردرس خواندن نياز به گروه ويژه كاردرماني- رفتار درماني وگفتار درماني دارند تا بتوانند در ارتباط وتعامل در زمينه درسي واجتماعي موثر باشند که هزينه بالايي را به اين مدارس تحميل مي كند. ولي بودجه اختصاص يافته به مدرسه با توجه به شرايط خاص كفايت نمي كند.

همچنین براي اينده دانش آموزان در مقاطع راهنمايي ودبيرستان فكري نشده است ودر حال حاضر نياز مبرم به ساخت مدرسه راهنمايي ودبيرستان دارند.تا بعد از مقطع ابتدايي بلاتكليف نبوده وبه حال خود رها نشوند.

در سال جهاد اقتصادي اقدامي جهادي مي طلبد

با وجود این مشکلات پرسنل خدوم مدرسه بهشت وانجمن اوليا مدرسه تمام تلاش خود را جهت آموزش دانش آموزان انجام داده وازهيچ كوششي فرو گذار نبود ه اند که در همین راستا مدير مدرسه، آقاي خوش اخلاق نيز به عنوان مدير نمونه كشوري معرفي شد. انجمن اوتيسم استان خوزستان نيز به عنوان انجمن نمونه كشوري انتخاب شد.

كمبود بودجه در اموزش و اياب ذهاب معضلي است كه مي طلبد دولت وخيرين در اين زمينه همت كنند تا خانوتده ها، دانش اموزان وكادر اموزشي بتوانند با ارامش خاطر بيشتري به اين مهم بپردازند.

با اطلاعاتی که از سایت ثبت احوال استان به دست می آید و با توجه به اینکه آمارهای جهانی حاکی از تولد یک فرد اوتیسم ازهر150 تولد می باشد(ولی در این آمار یک از200نفر محاسبه شده است) می توان آمار نسبی افراد اوتیسم به دنیا آمده طی 5 سال گذشته در استان خوزستان  را به دست آورد.

آمار تولد در سال 1388     100528نفر
آمار تولد در سال1387      94409  نفر
آمار تولد در سال1386     95557  نفر
آمار تولددرسال1385      90857 نفر
امار تولد در سال1384     87616  نفر

جمع کل افراد متولد شده در سطح استان خوزستان طی سال هاي 1385  تا 1388 تعداد 468967 نفرمی باشد که به فرض یک مبتلا به اوتیسم از 200 تولد، تعداد2344 نفر طی این5 سال در خوزستان به اوتیسم مبتلا شده اند. سالیانه 468 نفر به افراد اوتیسم استان خوزستان اضافه می شود. حال میزان تولد سال اتی وسالهای پیش رو را اضافه کنیم.

به طور میانگین طی سال84 تا88 هر ماه در استان خوزستان (39) نفر مبتلابه اوتیسم متولد شده است.

آیا آمارمتولدین مبتلا به اوتیسم کل کشور را می دانید؟

طبق اخرين امار سال 2011 ميزان تولد نوزاد اتيسم از هر110 تولد يك نوزاد اتيسم مي باشد كه آمار بالا افزايش پيدا می کند.

 همچنین در این گزارش آمده است که در پسران این آمار 1 در 70 می باشد.

یعنی ماهیانه 974 نفر نوزاد درکشور در بدو تولد به بیماری اتیسم مبتلا می شوند.

یعنی سالیانه11688 نفر در کشور به بیماری اتیسم مبتلا می شوند.

يعني ازاين به بعد تقريبا ماهيانه  حدودا بالاي 70 نفر در استان خوزستان  به جمع بيماران اتيسم دربدو تولد اضافه مي شود.

این یعنی فاجعه!

حالا سوال اینکه برای حمایت از خانواده این افراد چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

چرابیماری اوتیسم با این همه حجم وسیع مبتلایان به عنوان بیماری خاص ذکر نمی شود؟

چرا وزارت بهداشت و  وزارت اموزش پرورش  تعهدی نسبت به اینده این افراد ندارندوحمایت  بیمه ای از خانواده ها در حد صفر است؟

هزینه آموزش ونگهداری این افراد برای خانواده ها سر سام اور است  که بار روانی فراونی را به خانواده و  اجتماع تحمیل می کند.

جای تامل دارد نظر شما چیست؟

اوتیسم چیست؟

ـ اوتیسم اختلالی در مغز است که باعث می‌شود پردازش اطلاعات در مغز به خوبی انجام نشده و کودک در تعامل و ارتباط خود با دیگران دچار مشکل شود.

ـ به‌طور کلی اوتیسم دارای سه گروه علامت است. مبتلایان به اوتیسم در تعاملات خود دچار مشکل می‌شوند، در برقراری ارتباط کلامی خوب و مناسب با دیگران ناتوان هستند و رفتارهای کلیشه‌ای در آنها دیده می‌شود. بچه‌های مبتلا به اوتیسم برخلاف بچه‌های دیگر که در مرحله پیش زبانی چیزهای جالب را با انگشت اشاره خود نشان می‌دهند چنین کاری نمی‌کنند. این بچه‌ها به جلب توجه دیگران اهمیتی نمی‌دهند. کودکان اوتیسم رفتارها و روابط هیجانی بین افراد را به خوبی درک نمی‌کنند، به‌طور مثال بی‌علت می‌خندد و بدون اینکه با موضوع خنده‌داری روبه‌رو شده باشند هیجان‌زدگی خود را به شکل خاصی بروز می‌دهند و هنگام خوشحالی حرکتی شبیه بال زدن نشان می‌دهند، بالا و پایین می‌پرند و یا بر خود می‌لرزند.

هنگام ناراحتی چه واکنشی نشان می‌دهند؟

ـ گریه می‌کنند و جیغ می‌کشند،روي پنجه پا راه مي روند. البته موضوع ناراحتی آنها شاید برای ما قابل درک نباشد. این کودکان نسبت به هرچیزی که خلاف میلشان باشد واکنش شدیدی نشان می‌دهند و جیغ می‌کشند.
در مورد ناتوانی این بچه‌ها در برقراری ارتباط کلامی هم توضیح دهید.
این بچه‌ها اغلب حرف نمی‌زنند و هنگامی که صحبت می‌کنند، کلمات دیگران را طوطی‌وار تکرار می‌کنند. بچه‌های عادی از 3 تا 4 ماهگی شروع به صدا درآوردن و غان و غون می‌کنند و در حدود 11 ماهگی کلمات را می‌فهمند و کم کم شروع به ادا کردن آنها می‌کنند، در حالی که این روند در این کودکان اوتیسم بسیار به کندی اتفاق می‌افتد. برخی از این بچه‌ها حتی تا سن 7 تا 8 سالگی و یا تا آخر عمر هم حرف نمی‌زنند.

منظورتان از رفتارهای کلیشه‌ای چه بود؟

ـ مثلا دست‌ها را جلوی چشم‌هایشان تکان می‌دهند و به آن نگاه می‌کنند. انگشتانشان را در هم می‌پیچانند و یا به آن حالت‌های خاصی می‌دهند و تا مدتی در آن وضعیت باقی می‌مانند. مدام از گوشه‌چشم نگاه می‌کنندو یا چشمشان را تنگ کرده و به نور خیره می‌شوند. بدن آدم‌ها را بو می‌کنند، غذا را قبل از خوردن می‌بویند. دور خودشان می‌چرخند و به اشیا چرخان خیره می‌شوند و از این امر ذوق می‌کنند. اسباب بازی‌ها را به صورت قطار دنبال هم می‌چینند و شیوه بازی کردن آنها با اسباب بازی‌هایشان مانند سایر بچه‌ها نیست. دست‌هایشان را روی گوش‌هایشان می‌گذارند به گونه‌ای که گاه مردم گمان می‌کنند، به خاطر شنیدن صدای خاصی این عمل را انجام می‌دهد، در حالی‌که تجربه نشان می‌دهند این کار آنها در واقع نوعی واکنش در زمان هیجان است. دوست دارند اشیایی مانند تسبیح را جلوی چشم‌هایشان تکان دهند و یا شیئی را پرت کنند و سپس به قل خوردن آن نگاه می‌کنند. آنها معمولا خانه را به هم می‌ریزند اما برخی از آنها هم برعکس وسواس عجیبی در نظم و ترتیب دارند.

علائم اوتیسم در چه سنی دیده می‌شود؟

ـ زیر 3 سال. نخستین علائم آن را حتی از مدت‌ها قبل یعنی زمانی که کودک نوزادی شیرخوار است هم می‌توان تا حدودی مشاهده کرد چون این کودکان بر خلاف سایر بچه‌ها هنگام شیر خوردن به چشمان و صورت مادرشان نگاه نمی‌کنند و به عبارتی تمایلی به برقراری تماس چشمی ندارند. با این حال چون نوزادان در 45 روز اول بیشتر ساعات خود را خواب هستند، در صورت ابتلا به اوتیسم مشهود نخواهد بود.

ايابا روش‌های تشخیصی مدرن می‌توان از همان روزهاینخستین زندگی کودک این بیماری را تشخیص داد؟

ـ نه، اوتیسم با سی تی اسکن،‌ام آر آی، نوار مغزی و غیره قابل تشخیص نیست و فقط با مشاهده و تشخیص بالینی می‌توان به وجود آن پی برد.

علت ابتلا به این بیماری چیست؟

ـ علت قطعی این بیماری هنوز مشخص نیست اما تحقیقات زیادی در مورد رابطه ژن‌ها و تاثیر مواد سمی محیطی مانند فلزات سنگین( سرب، جیوه و...) روی آنها و ابتلا به اوتیسم انجام شده‌است. بر اساس این تحقیقات می‌توان گفت این مواد سمی تاثیر مخربی روی ژن‌ها دارند و نمی‌توانند پروتئین‌های خاص مورد نیاز را تولید کرده و در نتیجه به مغز آسیب می‌رسد. حتی مواد نگهدارنده‌ای که به مواد غذایی اضافه می‌شوند هم ممکن در این زمینه موثر باشند.

راه پیشگیرانه‌ای در این زمینه وجود ندارد؟

متاسفانه چون هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نیست، راه‌های پیشگیری از آن را هم نمی‌دانیم.

درمان بيماري اوتيسم چيست؟

ـ در سراسر دنیا هیچ درمان قطعی دارویی برای آن وجود ندارد و داروهای مورد استفاده هم فقط برای کاهش علائم اوتیسم کاربرد دارند، نه درمان بیماری.

ـ زیاد هم نباید نا امید بود، امروزه روشی وجود دارد تحت عنوان روش aba یا تحلیل رفتار کاربردی. این روش که از جمله علمی‌ترین روش‌های موجود در این زمینه است به صورت آهسته و گام به گام آموزش‌هایی به کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه می‌دهد. در این روش درمانگر هدف یا همان آموزش نهایی را به زیر مجوعه‌هایی تقسیم می‌کنیم و بعد از آموزش کامل هر مرحله به سراغ آموزش بعدی می‌رویم تا در نهایت به آموزش نهایی برسیم.

یک مثال

ـ مثلا وقتی می‌خواهیم شلوار پوشیدن را به یک کودک مبتلا به اوتیسم آموزش بدهیم، در مرحله اول شلوار را تا بالای زانوی او بالا می‌کشیم و از او می‌خواهیم بقیه کار را خودش انجام دهد، وقتی در این کار موفق شد در مرحله بعد شلوار را تا زانو بالا می‌کشیم و از او می‌خواهیم خم شود و شلوار را بالا بکشد. همین‌طور مرحله به مرحله جلو می‌رویم. از او می‌خواهیم شلوار را از مچ پای خود بالا بکشد، شلوار را آماده می‌کنیم و به دست او می‌دهیم. تمام این مراحل به آرامی و با صبر و حوصله انجام می‌شود.

برای این آموزش‌ها به شرایط خاصی نیاز است؟

ـ بله، آموزش باید به صورت نفر به نفر(به ازای هر کودک یک مربی) انجام شود. ساعات کار و آموزش به این بچه‌ها در طول روز براساس آنچه در آمریکا انجام می‌شود، 3 ساعت است. آموزش‌ها باید با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب انجام شود و در حدود دو تا سه سال به صورت انفرادی و بعد از آن گروهی باشد. والدین باید به شکل موثر با مربی همکاری داشته باشند و آموزش‌ها را یاد بگیرند، البته آنها مجاز نیستند خودشان به‌طور مستقیم به کودک آموزش دهند بلکه باید رفتارهای آموخته شده از سوی مربی را از آنها بخواهند. این بچه را باید حتی‌الامکان وارد گروه کودکان عادی کرد و حتی به مدارس عادی فرستاد. رفتارهای مناسب آنها را باید با تشویق در آنها تثبیت کرد، از جمله دادن خوراکی، نوازش، گفتن آفرین و....

آیا اوتیسم یک بیماری شایع است؟

ـ متاسفانه تعداد اوتیسم روز به روز در حال افزایش است. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی آمریکا در سال 2011 از هر یکصد تولد یک کودک مبتلا به اوتیسم است. نسبت اوتیسم در پسرها 3 تا 4 برابر بیشتر از دخترهاست.

ضریب هوشی این کودکان در چه حدی است؟

ـ ضریب هوشی آنها در حدود 70 درصد است ولی مشخص نیست که آیا این کودکان از ابتدا دارای بهره هوشی کمی هستند و یا به دلیل بی‌توجهی به محرک‌های محیطی است. در واقع تستی برای اندازه‌گیری میزان هوش این کودکان وجود ندارد.

گفته می‌شود گاهی در بین کودکان اوتیسم استعدادهای خاصی وجود دارد، آیا این درست است؟

ـ بله، در برخی از این بچه‌ها جزایر هوشی وجود دارد، مثلا بعضی از آنها در درک موسیقی خیلی قوی هستند و فقط با یکبار شنیدن یک موزیک می‌توانند آن را بنوازند. عده‌ای در ریاضی توانایی بالایی دارند و مثلا می‌توانند تمام اعداد یک کتابچه قطور تلفن را حفظ کنند. من بچه‌ای را می‌شناسم که وقتی تاریخ تولدت را به او بگویی، روزش(چندشنبه) را به تو می‌گوید. جالب است بدانید، آقای بیل گیتس صاحب شرکت مایکروسافت هم اوتیسم دارد.

آیا این بچه‌ها می‌توانند جذب مدارس عادی شوند؟

ـ بله، بعد از کار با این بچه‌ها آنها می‌توانند به مدارس عادی و یا استثنایی وارد شده و یا جذب گروه‌های توانبخشی شوند. البته بهتر است حتی‌الامکان آنها را روانه مدارس عادی کرد تا در کنار بچه‌های عادی رشد کنند و از آنها یاد بگیرند. حتی بهتر است آنها را از کودکی مهد کودک‌های عادی فرستاد.
 
آیا مدارس در این زمینه همکاری لازم را دارند؟

ـ معمولا نه، اما بالاخره به هر دلیلی راضی می‌شوند و حضور این بچه‌ها را می‌پذیرند. امیدوارم روزی مقاومت آموزش و پرورش برای این کودکان در کشورمان از بین برود.

حضور و آموزش‌های این بچه‌ها در مدارس عادی مانند سایر بچه‌ها خواهد بود؟

ـ برخی از کودکان نیاز به همراهی یک مربی در مدرسه دارند تا به کمک او مطالب آموزشی را بهتر درک کنند.
در برخی از کشورها با حذف برخی از مواد درسی به این بچه‌ها امکان می‌دهند تا با توجه به استعدادها و جزایر هوشی خود پیشرفت کنند.
ـ اوتیسم درمان قطعی ندارد و مردم برای درمان به راه‌های غیر اصولی متوسل نشوند

غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۲
الاسوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
1
16
واقعا درست گفته. ما مشکلات زیادی داریم. مسئولان باید بیشتر کمک کنند.
خانواده اتيسم
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
0
18
دولت هيچ گونه حمايتي از خانواده هاي بيماران اتيسم نمي كند
متاسفانه شركت هاي بيمه اي بعلت بار مالي ناشي از درمان بيماران اتيسم هيچ گونه پوشش بيمه اي در اين زمينه ندارد
هزينه هاي كاردرماني/گفتار درماني ودرمان هاي ويژه به صورت (ازاد) براي خانواده ها كمر شكن است
متاسفم از اين همه بي انصافي كه در حق بيماران اتيسم كشور مي شود
admin
|
Switzerland
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
0
11
ok
gharibi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
0
13
با نظرشما دوستان موافقم ولی آیا هیچ یک از شما تا به حال با خود فکرکرده اید که در کشور عزیزمان در سال چه قدر هزینه بابت ساخت مساجدویا مدارس توسط خیرین می گردد تا کنون هیچ یک از ما با ابشان مذاکراتی در این خصوص داشته ایم بهترین راه شروع از خودمان است بهتراست منتظر نمانیم
علي
|
United States of America
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
0
14
متاسفانه بيماري اتيسم در ايران بطور كامل شناخته شده نيست
به همين خاطر بيماران حياتي ترين سن اموزش را در زمان تشخيص بيماري از دست مي دهند
جا دارد دولت در بخش اموزش وحمايت مالي و رواني به خانواده ها امكانات لازم را فراهم كند
زيرا در اينده بار مالي و رواني به دولت تحميل خواهد نمود
وصدمات جبران ناپذيري نيز به خانواده هاي داراي فرزند مبتلا به اتيسم وارد مي كند
پزشك اطفال
|
Sweden
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
0
15
بسيار عالي بود
قابل توجه دولت محترم
نازنين/ دانشجو
|
Brazil
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
0
14
جاي تعجب داره
يعني بعد از دبستا ن به اين بچه ها هيچ اموزشي نمي دهند
مطالب مفيد وجامعي بود
اميدوارم دولت بيماري autism را به عنوان يك بيماري خاص قبول كند
چون امار مبتلايان به ان خيلي زياد شده است
وهزينه درمان ان خيلي بالا است
از شما تشكر مي كنم
abadanman
|
Germany
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
0
13
سلام؛
آمدم و دیدم.
تکان دهنده است!
پس چرا متولّیان پر طمطراق بهداشت و رفاه و ... هیچ کاری نمی کنند؟!
http://abadanman.persianblog.ir/
يك شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
0
12
دولت هرجا كه برايش صرف داشته باشد سرمايه گزاري مي كند
اين يك واقعيت است كسب درامد فقط همين
كمالي
|
Sweden
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
0
13
من فکر می کنم مهمترین کاری که الان لازمه انجام بدیم اطلاع رسانی گسترده در مورد اسپرگر است بیشتر اسپرگرها اگر متوجه مشکل نشوند به تنهایی شان عادت می کنند طوری که دیگه بیرون اوردنشان بسیار سخت می شود.راستش من دارم تماسهایی را با دانشگاههای مربوط می کنم تا اگه بشه اونها رو به یک برنامه سراسری برای اطلاع رسانی عمومی ودر سطح مدارس وتعلیم مشاورین مدارس تشویق کرد.اگر دوستانی هستند که می توانند در مورد ارتباط راحت تر با مراکز دانشگاهی و تخصصی کمک کنند حتما خبر بدید تا بتونیم با همکاری هم این کاررو شروع کنیم .
جعفري
|
United States of America
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
0
10
سلام بسیار عالی ...از معرفی مقاله خیلی ممنون بسیار تاسف خوردم که متاسفانه همه جای ایران با کمبود امکانات برای برای بچه های اتیسم دست و پنجه نرم میکنه ...انشالله دور نباشه روزی که هر بچه اتیسمی در همه جای دنیا به حقش برسه
مادر كودك اتيسم
|
United States of America
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
0
13
سلام
از اينكه در اين زمينه اطلاع رساني كرديد متشكرم
زندگي ما به خاطر هزينه هاي بالاي درمان و فشار روحي ورواني ناشي از بيماري فرزندم در استانه از هم پاشيدگي قرار دارد
متاسفانه اگر بخواهيم به اميد كمك دولت باشيم بايد ده سال ديگر از فرزندمان يك مترسك انتظار داشته باشيم
كسي كه دلش نمي سوزد
كسي كه حس نمي كند
يا لحظه اي خودش را جاي خانواده بيماران اتيسم نمي گذارد
فقط خانواده ها هستند كه جاي دولت خدمتگذار فشاري ناشي از اين بيماري را تحمل مي كنند و بهاي ان را پرداخت مي كنند
کتایون تاکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
0
10
lمن یک فرهنگی هستم که به خاطر هزینه های کمرشکن کاردرمانی دخترم اونو بیمه طلایی فرهنگیان کردم ولی بیمه هیچ پولی بابت هزینه های فرزندم نداد وگفت امسال هزینه های کاردرمانی برای بیمه ایران تعریف نشده است نمی دونم چرا هیچکس وضعیت مارا درک نمی کنه
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
0
11
خوشبختانه با پيگيري شما عزيزان قرار شده دومين مركز آموزش اوتيسم در اهواز افتتاح گردد.يادمان باشد بدون پيگيري و اصرار به اين خواسته نمي رسيديم.مسؤولين وظيفه دارند خدمت كنند،ماييم كه بايد از آنها بخواهيم و اصرار كنيم
مولود رسولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
0
10
باعرض سلام و خسته نباشید.نکات بسیار جالب توجهی بود.امیدوارم هر چه زودتر به این مشکلات رسیدگی شود.
مهناز حاتمی
|
Austria
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
0
10
سلام.من دانشجوی رشته طراحی صنعتی دانشگاه هنر اصفهان هستم .موضوع پایان نامه ی من طراحی یک مرکز جامع اموزشی و توان بخشی برای کودکانه اوتیسمه.با این کارم می خوام کمکی برای این بچه کرده باشم ولی اگه اسپانسر ویا خیری برای ساخت این مرکز نباشه هیچ اتفاقی نمیوفته.ولی من تمام تلاشمو میکنم....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
با سلام من درمانگر کودکان اوتیسم هستم و از حس همکاری شما دوست محترم تشکر میکنم.
نازنئن مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
0
9
سلام8سال مادر بچه اوتیسم هستم ومربی abaپسرم وبچه های اوتیسم شهرمون دو نوع اتیسم وجود دارد اوتئسم دارای هوش طبیعی واوتئسم عقب افتاده پسر من هوس طبیعی دارد با تلاش فراوان واموزش مستمر از3سالگی درسن 8سالگی وارد مدرسه عادی شداز والدین تقاضا دارم اوتئسم را مخصوصا اوتیسم باهوش راوارد مدرسه عادی کنند روزی3ساعت اموزش مستمر زیر نظر مربی مدارس اوتسیم قراردهند اگر بودجه لازم برای گرفت مربی را ندارندمادران دلسوز وغمگین خودشان به بچه اموزش بدهند تنهاراه درمان اوتسیم حضور درمکانهای عمومی ازسن 4سالگی نشان دادن مدرسه به صورت روزانه واموزش الفبا به صورت طوطی وار وقبول این بچه ها با تمام مشکلاتشان وراهای مختلف برای شاد کردن ائن کودکان
firouzeh
|
Canada
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
1
12
با سلام من فیروزه هستم از کانادا و رشته تحصیلی من علاوه بر روان شناسی ؛اتیسم و علوم رفتاری می باشد و علاقه دارم به مردم عزیزم در این زمینه کمک کنم در مورد سوالهایی که در بخش اتیسم شده : ۱- این یک بیماری مانند سرما خوردگی نمی باشد متاسفانه اتیسم یک اختلال یا یک نا بهنجاری است و تا اخر عمر با فرد هم اه خواهد بود اما خوشبختانه هر جه تشخیص ان در دوره های اولیه عمر انجام بگیرد (بین۶-۲ سا لگی) فرد درگیر می تواند از روشهای یادگیری بهتر استفاده برده و بطور مثال اگر قادر به صحبت کردن نیست این توانایی را با روشهای خاص اموزشی به دست بیاورد. این افراد قادر خواهند بود ارتباطات اجتماعی را تا حد زیادی با روشهای اموزشی مخصوص یاد گرفته و بطور مثال می توانند در هنگام صحبت به چشماهای شما نگاه کنند و یا اگر اسم خود را شنیدند به ان پاسخ دهند. بطور کلی در کانادا با روشهای اموزشی خاص این کودکان در حد بسیار زیادی قابل اموزش و تغببر هستند اما متاسفانه همانطور که بسیاری از بیماریهای کرومورومی قابل درمان نیستند این ناراحتی هم قابل درمان نبوده ولی با اموزشهای مخصوص فرد می تواند به میزان بسیار زیادی اموزش دیده و از نظر یادگیری در حیطه های اموزشی و مهارتهای زندگی تغببر یابد و اگر سن تشخیص بعد از ۶ سالگی باشد روشهای اموزشی و کمکی کمتر تاثیر داشته و مراحل یادگیری و اموزش کندتر انجام می پدیرد. ۲- پدر و مادران عزیز باید از همان دوران نوزادی مراقب بوده و به علامتهای اولیه توجه داشته باشند بطور مثال نداشتن ارتباظ چشمی کودک بعد از چند ماهگی یا پاسخ ندادن کودک به اسم خود و یا ساعتها در یک وضعیت قرار گرفتن و خیره شدن به یک شی در حال حرکت یا شی نورانی و علامتهای دیگری که در صورت مشکوک بودن می توانند از دکتر خانواده خودسوال بفرمایند ۳- در مورد هوش افراد ی که دچار اتیسم هستند باید گقت این افراد دارای ظیف متفاوتی از هوش می باشند همانطور که افراد بدون داشتن اتیسم دارای هوش پایین ومتوسط و بالا هستند افراد دارای اتیسم نیز دارای طیف هوشی متفاوت می باشند اما به دلیل عدم نداشتن ارتباظ کلامی در نیمی از این افراد به نظر می رسد انها قابلیت یادگیری نداشته و مشکل ادراک صحیح از محیط اطراف را دارند در حالی که اگر تشخیص این مشکل در سنین اولیه انجام بگیرد و فرد با روشهای اموزشی مخصوص فادر به صحبت شود می توان دید که فرد تا میزان بسیار زیادی تواناییهای مختلفی از خود بروز می دهد؛ هر چند که افرادی که اسبرگر دارند مهارتهای نادری در ریاضیات و حفظ اعداد و تاریخ و یا اسامی از خود نشان می دهند خوشحال می شوم اگر کمکی از دستم بر اید (با توجه به تجاربم با کودکان اتیسم در کانادا) برای شما عزیزان انجام دهم.
پاسخ ها
افشین گل محمدی
| United Arab Emirates |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
با سلام پسرم اتیسم داره و در ایران و در دیی (محلی که ما زندگی می کنیم)کسی که واقعا بلد باشه با پسرم کار کنه تا حالا پیدا نکردیم .شما هر جای دنیا که بشه موند تا پسرم تراپی بشه میآم لطفا اگه می تونید کمک کنید .در ضمن مشکل مالی هم ندارم.با تشکر
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
فیروزه جان سلام
من یک پسر 4ساله اوتیسم دارم اصلاً از هزینه درمان او بر نمی آییم آیا من با دوره دیدن در یک مرکز خودم می توانم به او آموزش بدهم و اگر لطف بزرگی در حقم بکنی ایمیل خود را برایم بفرستید تا خصوصیات کامل فرزندم را برایتان ایمیل کنم تا شاید راهکار مفیدی از جانب شما دریافت نمایم . خواهش می کنم حتماً کمکم کنید. من و شوهرم واقعاً به بن بست رسیدیم
afsar sadat
|
France
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
0
10
با سلام ممنون از اطلاع رسانی که داشتید. من موسس مرکز آموزش کودکان اتیستیک در گرگان ،زیر نظر سازمان بهزیستی در سال88 هستم.در مدارس استثنایی در سمتهای معلم ،سرپرست آموزشی ومدیرکار کرده و در سال 87 بازنشسته شدم.مشکلاتی که مطرح شد را من وهمکارانم وخانواده های صبور درمانجویان مرکز از نزدیک لمس کرده ایم.چه شب ها که من به خاطر فشار های ناشی از همه ی مسائل ،باالاخص اقتصادی تا صبح گریسته ام.در اوایل با داشتن 8 درمانجو و12 نیروی کار وپرداخت هزینه های جاری کمک هزینه 8درمانجو به مرکز تعلق میگرفت!یعنی یارانه ای برابر با یارانه کودکان کم توان ذهنی که 12تا15توانخواه با یک مربی آموزش میگیرند.اما در مراکز اتیسم یک مربی(درمانگر)که باید فارغ التحصیل رشته های روانشناسی باشد در طول روز با 4الی 5 کودک میتواند کار کند.در حال حاضر با14 نفر نیروی متخصص و3نفر نیروی عادی و30درمانجو مشکلاتم کمی کمتر شده اما همچنان با نزدیک شدن سر رسید پرداخت حقوق و بیمه پرسنل و اجاره ساختمان ،فشار خونم بالا می رود.متاسفانه هیچ راه دریافت تسهیلات را هم نمیدانم ووقت این کار را هم ندارم .فعلا حقوق خودم وکمک های همسرم به دادم میرسد تا ببینم خدا برای من و30 خانواده ای که مدتی است از تهران رفتن وآواره ی این شهر و آن شهر شدن راحت شده اند چه میخواهد.در هر حال به قول فرموده ی عزیزی "سیل اتیسم در راه است ،بایدمسیل ها را ببندیم"اگر این مراکز ویا مدارس ویژه اتیسم سازمان استثنایی تعدادش بیشتر نشود همانطور که در بالا دوستان اشاره فرمودند ،گلدن تایم آموزش را از دست خواهیم داد و در آیند مجبوریم مراکز درمان بیماران روانی مزمن! تاسیس کنیم!!.فعلا فقط باید دلسرد نشده وبکوشیم.آمار های جدیدجهانی حاکی از آن است که از هر88تولد زنده ،یک کودک به درجاتی از اختلالات نافذ رشد مبتلا میشود.
شادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
0
7
با سلام خواهر زاده ی من در امریکا مبتلا به این بیماری است ایا در امریکا اوتیسم درمان می شود این افراد در نهایت زندگی عادی دارند؟ یا همیشه نیاز به یک حامی دارند؟ ممنون از لطف شما
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
0
7
من یک پسر 4ساله اوتیسم با طیف شدید دارم از 2سالگی تشخیص داده شد ولی به علت نداشتن توان مالی نتوانستیم به اصفهان برویم و در مرکز اوتیسم او رانام نویسی کنیم هزینه سرویس و شهریه او 500 هزار تومان می باشد با نقل مکان کردن به اصفهان بطور کلی من شغلم را از دست می دهم و شوهرم مکانیک است با در آمد کارگرمکانیکی نمی توان از پس زندگی عادی نیز برآمد چه برسد به هزینه های گفتار درمانی و مرکز اوتیسم . تکلیف خانواده هایی مثل ما چه می شود ؟ چرا یک اندیشه اساسی یا بیمه خاصی برای این افراد اوتیسم در نظر گرفته نمی شود. واقعاً غم بزرگی است که ما زمان را از دست می دهیم و کودکانمان در آینده با فاجعه ای وحشتناک روبرو می شوند فقط بخاطر بی پولی...
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
0
5
افرین به اراده وایمانتان
تراپیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
0
1
با تشکر از اطلاع رسانی و انتشار درد دل های عزیزانی که فرصتی برای مطرح کردن مسائلشان یافتند. من به تمام عزیزانی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و در تامین مخارج درمانی مشکل دارند پیشنهاد می کنم در هر منطقه ای که سکونت دارند به دنبال مراکز دولتی که خدمات توانبخشی ارائه می کنند باشند. خوشبختانه این مراکز در حال افزایشه و امیدوارم بتوانند تا حدی بر مشکلات فائق بیایند.
با آرزوی سلامتی
مژگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
0
2
من يك پسر ١٥ساله دارم او بعضى از مشخصات اوتيسم را دارد نمىدانم چگونه بايد اطمينان حاصل كنم لطفا راهنمايي كنيد
الهه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
0
2
عالی
مادركودك اوتيسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
0
1
باسلام من كودكي ١٤ساله مبتلا به اوتيسم و بيماري مغزي توبر اسكلروز دارم تا آن جايي كه از دستم بر مي آمده به او كمك كرده ام با وجود بيماري مغزيش و هزينه هاي درمانش تا به حال نتوانسته ام براي او معلم خصوصي بگيرم و با توجه به مشكلات اقتصادي نميتوانم او را به كاردرماني و گفتار درماني ببرم خودم هم ديگه كم آوردم لطفاً يكي بگه تكليف من و ديگر خانواده هاي درگير اين بيماري چيه...
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
0
1
lمن پسری نابینا و مبتلا به بیماری اوتیسم دارم . نابینایی او درمان اوتیسم را سخت تر کرده است . لطفا راهنمایی ام کنید
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
0
0
از اطلاع رسانی تون متشکر ، استفاده کردم
امین فرهادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
0
0
بچه های اتیسم خوزستان
www.behesht1389.parsiblog.com

