تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۰۴۱۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استانداردها زبان مشترک جهان؛
اکنون بیش از هر زمان نیازمند مقوله ی استاندارد هستیم
خوزنیوز/ سید مدیار شجاعی فر: 22 مهرماه روز جهانی استاندارد با شعار «استانداردها زبان مشترک جهان» است. بر همین مبنا گرامیداشت روز جهانی استاندارد و تجلیل از برترین های استاندارد خوزستان با حضور مدیر کل استاندارد خوزستان، سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، دکتر الستی معاون امور حقوقی و مجلس سازمان استاندارد کشور و معاونان استاندار خوزستان صبح امروز در هتل پارس اهواز برگزار شد. در این جلسه پروفسور کرمزاده شهنی نیز به عنوان میهمان ویژه حضور داشت .

اکنون بیش از هر زمان نیازمند مقوله ی استاندارد هستیم

به گزارش خبرنگار خوزنیوز مهندس رضا دهدشتی زاده ، مدیر کل استاندارد خوزستان ضمن گرامیداشت روز جهانی استاندارد و تلاش کارکنان این عرصه گفت: یکی از اصلی ترین وظایف ما و شاخص سازمان استاندارد، تدوین استانداردها و استاندارد سازی است. برای انجام این کار لازم بود جلسات فنی با مراکز فنی، آموزشی و دانشگاهی برگزار شود و از پتانسیل های خوبی که در استان داریم بهره برداری شود. در شش ماه نخست سال جاری در خوزستان 50 استاندارد تدوین شده است و برنامه مصوب و قابل پیگیری ما برای امسال تدوین 250 استاندارد بوده است که کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی آن ها انجام شده است. هم اکنون نزدیک 25 هزار استاندارد ملی تدوین شده است که ازاین میان سهم خوزستان 2500 استاندارد است که 10 درصد کل را تشکیل می دهد و سهم بسزایی را در دانش افزایی ایفا کند.

وی در بیان عملکرد اداره کل استاندارد خوزستان ادامه داد: در بحث آموزشی نیز به کمک همکارانمان و شرکت های آموزشی خوزستان توفیقاتی را داشتیم و توانستیم 11 هزار نفر ساعت دوره آموزشی به مسولان واحدهای تولیدی ارایه دهیم که عدد قابل توجهی است. در بخش صادرات و واردات بیشتر فعالیت ما در مورد کنترل کالاهای وارداتی بوده است که میزان آن حدود 5500 فقره بوده که مدارک استاندارد این کالاها، بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مهندس دهدشتی زاده افزود: 625 مورد بازبینی از واحدهای فنی انجام و 760 مورد نمونه برداری شده است. همچنین از 1200 نازل سوخت در دو مرحله، هر سه ماه یک بار بازرسی انجام شده است. 435 مورد بازدید و بررسی از زمین ها و شهر بازی ها را داشته ایم و 5200 واحد صنفی استان نیز توسط کارشناسان ما به لحاظ کیفیت کالاها مورد بازرسی قرار گرفته اند . همچنین 250 فقره توقیف کالا به علت خروج کالای نامرغوب و 90 مورد اعلام جرم در مورد واحدهای مختلف داشتیم. 

مدیر کل استاندارد خوزستان گفت: اکنون بیش از هر زمان نیازمند مقوله ی استاندارد هستیم . از آنجا که سطح نیاز و توقع جامعه از کیفیت خدماتی که دریافت می کنند افزایش یافته است مسوولین و تولید کنندگان باید به بازنگری در مورد استانداردها بیاندیشند و تولید کنندگان نیز در مورد کیفیت کالا و خدماتشان از مصرف کنندگان نظرسنجی کنند. سیاست های دولت هم بر همین مبنا بر ارتقای مقوله استاندارد و استاندارد سازی کالاو خدمات معطوف است. 

تاکید ما بر حمایت از حقوق مصرف کننده است

دکتر یونس الستی معاون توسعه مدیریت، امور حقوقی و مجلس سازمان استاندارد ایران نیز در این جلسه گفت: سازمان استاندارد در قالب رییس اداره اوزان در سال 1304 شمسی شکل گرفت و امسال نودمین سال تاسیس سازمان استاندارد ایران است . طی این نود سال دیدگاه ما روز به روز تغییر پیدا کرده و وسعت یافته است و هم اکنون دید ما به استاندارد تنها اعطای نشان مرغوبیت کالا نیست بلکه وظایف تقویت شده ی دیگری را برای خود در نظر گرفته ایم. 
وی افزود: ابلاغات مقام معظم رهبری سر لوحه کار ماست. ایشان در قالب سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به گسترش پوشش استاندارد به تمامی کالاها و خدمات وارداتی، تولیدی و صادراتی در کنار بحث فرهنگ سازی برای مصرف کالای داخلی تاکید دارند. همچنین مصوبات هیات وزیران مبنی بر توسعه صادرات کشور و ترویج فرهنگ استاندارد در جامعه را پیگیری می کنیم. 

اکنون بیش از هر زمان نیازمند مقوله ی استاندارد هستیم

دکتر الستی گفت: بسترسازی اعتماد مردم ، افزایش کیفیت کالاهایی همچون خودرو و کالاهای صنعتی، حفظ عضویت در سازمان های بین المللی و پایش تغییر رویکرد استاندارد در جامعه بین المللی از الزمات ما هستند که به ایجاد رویکردی نوین در سازمان استاندارد ایران منجر شده است. در این راه بر حمایت از حقوق مصرف کننده و استاندار سازی محصولات تاکید داریم و امیدواریم از راهکارهای لازم برای نظارت و خودکنترلی در بازار نیز بهره ببریم.

وی در پایان سخنانش در ارایه ی عملکرد کشوری سازمان استاندارد در یک سال و نیم گذشته گفت: در این مدت 4 هزار و 57 مورد تدوین استاندارد و تجدید نظر در استانداردهای ملی در کشور داشته ایم که نشان از رشد 113 درصدی در این مقوله را دارد. 56 هزار و 800 نفرساعت آموزش مدیران کنترل کیفیت، 181 هزار و 100 نفر ساعت آموزش کارکنان، 5 هزار 205 عنوان ابطال و تعلیق نیز برخی از عملکرد ما را در این دوره نشان می دهد. این عملکرد ها خوشبختانه مثبت واقع شده است و توانسته ایم در میان 163 کشور عضو با سه رتبه ارتقا در مبحث استاندارد به جایگاه 27 ام دست یابیم.


اداره استاندارد در مورد تضمین و مهری که بر روی یک کالا می زند وسواس داشته باشد

دکتر کرمزاده شهنی نیز درباره اهمیت استاندارد گفت: این استاندارد است که زندگی انسان ها را از حیوانات متمایز می کند . انسان همواره با بهره بردن از امکانات به بهترین نحو به فکر استاندارد و افزایش کیفیت زندگی خود بوده است . در دنیای کنونی با افزایش سرمایه در دنیا و پیچیدگی کارها اعتماد مردم کم شد و این مساله عاملی بود برای پیداش استاندارد و سازمان های مربوط به آن . شاید از همین رو است که برخی دیگر به محصولات صنعتی اعتماد نمی کنند و برای مثال سعی می کنند موارد خوراکی و شیر را مستقیما از کشاورز و دامدار تهیه کنند. 

اکنون بیش از هر زمان نیازمند مقوله ی استاندارد هستیم

وی افزود: همه شئون زندگی انسان ها متاثر از استاندارد است. پزشک با یک بیمار و مراجع سر و کار دارد و به دنبال حل مشکل یک نفر است اما آن چه به اداره استاندارد مربوط است زندگی و کیفیت زندگی همه ی افراد جامعه است. این استاندارد است که با دقت و سخت گیری خود از بروز بیماری های همه گیر و بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات جلوگیری می کند و با کنترل کیفیت تولیدات صنعتی ایمنی را برای مردم تضمین می کند. بنا بر این اداره استاندارد در مورد تضمین و مهری که بر روی یک کالا می زند وسواس داشته باشد

پروفسور کرمزاده شهنی پیشنهاد داد: دولت نیز باید جوانان را به سوی رشته های مرتبط با استاندارد سوق بدهد چرا که این مساله مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است. همچنین با اصلاح پروسه خرید و افزایش فرهنگ خرید و فروش، شیوه هایی ارایه کند که همه مردم اعم از تولیدکننده و مصرف کننده به حقوقشان برسند .همچنین اداره استاندارد باید در شغل پزشکی و دانشگاه ها وارد شود. برای مثال این که اشتباهات پزشکی و شکایات بیماران را یک سازمان پزشکی بررسی کند و یا این که در دانشگاه همه حق و حقوق رابه اساتید می دهند و دانشجو هیچ حقی ندارد کاری اشتباه است.اداره استاندارد می تواند در این حوزه ها نیز وارد شود و با ارایه طرح های عملی کیفیت زندگی در جامعه را افزایش دهد.


فعالان عرصه استاندارد کیفیت را به زندگی مردم هدیه می کنند/ باید اولین چیزی که مشتری کنترل می کند علامت استاندارد باشد نه قیمت مصرف کننده

سید شریف حسینی، نماینده مردم اهواز نیز در این جلسه با تبریک روز استاندارد گفت: فعالان عرصه استاندارد کیفیت را زندگی مردم هدیه می کنند. استاندارد در همه زوایای زندگی ما جاری است و با افزایش ایمنی و بهداشت سلامت جامعه را تضمین می کند. 

اکنون بیش از هر زمان نیازمند مقوله ی استاندارد هستیم

وی گفت: متاسفانه در کشور ما کمیت بر کیفیت اولویت دارد، در حالی که با افزایش کیفیت و کاهش تلفات و هزینه ها درآمد بنگاه های اقتصادی افزایش خواهد داشت و نیز فروش بیبشتری نصیب آنان خواهد شد. هم اکنون در کشورهای توسعه یافته در زمینه استاندارد پای را از مبحث خدمات کشاورزی و بهداشت فراتر گذاشته اند و در حوزه استاندارد سازی روابط اجتماعی وارد شده اند.

وی ادامه داد: در کشور ما بحث استاندارد سازی خدمات شروع شده است و باعث افتخار است که خوزستان نیز در تلاش است تا با نگاه به استاندارد سازی زنجیره تولید و خدمت، برای کشور یک الگو باشد. همین مساله باعث شده است که برخی محصولات خوزستان در کشور حرف اول را بزنند و هر جا که کیفیت مطرح باشد ابتدا نام این محصولات برده شود. 

وی ادامه داد: ما در کشور یک سازمان استاندارد مستقل می خواهیم . استاندارد مختص مصرف کننده نیست. بلکه سودی که تولید کننده از استاندارد سازی محصول و خدماتش می برد به مراتب بیشتر است از مصرف کننده ، چرا که با کاهش هزینه ها و تلفات و افزایش کیفیت مصرف کننده به سوی آن محصول خاص روی می آورد و موجب سود دهی بیشتر آن بنگاه اقتصادی می شود. پس باید طوری فرهنگ سازی و عمل شود که اولین چیزی که مشتری بر روی محصول کنترل می کند علامت استاندارد باشد نه قیمت مصرف کننده.


در فقدان استاندارد حق مصرف کننده و فضای رقابتی بازار از بین می رود

دکتر مهرداد نیکو سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان نیز در این جلسه گفت: اهمیت هر موضوع به طیف و جامعه ی مخاطب آن باز می گردد و این فراگیری است که ارزش یک موضوع را مشخص می کند. از آنجا که استاندارد هم قشر تولید کنند و هم مصرف کننده را در بر می گیرد از اهمیت بالایی برخوردار است . استاندارد برهمه آحاد جامعه تاثیر می گذارد و در فقدان آن حق مصرف کننده و فضای رقابتی بازار از بین می رود.
وی گفت: مبحث استاندارد نباید محدود به کالاهای صنعتی باشد بلکه باید دربخش های کشاورزی، پزشکی،آموزشی،خدماتی و دیگر زمینه ها نیز توسعه داده شود و از همین رو است که سازمان استاندارد از زیر مجموعه وزارت صنعت خارج شده است . همچنین استاندارد نباید محصول محور باشد بلکه باید در کلیه زنجیره و فرایند تولید حاکم باشد و در هر مرحله از تولید اصول استاندارد رعایت شود. 

اکنون بیش از هر زمان نیازمند مقوله ی استاندارد هستیم

معاون استاندار درباره کاربرد روز استاندارد گفت: یکی از کاربردهای روز استاندارد این است که با نگاه به عملکرد 90 ساله سازمان استاندار باید عملکرد مان را آسیب شناشی کنیم و نقاط قوت و ضعف را مورد ارزیابی قرار دهیم تا بتوانیم راهبرد آینده را از این میان مشخص کنیم. یکی دیگر از کاربردهای روز استاندارد الگو سازی برای صنایع و شرکت های هم خانواده است و باید از آنان خواست که به دیگران نیز آموزش دهند تا کیفیت کار افزایش یابد. نکته دیگر این که الگو سازی باید در سطح بنگاه های اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ انجام شود و در همه رده ها و همه اصناف الگو معرفی شوند .

وی ادامه داد: اداره کل استاندارد خوزستان اقدامات بسیار شایسته ای انجام داده است. خوزستان سومین استان صنعتی و صادر کننده نخست محصولات صنعتی در کشور است و بحث استاندارد از دیرباز در خوزستان رواج داشته است. اداره کل استاندارد خوزستان همواره کارشناس و خبره محور بوده است و تلاش استانداری نیز همواره در جهت حمایت از آنان بوده است و نواقص موجود ناشی از کمبود بودجه است نه بی اهمیتی. ما نیز با توجه به اهمیت استاندارد در صنعت و کشاورزی استان، به دنبال رفع کمبودها و نواقص هستیم. 

اعظم السادات مشکانی مدیر شرکت خدماتی و تحقیقاتی مرجعان خاتم نیز در این جلسه گفت: هر صنف و صنعتی که از منابع جامعه استفاده می کند باید به آن جامعه منافع برساند و از آنجا که صاحبان صنعت و فعالان اقتصادی در خوزستان در این جامعه کار می کنند و از منابع آن بهره می برند باید به خوزستان منافع برسانند. 

گفتنی است در این جلسه مدیران و مسئولان کنترل کیفیت شرکت های فولاد اکسین، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت نفت پاسارگاد آبادان، شرکت کشت و صنعت نیشکر، حکیم فارابی، شرکت شیر پگاه خوزستان، شرکت کربن ایران، شرکت سیمان بهبهان، شرکت صنایع پلاستیک جهاد زمزم، شرکت سیمان خوزستان، شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی، شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا، شرکت کشت و صنعت نیشکر امیر کبیر، شرکت کامیاران، شرکت خدماتی و تحقیقاتی مرجعان خاتم به عنوان واحد نمونه استاندارد اداره کل استاندارد خوزستان تقدیر شدند. 

همچنین از محمد تقی زاده مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان و رضا سعیدی مدیر کل تعزیرات حکومتی خوزستان به عنوان مروج نمونه استاندارد و نیز از علیرضا آذریان و عبدالرحمان سواری به عنوان تدوین گران نمونه استاندارد خوزستان تقدیر شد.
:
:
:
آخرین اخبار