تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۱۱۰۶۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در دیدار سفیر آفریقای جنوبی با شهردار اهواز مطرح شد:
اهواز ؛ دریچه ورود آفریقا به اقتصاد ایران
نشست مشترک بررسی زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی بین کشور آفریقای جنوبی و شهرداری اهواز با حضور ویلیام مکس وایتهد سفیر این کشور در محل شهرداری اهواز برگزار شد
نشست مشترک بررسی زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی بین کشور آفریقای جنوبی و شهرداری اهواز با حضور ویلیام مکس وایتهد سفیر این کشور در محل شهرداری اهواز برگزار شد.

سیدخلف موسوی شهردار اهواز در ابتدای این نشست پس از خوشامد گویی به سفیر و همراهان و گرامیداشت حضور او در شهر شهید پرور اهواز گفت: دو کشور ایران و افریقای جنوبی دارای تاریخ ، بستر فرهنگی مشابه ، اشتراکات و زمینه های همکاری های متعدد دوجانبه هستند.


شهردار اهواز افزود: نام آفریقا با نام نلسون ماندلا گره خورده و مردم ایران که با انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) علیه استعمار خارجی و استبداد داخلی قیام کردند نگاه تحسین آمیزی به ماندلا و سرزمین افریقای جنوبی دارند.

سیدخلف موسوی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، امام خمینی (ره) دستور قطع رابطه با نظام آپارتاید را صادر فرمود و پس از سرنگونی نظام آپارتاید بود که روابط سیاسی – اقتصادی و دیپلماتیک با کشور افریقای جنوبی از سرگرفته شد و ما امروز خوشحالیم که میزبان شما هستیم.

شهردار اهواز با اشاره به افتخارآفرینی های این شهر در تاریخ معاصر خاطرنشان ساخت: اهواز پس از وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله که بخش اعظم آن در این شهر حادث شد، امروز با تأسی از تاکیدات مقام معظم رهبری بر کار و فعالیت جهادی ، گام های بلندی برای توسعه با شروع پروژه های بزرگ و ماندگار عمرانی آغاز کرده است.

سیدخلف موسوی گفت: در شرایط مناسب بین المللی ایجاد شده در فضای پس از تحریم خوشحال و مسروریم که این امکان ایجاد شده است که با حضور مغتنم جناب سفیر، دریچه ای برای آغاز همکاری های مشترک میان کشور دوست و برادر افریقای جنوبی و شهرداری اهواز ایجاد شود.

موسوی با بیان عمق تاریخی مدنیّت در اهواز و زیبایی های طبیعی موجود در این شهر تصریح کرد : اهواز این ظرفیت را دارد که به مقصد سفرهای گردشگری و توریستی تبدیل شود.

شهردار اهواز اذعان کرد: اهواز در جنوب غرب کشور ایران و در همسایگی با کشورهای عراق و کویت قرار گرفته و اتصال این شهر از طریق خطوط مواصلاتی و شهرهای بندری به خلیج فارس، رینگ و محور ترانزیتی جنوب کشور را تکمیل کرده و چهارراه اقتصادی استراتژیکی در دهانه خلیج فارس محسوب  می شود که می تواند فرصتی عظیم برای شکوفایی اقتصاد هر کشوری باشد که خواهان سرمایه گذاری در منطقه ای امن با زیرساخت های بی نظیر انرژی است.

موسوی خطاب به سفیر افریقای جنوبی ادامه داد: مدیریت شهری ما آمادگی دارد تا با یکی از شهرهای کشور آفریقای جنوبی که به لحاظ اقلیمی نزدیک به شرایط جغرافیایی اهواز باشد بویژه شهرهای   رودخانه ای و بندری ، عقد خواهر خواندگی نماید.

شهردار اهواز از سرمایه گذاری بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی به عنوان حلقه مفقوده توسعه و شرط لازم برای پیشرفت یاد کرد و تصریح نمود: آماده هستیم که در همه زمینه ها بدون هیچ گونه محدودیتی، بستر لازم برای سرمایه گذاری دولت، بانک ها و شرکت های بخش خصوصی کشورافریقای جنوبی را فراهم نماییم.

سیدخلف موسوی به شرایط خاص ایجاد شده در کشور پس از برداشتن تحریم های ظالمانه اشاره کرد و گفت: چنانچه رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند، می بایست در زمینه مبادلات اقتصادی و اجتماعی مراقب نفوذ فرهنگی کشورهای استعماری باشیم فلذا در این خصوص با توجه به تجربه مشترک بین دو کشور ایران و افریقای جنوبی در زمینه مبارزه و مقابله با استعمار وجود دارد خواهان تبادل تجارب مشترک هستیم.

شهردار اهواز در همین زمینه اضافه کرد: با وجود دانشگاه علمی – کاربردی شهرداری اهواز،آماده هستیم زمینه مبادلات علمی، فنی و تکنولوژیکی در حوزه مدیریت شهری و مسائل مربوط به آن را فراهم نماییم.

سیدخلف موسوی در پایان از آمادگی شهرداری اهواز برای دعوت از گروه های تجاری، اقتصادی و فرهنگی کشور افریقای جنوبی به اهواز خبر داد و گفت :شهر اهواز پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری در زمینه های اقتصادی ، گردشگری و علمی دارد و امید است حضور سفیر آفریقای جنوبی در شهرداری اهواز آغاز بخش همکاری های عمیق و گسترده در زمینه های مختلف بین دو کشور باشد.


در ادامه این نشست دکتر علاسوند مقدم با اشاره به مبازرات ضد استعماری آفریقای جنوبی به رهبری نلسون ماندلا به حمایت های امام، رهبری و مسئولین جمهوری اسلامی از مبارزات مردم آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: شورای شهر اهواز آمادگی تصویب قوانین لازم جهت تسهیل حضور آفریقای جنوبی در پروژه های شهری در اهواز را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در پایان گفت: افریقای جنوبی در بخش ساحل سازی رودخانه ای و بندری صاحب تجارب ارزنده ای است که در این زمینه می توان به 3500 کیلومتر ساحل سازی مدرن در این کشور اشاره کرد که امیدواریم با حضور جناب سفیر زمینه های لازم برای استفاده از دانش تکنولوژیک و فنی این کشور در حوزه های مختلف عمران شهری ایجاد شود.


در ادامه این نشست سفیر آفریقای جنوبی ویلیام مکس وایتهد خطاب به حاضرین گفت: بسیار خوشحال و مسرورم که فرصت حضور در شهر زیبای اهواز را یافتم و امیدوارم این سفر سرفصل آغاز همکاری های بین دو کشور باشد.

سفیر افریقای جنوبی افزود: هدف اصلی من از این سفر آشنایی با ظرفیت ها و پتانسیل های شهر اهواز است تا با توجه به فضای مثبت بین المللی ایجاد شده، آفریقای جنوبی سهمی در پیشرفت و توسعه ایران داشته باشد.

وایتهد در ادامه کشور آفریقای جنوبی را دارای تجارب ارزنده در بخش نفت و گاز، پتروشیمی ، صنایع تبدیلی و معدنی و تاسیسات و ساختمانی و هتل سازی ارزیابی کرد و گفت: آمادگی داریم همه فناوری ها و توانایی های فنی خود را در راستای توسعه شهر اهواز ارائه دهیم.

سفیر آفریقای جنوبی در پایان به همراه شهردار اهواز و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر از پروژه های عمرانی فعال در سطح شهر بازدید و از نحوه خدمت رسانی شهرداری اهواز اظهار رضایت نمود.
:
:
:
آخرین اخبار