تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۰۳۲۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان:
تیلاپیا در تالاب شادگان تهدید زیستی محیطی است
ورود گونه‌ای ماهی در تالاب شادگان با نام تیلاپیا که در حال حاضر نه فقط تالاب شادگان بلکه به بسیاری از منابع آبی استان نیز وارد شده است یکی از تهدیدات از نوع زیستی آن بر روی حیات برخی از گونه‌های ماهی تالاب شادگان است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان گفت: در حال حاضر وجود ماهی تیلاپیا در تالاب شادگان یکی از تهدیدات زیستی محیطی است.

سیدمحمد حسن فقیه اظهار کرد: ورود گونه‌ای ماهی در تالاب شادگان با نام تیلاپیا که در حال حاضر نه فقط تالاب شادگان بلکه به بسیاری از منابع آبی استان نیز وارد شده است یکی از تهدیدات از نوع زیستی آن بر روی حیات برخی از گونه‌های ماهی تالاب شادگان است.

وی افزود: همین گونه متاسفانه با رشد بسیار سریع و توان تولید مثل بسیار بالا می‌تواند به شکل تهاجمی زیستگاه‌های سایر آبزیان تالاب را مورد هجوم خود قرار دهد و با اشغال زیستگاه‌ها به تدریج موجبات حذف گونه‌هایی که قدرت رقابت کمتری با این گونه را دارند می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان، همچنین یکی از معضلات ورود این گونه علاوه بر تصرف و قدرت زیاد رقابتی آن تغذیه از لاروهای دیگر ماهیان و از بین رفتن تدریجی تنوع ماهیان بومی مانند بنی، برزم که به نوعی آسیب پذیر‌تر از سایر آبزیان هستند است.

وی اضافه کرد: در هر حال سازمان حفاظت محیط زیست طرح مطالعه جامع بر روی این گونه را در راستای مقابله و حذف آن از تالاب شادگان را در دستور کار خود قرار داده است که امیدواریم راه حل علمی و عملی با توجه به خصوصیات این گونه و وضعیت تالاب شادگان ارائه شود.

فقیه در پایان گفت: تالاب شادگان از قابلیت‌های گردشگری بسیار بالایی برخوردار است و امیدوارم که مسئولان محیط زیست توجه ویژه‌ای به این تالاب در زمینه توریسم داشته باشند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار