تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روایتی از زائرانی که اولین بار به کربلا می‌روند؛
خواب زیارت کربلا را دیدم/ نذرم پیاده‌روی اربعین بود
حضور افرادی که برای بار اول قصد عزیمت به کربلا را دارند بی‌شک شنیدنی‌های بی‌شماری دارد و ذوق و شوقی که این افراد برای حضور در کربلا دارند، در بین انبوه جمعیت ارادتمندان، منحصربه‌فرد است
حضور افرادی که برای بار اول قصد عزیمت به کربلا را دارند بی‌شک شنیدنی‌های بی‌شماری دارد و ذوق و شوقی که این افراد برای حضور در کربلا دارند، در بین انبوه جمعیت ارادتمندان، منحصربه‌فرد است.

مرز چذابه هم‌اکنون مملو از جمعیت است؛ مرد، زن، پیر و جوان همه با شوقی وصف نشدنی در راه سفر به کشور عراق هستند. برخی از بانوان با کودکان خردسال خود آمده‌اند و برخی نیز نوزادان خود را در کالسکه گذاشته و راهی کربلا می‌شوند.

موکب‌های بسیار زیادی در مرز چذابه مستقر شده و به زائران امام حسین (ع) به‌صورت شبانه‌روزی خدمات‌رسانی می‌کنند. عشاق حسینی در موکب‌ها مستقر شده‌اند و اقلام مختلفی مانند بطری‌های آب‌معدنی، چای، شربت، میوه، غذا، نان گرم محلی، کتابچه‌های دعا و غیره را به‌صورت رایگان و صلواتی در اختیار زائران کوی حسین قرار می‌دهند.

تنور غذاهای نذری نیز به شدت داغ است و هر کسی غذا و یا اقلام خوراکی دیگری که نذری است را با شوق فراوان میان زائران توزیع می‌کند. گروهی هم ارادت خود را خاک پای زائران حسینی کرده و اقدام به واکس زدن کفش‌های زائران کرده‌اند. در این میان فلافل نذری، یکی از ابتکارات مردم مهمان‌نواز استان خوزستان است.

مردم محلی هم برای اثبات مهمان‌نوازی خود و صد البته برای اثبات ارادت خود به امام حسین (ع) و زائران ایشان شترهایی را خریداری کرده و در کنار موکب‌ها سر بریده و از آن برای زائران خوراک درست می‌کنند.

در کنار تمامی عشق و ارادتی که این روزها در مرز چذابه بین مردم دیده می‌شود و انصافاً وصف شدنی نیست، حضور افرادی که برای بار اول به کربلا مشرف می‌شوند، بسیار دیدنی است و می‌توان برق شوق را در چشمان آنها دید.

فاطمه رضایی یکی از زائران در مرز چذابه است که برای اولین بار قصد تشرف به کربلا را دارد. وی می‌گوید: از شهر میمند فارس با کاروان و پای پیاده به زیارت اربعین می‌روم.

می گوید از استان فارس تا مرز چذابه با اتوبوس آمده‌‌اند و از این مرز نیز تا نجف اشرف با اتوبوس رفتیم ولی از آنجا تا حرم امام حسین (ع) با پای پیاده خواهیم رفت.

حس و حالم قابل توصیف نیست

این زائر که می‌گوید برای اولین بار است به کربلا سفر می‌کند درباره حس و حالش می‌گوید: حس و حالم اصلاً قابل توصیف و بیان کردن نیست. خیلی وقت بود، تصمیم داشتم که به کربلا سفر کنم ولی شب عاشورای امسال به یک‌باره تصمیمم قطعی شد. هر چند با توجه به اوضاع امنیتی عراق، بسیاری از اقوام مخالف سفرم به کربلا بودند.

رضایی عنوان می‌کند: از داعش و مرگ نمی‌ترسم و اعتقاد دارم که ارزش زیارت کربلا خیلی بالاتر از این چیزهاست. خداوند جانی به ما عطا کرده و هر وقت مقدر باشد هم آن را خواهد گرفت. هر کدام از انسان‌ها به طریقه‌های مختلفی جان می‌دهند و اگر توفیق مرگ در راه امام حسین (ع) را داشته باشیم، سعادت بزرگی نصیبمان شده است.

این زائر ابراز امیدواری می‌کند: انشا الله که برای دیگران هم مقدر شود تا بتوانند به سفر کربلا مشرف شوند و به نظرم این ایام عزیز فرصت خیلی خوبی برای زیارت امام حسین (ع) است.

رضایی یادآور می‌شود: اعتقاد دارم شاید با پیاده‌روی تا کربلا درصدی از حال و هوای اسرای آن زمان را درک کنیم، هرچند که شاید این درک ما قطره‌ای در برابر دریا باشد.

نذرم پیاده رفتن بود

زهرا حمیدی دیگر زائر کربلا بیان می‌کند: برای اولین بار با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) می‌روم. از استان اصفهان با کاروان خانوادگی ۱۰ نفره عازم کشور عراق هستیم.

وی ادامه می‌دهد: به خاطر نذری که داشتم زیارت امام حسین (ع) را با پای پیاده انجام خواهم داد.

این زائر می‌گوید: از روند صدور ویزا رضایت داریم و خیلی خوب و راحت ویزای خود را گرفتم. از قبل در استان اصفهان تقاضا داده و بعد از گرفتن ویزا، طبق توصیه مسئولان امر به مرز چذابه مراجعه کردیم.

روایت زائری که خواب زیارت را دیده

راحله سمیعی یکی از زائران راهی کربلا بیان می‌کند: برای اولین بار و آن هم به خاطر خوابی که دیدم در حال سفر به کربلا و زیارت سرور و سالار شهیدان هستم.

وی می‌گوید: در خواب دیدم که پرچم ابوالفضل (ع) را در دست دارم و از رئیس کاروانی می‌پرسم که اینجا کجاست که در جواب به من گفت اینجا قبر امام حسین (ع) است.

این زائر با اشاره به اینکه از ماهشهر آمده یادآور می‌شود: با کاروان ۲۱ نفره به کربلا می‌روم و با حال معنوی خود خالصانه از خداوند درخواست می‌کنم تا به همه توفیق بدهد که به زیارت اباعبدالله الحسین (ع) بروند.

سمیعی در واکنش به این سؤال که آیا از شرایط امنیتی عراق هراسی ندارید، گفت: من نه تنها داعش بلکه از هیچ‌کس دیگری نمی‌ترسم و مؤمن تنها باید خدا ترس بوده و از خداوند متعال بترسد.

وی تأکید می‌کند: در حال حاضر دو شب است که بدون ویزا در مرز مانده‌ایم و به ما اطلاع داده‌اند که به‌زودی ویزاهایمان به دستمان رسیده و راهی سفر عشق می‌شویم.

مسعود طاهری یکی دیگر از زائران بیان می‌کند: از استان اصفهان به مرز چذابه آمده و برای اولین بار به سفر صاحب عزای ماه محرم و صفر می‌روم.

وی در واکنش به این سؤال که چرا برای بار اول زیارت با پای پیاده را انتخاب کرده‌اید؟ می‌گوید: قبلاً دوستان و آشنایان از حال و هوای معنوی و همچنین شور و شوق سفر به کربلا با پای پیاده را برای من تعریف کرده بودند و برای همین هم به عشق امام حسین (ع) تصمیم گرفتم تا به‌صورت پیاده‌روی عازم کربلا شوم.

این زائر یادآور می‌شود: ویزای خود را از قبل گرفته‌ایم و در حال پیاده‌روی به سمت مرز هستیم. حال من که خیلی خوب است  و اولین بار است که آمده‌ام و اصلاً فکرش را نمی‌کردم که مردم این‌طور استقبال کرده و پذیرایی کنند.

طاهری بیان می‌کند: از عشق و علاقه افرادی که در مسیر خدمت‌رسانی می‌کنند، خیلی ذوق زده شدم. به سایر مردم نیز توصیه می‌کنم برای زیارت بیایند و راه امام حسین (ع) را ادامه دهند.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً امام حسین (ع) جواب زائران خود را خواهد داد، می‌گوید: اصلاً از داعش نمی‌ترسم. اگر آدم در راه امام حسین (ع) کشته شود خیلی خوب بوده و سعادتی هم بالاتر از این نیست.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار