تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۱۰۵۸۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارنامه اسکوچیچ ضعیف تر از کارنامه مایلی‌کهن
عملکرد تیم فوتبال فولاد خوزستان در فصل جاری از عملکرد تیم فولاد در دوره ششم لیگ برتر که منجر به سقوط این تیم شد، ضعیف تر بوده است
عملکرد تیم فوتبال فولاد خوزستان در فصل جاری از عملکرد تیم فولاد در دوره ششم لیگ برتر که منجر به سقوط این تیم شد، ضعیف تر بوده است.

با سپری شدن حدود یک - سوم از مسابقات پانزدهمین دوره لیگ برتر، تیم فولاد خوزستان کماکان در قعر جدول رده بندی قرار گرفته و نحوه بازی‌ این تیم هیچ گونه امیدواری را به هوادارانش منتقل نمی‌کند.

کارنامه اسکوچیچ ضعیف تر از کارنامه مایلی‌کهن

در واقع تیمی که قرار بود در دومین سال حضور دراگان اسکوچیچ در اهواز، بهتر از سال قبل نتیجه بگیرد، آماری به مراتب ضعیف تر از تیم فولاد دوران مربیگری محمد مایلی‌کهن در این شهر دارد. همان تیمی که در نهایت با مربیگری ایناسیو به لیگ یک سقوط کرد.

آمار اسکوچیچ ضعیف تر از آمار مایلی کهن
تیم فولاد خوزستان در دوره ششم لیگ برتر که در نهایت به سقوط فولاد انجامید، در 9 بازی ابتدایی مسابقات صاحب یک پیروزی 4 مساوی و 4 باخت شده بود و تا پایان هفنه نهم 7 امتیاز در کارنامه داشت. حال اینکه تیم فولاد فعلی در 9 بازی ابتدایی پیروزی نداشته و با 3 مساوی و 6 باخت فقط 3 امتیاز اندوخته است.

محمد مایلی‌کهن وقتی فولاد را در پایان هفته سیزدهم تحویل داد و رفت، این تیم 6 باخت و 14 خورده را در کارنامه داشت، اما تیم فولاد با مربیگری اسکوچیچ تا همین هفته 6 باخت و 16 گل خورده دارد.

تفاوت های فولاد اسکوچیچ با فولاد مایلی‌کهن
فولاد مدل 94 که بدلیل نوع بازی بدون برنامه و نتایج ضعیف، لقب بدترین فولاد تاریخ را متحمل شده است، از نظر بودجه و بازیکن با فولاد دوران حضور محمد مایلی‌کهن قابل قیاس نیست.

محمد مایلی‌کهن در شرایطی در سال 85 رهبری تیم فولاد را به عهده گرفت که شرکت فولاد خوزستان - که در آن زمان یک شرکت دولتی بود - اقدام به کاهش 60 درصدی بودجه باشگاه فولاد نسبت به سال 84 کرده بود. در آن زمان 12 بازیکن فولاد از جمله بازیکنان ملی‌پوش و تأثیرگذار این تیم، در اعتراض به کاهش چشمگیر قراردادها، اقدام به ترک تیم فولاد کردند. مایلی‌کهن فقط یک ماه فرصت داشت تا تیم فولاد را از نو بسازد. تعدادی از بازیکنان تیم های پایه فولاد به همراه چند بازیکن از لیگ استان خوزستان به تیم اصلی فولاد آمدند و وارد دوره ششم لیگ برتر شدند.

اما دراگان اسکوچیچ با هیچ یک از این مشکلات روبرو نبوده است. بودجه باشگاه فولاد خوزستان نسبت به سال قبل نه تنها کاهش نیافته که حداقل همان بودجه سال گذشته است، با این تفاوت که فولاد امسال در لیگ قهرمانان آسیا هم حضور ندارد و طبیعتاً بخش بیشتری از بودجه در لیگ برتر برای این تیم هزینه می‌شود.

دراگان اسکوچیچ توانسته تمامی بازیکنان فصل گذشته که مورد تأییدش بودند (به استثنای آلویس نانگ) را حفظ کند. رقم قرارداد اسکوچیچ نسبت به سال قبل حداقل 50 درصد افزایش یافته و رقم قراردادهای بازیکنان فولاد نیز نسبت به قراردادهای سال گذشته با افزایش بین 10 تا 85 درصد همراه بوده است. بازیکنان جدید فولاد هم با مبالغ نسبتاً بالایی جذب این تیم شدند، بطوری که قراردادهای برخی از بازیکنان جدید مثل حسین ابراهیمی یا اکبر ایمانی که 600 میلیون است، به تنهایی بیشتر از مجموع قراردادهای 5 بازیکن استقلال خوزستان (حسن بیت سعید، فرشاد جانفزا، عقیل کعبی، علی اصغر عاشوری و مهدی زبیدی) است که اسکوچیچ آنها را نخواسته بود.

در عین حال، تمامی یارگیری‌های فصل جدید با نظر اسکوچیچ صورت گرفته و او بوده که تشخیص داده چه بازیکنانی از فولاد بروند و چه بازیکنانی به این تیم اضافه شوند. همچنین اگر فولاد دوره مایلی‌کهن برای برپایی یک اردوی داخلی هم پول زیادی نداشت اما امسال از لحاظ برپایی اردوهای داخل و خارج از کشور با محدودیت مواجه نبود.

ضمن اینکه قرارداد محمد مایلی‌کهن در فولاد 130 میلیون تومان بوده که نسبت به ارقام قراردادهای مربیان قبل و بعد از وی در تیم فولاد رقمی پایین تر محسوب می‌شد که پس از استعفا کردن، مبلغی کمتر از نصف قراردادش را دریافت کرد اما دراگان اسکوچیچ طبق قراردادهای منتشر شده از سوی سازمان لیگ، نه تنها گرانترین مربی فصل جاری لیگ برتر که گرانترین مربی تاریخ باشگاه فولاد و فوتبال خوزستان، بوده است.

یکی از تفاوت های بارز فولاد ارزان قیمت سال 85 با فولاد گران قیمت سال 94 در این بود که تیم فولاد در دوره مایلی‌کهن بازی های زیبایی ارائه می‌داد، چند بازیکن نظیر عبدالله کرمی و عبدالهادی خنیفر را از لیگ استان خوزستان به لیگ برتر ایران معرفی کرد و آمار باخت های آن تیم، کمتر از 50 درصد مسابقات (6 باخت در 13 هفته) بود. فولاد دوره مایلی‌کهن اما بدلیل تساوی‌های متوالی (بعنوان مثال 4 تساوی متوالی مقابل صباباتری، ملوان، راه آهن و پرسپولیس) در جدول رده بندی عقب افتاد و در 17 هفته بعد از جدایی مایلی‌کهن نیز نتوانست نتایجی کسب کند که ضامن بقای تیم باشد.

فرصتی برای نفس کشیدن
دراگان اسکوچیچ که در اولین روز مربیگری در ایران بعنوان سرمربی ملوان انزلی روبروی تیم صبای قم با مربیگری محمد مایلی‌کهن قرار گرفت و شکست خورد، این فرصت را دارد تا در بازی هفته دهم مقابل دیگر تیم حاضر در مثلث انتهای جدول به اولین پیروزی فصل برسد تا حداقل آمارش در فولاد 94 را به آمار فولاد 85 با مربیگری مایلی‌کهن نزدیک کند.

گرچه همه مشکلات فولاد با پیروزی مقابل سیاه جامگان برطرف نمی‌شود اما این مزیت را دارد که برای چند روز اوضاع فولاد را آرام کند و هواداران فولاد پس از مدت ها نفس راحتی بکشند.

مرجع / خوزستان اسپرت
:
:
:
آخرین اخبار