تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۰۳۶۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازی خطرناک بانک‌ها با بازار مسکن
آیا احتکار مسکن‌ توسط بانک‌ها و موسسات مالی صحت دارد؟ اینکه قرار است آپارتمان‌ها توسط عده‌ای خاص خریداری شوند و در زمان اوج تقاضا و کمبود مسکن در بازار، قیمت به یکباره چندبرابر شود؟ و در نهایت اینکه خطر بزرگی بازار مسکن را تهدید می‌کند. این اخبار در حالی طی یک ماه گذشته بین مردم رد و بدل می‌شود که مسوولان هم به طور رسمی و قطعی این موضوع را رد نکرده‌اند.
به منظور شفاف‌سازی ابعاد این موضوع «جهان‌صنعت» به سراغ چند نفر از مسوولان رفته و از آنها سوال کرده که آیا این موضوع صحت دارد یا خیر.
ایرج رهبر، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان در رابطه با محدود کردن بانک‌ها برای ورود به مقوله بنگاه‌داری مسکن گفت: بانک‌ها، بنگاه‌های اقتصادی هستند که سرمایه و نقدینگی بسیاری دارند و پروژه‌های عظیم و گرانقیمت برای آنها رقمی نیست که با سرمایه‌گذاری در مسکن به نوعی رانت اجباری در بازار ایجاد می‌شود.

بی‌عدالتی
وی با بیان اینکه این پروژه‌ها به دلیل پول نامحدود بانک‌ها انحصاری می‌شود، افزود: این اتفاق جالبی نیست زیرا عدالت برقرار نمی‌شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان با بیان اینکه کار بانک‌ها بنگاه‌داری نیست، گفت: بانک‌ها باید سرمایه‌هایی که در اختیار دارند را برای تولید، کارآفرینی و اشتغالزایی مصرف کنند.

رهبر با بیان اینکه باید بانک‌ مرکزی به این مقوله ورود پیدا کند، گفت: هرچند بانک مرکزی برای بانک‌ها ضوابطی را وضع کرده است از جمله اینکه اگر بانک ملکی را خریداری می‌کند، میزان سود بانک از آن مشخص است و اگر این درصد افزایش یابد، خلاف محسوب می‌شود اما این احتمال وجود دارد که بانک‌ها از راه بنگاه‌داری وارد این بازار شده باشند.


وی با اشاره به اینکه قبلا در این خصوص ممانعتی وجود نداشت، گفت: بانک مرکزی تنها به بانک‌ها توصیه کرده که به بنگاه‌داری ورود پیدا نکنند و خط قرمزهای‌ دقیقی در این خصوص ارایه نشده است که بانک‌ها را موظف به اجرای آن کنند.


عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان افزود: اگر این خط‌قرمزها وضع نشود و بانک‌ها اقدام به خرید ملک‌ها کنند، بازار مسکن انحصاری می‌شود که برخی اسم آن را احتکار گذاشتند. ناگفته نماند که وقتی بانک‌ها سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند باید سود روز‌شمار خود را با سرمایه حساب کنند که معادل ۲۵ تا ۳۰ درصد است بنابراین بانک‌ها به سراغ اقداماتی می‌روند که سود روزشمار را در آن اعمال کنند.


رهبر افزود: در چنین شرایطی یقین داشته باشید که افزایش قیمت مسکن حتمی است چراکه بانک‌ها باید سود روزشمار خود را در معاملات جبران کنند.
عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان در پاسخ به سوال «جهان صنعت» مبنی بر آیا مسکن‌خواری توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری صحت دارد، گفت: مسوولان جلوی رشد مسکن‌خواری را باید بگیرند زیرا اگر بنگاهی بجز بانک‌ها به افزایش قیمت ملکی که خریداری کرده اطمینان دارد خرید درستی انجام داده است اما اگر بانک وارد این مقوله شده با توجه به اجباری که در بازگرداندن سود سرمایه خود دارد احتمال گران شدن مسکن وجود دارد.
رهبر توضیح داد: بانک‌ها برای افزایش قیمت مسکن جو‌ صوری در بازار ایجاد می‌کنند و با تغییر در آیین‌نامه‌ها و قوانینی موجود ملک‌ها را بین خودشان معامله می‌کنند، مانند اتفاقی که در بازار سکه رخ می‌دهد و این کار بسیار خطرناک است.


وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر ملکی خریداری و نگهداری شود برای برگشت سرمایه باید قیمت آن بالا برود مگر اینکه آن ملک را نصف قیمت خریداری کنند که سود خوبی داشته باشد.


رهبر در پاسخ به این سوال که بانک‌ها ملک‌ها را در رکود خریداری می‌کنند و سپس دو برابر قیمت به فروش می‌رسانند، گفت: یکی اینکه با قیمت پایین خریداری و دوم اینکه پروژه‌های میلیاردی را خریداری می‌کنند که انحصار ایجاد می‌شود. نمونه آن را هم قبلا داشتیم ملک گرانی را در تهران به مزایده گذاشتند و غیر از بانک‌ها خریدار دیگری نتوانست در این مزایده شرکت کند.


وی ادامه داد: بانک‌ها در این شرایط انحصاری ملک را به قیمت پایین خریداری می‌کنند و با قیمت متعارف در بازار به فروش می‌گذارند.


سرمایه‌گذاری بانک‌ها در املاک تجاری
مینو رفیعی یکی دیگر از صاحبنظران اقتصاد مسکن درخصوص بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: بانک‌ها به‌جای اینکه کار اصلی خود که رسیدگی به امور مالی است را انجام دهند، مشغول سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هستند.


وی افزود: متاسفانه بانک‌ها نه‌تنها اقدام به احتکار مسکن می‌کنند بلکه ساخت‌وساز مراکز تجاری و اداری و مسکونی را به عنوان یک سرمایه‌گذار سودآور در دست گرفته‌اند که این خود باعث افزایش قیمت‌ها شده است. وی در خصوص مسکن‌خواری بانک‌ها گفت: بهتر است از واژه احتکار مسکن توسط بانک‌ها استفاده کرد چراکه اطلاق مسکن‌خواری مناسب نیست اما متاسفانه مسکن‌خواری هم در بازار به وفور رخ می‌دهد.


اقتصاد کشور به بازی گرفته شده است
بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصادی درخصوص عملکرد بانک‌ها در بازار گفت: تزریق سرمایه بانک‌ها در بخش مسکن نکته مثبتی است اما بنگاه‌داری بانک‌ها کار بسیار خطرناکی است و باعث شده بانک‌ها مصوباتی که در بخش ساختمان دارند را اجرا نکنند. به عنوان مثال بانک‌ها تنها بخشی از پول پروژه را پرداخت کرده‌اند و مابقی را به دلایل مختلف نمی‌پردازند که این عمل محرمانه است و سیستم قضایی و بانک مرکزی هم به آن توجه نمی‌کنند.
وی ادامه داد: از آنجایی که بانک‌ها مشغول بنگاه‌داری هستند منابعی ایجاد می‌کنند و به صورت ضربدری تسهیلاتی را به هم می‌دهند تا با خریداری املاک، خود وارد کار ساختمان‌سازی شوند.


ستاریان افزود: بانک‌ها نه‌تنها وام و تسهیلات به مردم نمی‌دهند بلکه به پروژه‌هایی که خودشان ثبت کرده‌اند وام‌هایی دادند که بخشی پرداخت شده و بخشی به بهانه‌های مختلف پرداخت نشده و این خسارت زیادی را برای پروژه‌ها به همراه داشته است و کسی هم پاسخگو نیست نه بانک مرکزی و نه سیستم قضایی کشور.


وی با بیان اینکه اقتصاد مملکت به بازی گرفته‌ شده است، گفت: بانک‌ها با استفاده از سپرده‌های مردمی کارهایی در بازار مسکن انجام می‌دهند که باید سیستم قضایی به آن توجه کند.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار