تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۱۴۸۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون فرماندار اهواز:
ساختمان فرمانداری اهواز با قدمت 70ساله احیا شد
احیای طرح سنتی و تاریخی این بنا پارسال از سوی سازمان میراث فرهنگی خوزستان آغاز شده بود که اکنون به اتمام رسیده است
معاون عمرانی فرماندار اهواز از احیای طرح سنتی و تاریخی ساختمان این فرمانداری خبر داد.

هدایت اله زارع زاده شنبه با اشاره به تاریخی بودن ساختمان فرمانداری اهواز اظهار کرد: احیای طرح سنتی و تاریخی این بنا پارسال از سوی سازمان میراث فرهنگی خوزستان آغاز شده بود که اکنون به اتمام رسیده است.

وی افزود: نورپردازی و پیاده روسازی به عنوان بخشی از این طرح نیز در حال انجام است.

زارع زاده با اشاره به تغییراتی که در دهه های گذشته در این ساختمان اتفاق افتاده، اضافه کرد: نمای اولیه ساختمان و مصالح به کار رفته در آن، پس از بررسی کارشناسان میراث فرهنگی شناسایی، و یک گروه متخصص آن را اجرا کرده و نمایی که اکنون ساخته شده همان نمای ابتدایی ساختمان فرمانداری است.

به گفته وی، داخل ساختمان در حدی که مناسب بهره برداری اداری باشد تعمیر شده است.

وی اظهار کرد: این بنا، با وسعت حدود پنج هزار مترمربع، شامل یک ساختمان دو طبقه، با بیش از 70 سال قدمت و یک ساختمان یک طبقه با 40 سال قدمت است.

معاون فرماندار اهواز همچنین از احیای تونل های تاریخی ساختمان فرمانداری این شهرستان خبر داد و گفت: میراث فرهنگی خوزستان این طرح پژوهشی را پیشنهاد داده که در صورت نتیجه بخش بودن، آن را اجرا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه زیرزمین ساختمان فرمانداری بیش از 30 سال است که مسدود شده، توضیح داد: بر اساس اسناد غیررسمی و شفاهی، یک کریدور زیر زمینی ساختمان فرمانداری اهواز، بیمارستان رازی، ساختمان راه آهن و منازل راه آهن را به یکدیگر متصل می کند و این تونل ها در زمان جنگ جهانی دوم و حضور نیروهای متفقین در اهواز مورد استفاده قرار می گرفت.

وی زارع زاده افزود: گفته می شود که ساختمان فرمانداری اهواز در ابتدا مهمانسرا و محل کارگاه پل هلالی (پل سفید) اهواز بوده که در سال های بعد کاربری آن تغییر کرده است؛ بعد از آن مدتی استانداری خوزستان در این مکان مستقر شد و از 30 سال پیش نیز فرمانداری در این محل قرار دارد.

بر اساس این گزارش، اهواز دارای 38 اثر تاریخی ثبت شده ملی است. ساختمان فرمانداری اهواز که در زمان پهلوی اول ساخته شده در سال 85 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. پل هلالی اهواز در آبان 1315 شمسی به بهره برداری رسید.

با آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1939 میلادی، کشور مورد تاخت و تاز نیروهای شوروی از شمال و انگلستان از جنوب قرار گرفت. اهواز در سال 1320 (1941) هجری شمسی با پیروزی ارتش انگلیس بر لشکر ایران به تصرف انگلستان درآمد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار