تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۱۰۲۴۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
کمبود آب بخش کشاورزی و محیط زیست را با چالش جدی مواجه کرده است
کمبود آب علاوه بر بروز پدیده ریزگردها، خشک شدن جنگل های حفاظت شده و نیز چاه ها و رودخانه ها را به دنبال داشته و بحران های بسیاری در حوزه های مختلف ایجاد خواهد کرد
کمبود آب بخش کشاورزی و محیط زیست را با چالش جدی مواجه کرده استنماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران ناشی از کمبود آب در کشور گفت: کمبود آب در کشور بخش کشاورزی و محیط زیست را با چالش جدی مواجه کرده است.

عباس پاپی زاده عصر شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: کمبود آب علاوه بر بروز پدیده ریزگردها، خشک شدن جنگل های حفاظت شده و نیز چاه ها و رودخانه ها را به دنبال داشته و بحران های بسیاری در حوزه های مختلف ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار کرد:در بخش کشاورزی نیز سطح تولیدات محصولات کشاورزی در دهه آینده با تکنولوژی و روش های فعلی آبیاری پایین آمده و پتانسیل کشاورزی از دست خواهد رفت ضمن اینکه در خصوص دانه های روغنی نیز دولت دو برنامه 10 ساله در نظر گرفته اما خودکفایی کشور در زمینه تولید دانه های روغنی از 12 درصد به سه درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه کلیه فعالیت های زیست محیطی بر پایه آب بنا شده افزود: در خصوص پدیده ریزگردها و افزایش کانون ریزگردها و توسعه این پدیده مخرب مطالعاتی توسط مرکز پژوهش های محیطی مجلس شورای اسلامی انجام شده ولی وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در خصوص برخی مسایل کوتاه نیامده اند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه برخی جنگل‌های حفاظت شده به دلیل کمبود آب و مشکلات زیست محیطی در حال نابودی است که برای جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از کمبود آب باید پدافند غیرعامل وارد عمل شده و در این رابطه چاره اندیشی شود تا در آینده دچار مشکلات بیشتری نشویم.

وی افزود: مجوزهای احداث سد بختیاری بعنوان بلندترین سد بتنی دنیا در دولت قبل صادر گردید ولی با مطالعات انجام شده به دلیل مشکلات زیست محیطی جلوی پیشرفت پروژه گرفته شده است.

پاپی زاده گفت: با تلاش مجلس بودجه سازمان محیط زیست از 110 میلیارد تومان به 170 میلیارد تومان افزایش یافت اما سازمان محیط زیست باید در خصوص کوتاهی صورت گرفته و صدور مجوزهایی که به محیط زیست لطمه وارد کرده پاسخگو باشد.

وی گفت: با مستندات موجود معلوم خواهد شد چه کسانی مسوول صدور مجوز برای طرح ها و پروژه های مخرب زیستی بوده اند ضمن اینکه با این افراد حتی اگر بازنشسته شده باشند نیز برخورد می شود تا از این پس مدیری اجازه صدور مجوز بدون مطالعه را نداشته باشد.

وی افزود: از این به بعد هر پروژه ای که نیازمند مجوز و اعتبار است باید مطالعات زیست محیطی و فنی آن بررسی و در خصوص اخذ مجوزهای زیست محیطی اقدام کند.

پاپی زاده با انتقاد از اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های استان خوزستان نیز گفت: در کشورهای پیشرفته طرح های انتقال آب منسوخ شده و در سال‌های اخیر 70 سد به دلیل غیرقابل توجیه بودن از چرخه استفاده خارج شده است.

وی با اشاره به اینکه سد دز از جمله سدهای خوب و سد گتوند از جمله سدهای غلط کشور می باشد افزود: باید یک تیم کارشناسی تشکیل و در خصوص استقرار جمعیت در یک نقطه کارشناسی های لازم صورت گیرد.

وی در خصوص وضعیت رودخانه دز نیز گفت: برای حفاظت بیشتر از رودخانه دز، این رودخانه بعنوان رودخانه حفاظت شده توسط استان خوزستان توجیه و در شورای عالی محیط زیست مطرح و ثبت می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: در حال اضافه کردن جنگل های چهار هزار و500 هکتاری عباس آباد دزفول به جنگل های پارک ملی دز هستیم تا این جنگل ها نیز تحت حفاظت بیشتری قرار گیرند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق قراردادی که با وزارت نیرو و سازمان محیط زیست منعقد شده مقرر شد اماری از سدهای کشور گرفته شود تا با مطالعاتی که روی این سدها انجام می شود از سدسازی های بی رویه جلوگیری گردد.

وی با اشاره به اینکه بودجه احداث سد بختیاری با مطالعات صورت گرفته حذف شده است گفت: در خصوص احداث سد چال کندی دزفول نیز عدم موافقت اعلام شده و در حال پیگیری موضوع هستیم.

پاپی زاده در خصوص احداث سد شیرین آب نیز گفت: این سد نیز در گذشته یک درصد پیشرفت داشت ولی طبق مصوبه دولت تنها پروژه هایی ادامه می یابند که بیش از 30 درصد پیشرفت داشته باشند لذا اعتباری برای اجرای آن فعلا وجود ندارد.

وی در خصوص علاج بخشی سد دز نیز گفت: طبق پیگیری های صورت گرفته با وزارت نیرو مقرر شد سه متر به تاج سد دز اضافه شود تا حجم سد کاهش و تولید برق نیز افزایش یابد.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
0
0
طرحهای انتقال اب " بهشت اباد" و "سبز کوه" در حال اجرایی شدن هستند!
ایا اجرای این پروژه ها با اخذ مجوزهای قانونی انجام میشود؟!
مسلما کمبود اب توجیه مناسبی برای مشکلات موجود نیست و میتوان با مدیریت علمی و استفاده از تجارب بین المللی وضعیت کشاورزی و محیط زیست استان خوزستان و کشور را ساماندهی کرد.
:
:
:
آخرین اخبار