6 سی دی اموزشی کارگاه اتیسم/مدرس خانم دکتر گلابی
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
0
0
فیروزه خانم با سلام
من پسرم اتیسم دارد و در این زمینه می خواهم کار اصولی انجام دهم ولی متاسفانه نمی دانم از کجا شروع کنم با توجه به تجربیاتی که در این زمینع دارید مرا یاری کنید .
با تشکر
بدر ارمیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
0
0
با سلام من ی دختر 5ساله دارم که دچار اختلال اتیسمه وما به علت فقر مالی ونبود امکانت تو شهری که ما ساکنیم (خرم اباد)تا حالا نتونستیم هیچ کار مفیدی براش انجام بدیم وضمن اینکه زندگیمون دخترمون وروح وروانمون داره نابود میشه جسممون هم دیگه کشش نداره دولت که هیچ حمایتی از او نکرد دریغ از تحت بوشش بهزیستیی .خواهشمندم اگه دوستان راهی برای نجات یا بهبود ودرمان دخترم سراغ دارن ممنون میشم اگه به این شماره اطلاع یا تو این سایت اطلاع رسانی کنند با تشکر بدر و مادری دل شکسته وتقریبا نا امید از درمان فرزند
حمید رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
0
0
من حمیر رضا عرب هستم که مدت 5 سال در زمینه اتیسم در مرکز اتیسم اصفهان فعالیت می کنم لطفا به این وبلاگ بیاید و سوالات خود را بپرسید در حد توان به تمام سوالات جواب می دهم autism555.blogfa.com خوشحال می شوم بتوانم کمکی کنم
فیروزه ثمری
|
Canada
|
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
0
0
با سلام به همو طنان عزیزم خانم سارا و اقای افشین که برای من پیام گذاشته اند. من امروز پیام شما را دریافت کردم. بسیار متاسف ام که شما با مشکلات زیادی همراه هستید. در کانادا مراکز زیادی وجود دارد که مخصوص اموزش کودکان و خانواده های انان می باشد. یکی از معروفترین انها مرکز Geneva Centre for Autism می باشد من ادرس وبسایت
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
0
0
سلام فیروزه جان.من مادر پسر6 ساله اوتیسمی هستم میخواستم ایمیل خود را برایم بفرستید تا از این طریق با شما در ارتباط باشم واز معلومات شما در این زمینه استفاده کنم باتشکر
MinOo
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
0
0
باسلام وخسته نباشی
دوستان من دانشجوی رشته معماری هستم. و موضوع پایان نامه خودم را در مورد مکانی برای اموزش تفریح درمان و همچنین معرفی بیماری اوتیسم انتخاب کردم.
دوستان اگه امکان داره شماها در مورد فضاهای مورد نیاز این نوع افراد مثه کلاس های گفتار درمانی و... ب من معرفی کنید.
وهمچنین معرفی چندکتاب و چند مرکز بیماری اوتیسم یا معرفی دکتر در استان اصفهان
و همچنین اطلاعات و مقاله هایی که دارید...
سپاسگذارم
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
0
0
سلام من پسرم مبتلا به اتیسم است .اختلال یادگیری در خواندن نیز دارد .خودم پرستار هستم .خیلی تلاش کردم که درمانش کنم نشد از پا افتادم به خدا .مدرسه استثنایی گذاشتم معلمهاش بلد نبودن درسش بدن اخرش هم اخراجش کردن .با کوهی از غصه هر روز جلوی چشمم دارم میبینم که پسرم اینده ای نداره تو دزفول هم هیچ امکاناتی نداریم .تورو خدا راهنمایی کنید .متشکرم
سعدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
0
0
سلام من یه پسر 6 ساله دارم که به بیماری اوتیسم مبتلاست پدرش بیکار و من خانه دار هستم خیلی نگران وضعیت پسرم هستم تورو خدا برای ما که درآمدی نداریم یه فکری بکنیم که بتوانیم بچهایمان را از این وضع رها کنیم
نجمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
0
0
سلام من دوقلو دارم یک دختر یک پسر .پسرم مبتلا به اتیسمه الان 4 سالشه من از 2 سالگی فهمیدم معلم چند جلسه براش گرفتم ولی دیگر بودجه ندارم خرج این پسر کنم چون هزینه کلاسا خیلی زیاده من کرایه نشین هستم همسرم هم یک کارگره به خدا از تو فکر این بچه نه خواب دارم نه خوراک پسرم تقلیدیاش خیلی خوبه ولی گوشه گیر نیست جمع بچه ها رو دوست داره و خودشو از بچه ها جدا نمی کنه اگر باهاش کار بشه می توانه بره مدرسه ولی هزینه برای کلاس بچه ام ندارم پسرم حرف هم نمی زنه تو را خدا یک فکری برای ما بکنید ما چه کار کنیم شما اگر می توانید راهی برای تعلیم پسرم به ما نشان دهید
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
0
0
سلام من یه بچه 10ساله دارم مبتلا به اوتیسم هست پدرش بیکاره و من خانه دارم یکاری ب رام بکنید
:
:
:
آخرین اخبار