تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۱۰۱۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تراژدی صید ماهیان با شوک الکتریکی در خوزستان
صید ماهیان با برق، یک جنایت محیط زیستی است که سال‌ها است توسط سوداگران در اکوسیستم آبی خوزستان رایج شده است
نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان با اشاره به صید با شوک الکتریکی در تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان گفت: صید ماهیان با برق، یک جنایت محیط زیستی است که سال‌ها است توسط سوداگران در اکوسیستم آبی خوزستان رایج شده است.

تراژدی صید ماهیان با شوک الکتریکی در خوزستان

هژیر کیانی اظهار کرد:  استان خوزستان به عنوان قلب تپنده اقتصاد ملی امروزه کلکسیونی از مشکلات محیط زیستی است که برای حل این مشکلات و برون‌رفت از وضع موجود، نیازمند یک برنامه جامع ملی هستیم.

وی افزود: یکی از این مسائل که به تعبیری یک جنایت محیط زیستی است، صید با شوک الکتریکی است که طبق آمارهای رسمی بیش از 100 مورد در سال جریمه و یا به مراجع قضایی معرفی می‌شوند ولی واقعیت بیش از این آمار است چرا که به دلیل عدم تناسب نیروهای محیط‌بان با گستره محیط زیست خوزستان، بسیاری از این موارد دور از چشم ماموران اتفاق می‌افتد.

کیانی با اشاره به خلاء قانونی در زمینه پیشگیری و برخورد با موارد صید با شوک الکتریکی تصریح کرد: جریمه‌هایی که برای صید غیرمجاز و با این روش غیراخلاقی در نظر گرفته شده است، در برابر خسارت جبران‌ناپذیری که به محیط زیست وارد می‌شود، نمی‌تواند عامل بازدارنده موثری باشد و چه بسا در حین این رفتار غیراخلاقی و ضد محیط زیستی بسیاری از موجودات زنده دیگر و آبزیان که در شعاع این شوک الکتریکی قرار می‌گیرند دچار مرگ شده و از چرخه حذف می شوند.

وی ادامه داد: ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست و تاکید بر جرم‌انگاری تخریب محیط زیست باید در دستور کار قانونگذران قرار گرفته و جریمه‌های کم‌اثر جاری اصلاح شود تا صیانت از محیط زیست از وضعیت شعار و نگاه فانتزی خارج شده و در واقعیت همه ما اثر این قوانین را ببینیم.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان با اشاره به تاثیر ضعف آموزش به صیادان در انتخاب روش‌های نادرست صید، گفت: آموزش به صیادان و آگاهی‌رسانی در خصوص عواقب این رفتار خطرناک و غیر قابل جبران می‌تواند در تغییر رفتار صیادان موثر باشد. چه بسا در نسل‌های پیشین صیادان استفاده از روش‌های مشابه این شیوه، از جمله انتشار سم در آب بسیار مذموم و ناپسند بوده است.

وی عنوان کرد: چنین روش‌هایی در صید آبزیان، سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد. هر چند در گذشته رزق و اعتقاد به رزق و روزی حلال در باور صیادان بسیار برجسته و در حفظ چرخه حیاتی آبزیان موثر بوده است، متاسفانه امروزه این مرام و اخلاق، رنگ باخته است.

کیانی گفت: فقر اقتصادی، رشد تورم و فاصله طبقاتی روزافزون در خوزستان می‌تواند یکی از دلایل بروز چنین بداخلاقی‌هایی در میان برخی صیادان باشد و بدون شک تاثیر منفی بر نوع رفتار ما با محیط زیست دارد که البته ریشه‌یابی آن نیازمند یک کار پژوهشی و میدانی است.

وی افزود: از دیگر عواقب این بداخلاقی محیط زیستی می‌توان به کاهش شدید تخم‌ریزی ماهیان و تلف شدن بچه‌ماهیانی اشاره کرد که ارتزاق آینده صیادان و بهره‌برداران را به خطر می‌اندازد.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان با اشاره به راهکارهای پیشگیری از صید با شوک الکتریکی در تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان اظهار کرد: افزایش نیروی انسانی فعال در حوزه حفاظت محیط زیست خوزستان می‌تواند در پیشگیری از این شیوه موثر باشد. در حال حاضر دستگاه متولی محیط زیست  استان خوزستان با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

وی افزود: همکاری تنگاتنگ نیروی انتظامی و دستگاه امنیتی در قالب تفاهم‌نامه‌های بین اداره‌کل محیط زیست و ناجا برای برخورد سریع و جدی با متخلفان، برگزاری نشست‌ها و گردهمایی با جامعه صیادان و ذی‌نفعان محلی و آگاهی‌رسانی در خصوص عواقب این رفتارهای نابخردانه و حریصانه و افزایش جرائم محیط زیستی به عنوان یک ابزار بازدارنده به شکلی که جریمه بر عواید احتمالی صید از این روش برتری یابد و متخلفان از این روش دست بردارند، می‌تواند از راهکارهای موثر باشد.

کیانی گفت: توانمندسازی جامعه محلی و یافتن راهکارهای مناسب برای معیشت جایگزین با توجه به فقر شدید بیشتر اکوسیستم‌های آبی خوزستان از آبزیان مورد نظر برای صید، از دیگر راه‌هایی که در پیشگیری از تخلف در صید موثر است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار