تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۱۱۵۸۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از گود زورخانه تا گود دفاع از حرم / پهلوانان نمی‌میرند
از روزی که میل و کباده سنگینی مردانه‌اش را به دوش می‌کشید تا روزی که سبک‌بال تا آسمان‌ها پرگشود، شاید زمان زیادی نبود اما درس‌های بزرگی برای همه پهلوانان داشت.
برای ورود به این گود ابتدا باید سرخم کنی تا از درب ورودی آن وارد شوی، سری که خم می‌شود، تواضع را به همراه دارد و این تواضع و فروتنی، منشی بزرگ برای همه آنانی است که می‌خواهند، نفس خود را به زنجیر بکشند.

زنگ که به صدا در می‌آید، پهلوانان یک به یک وارد گود می‌شوند، رخصت می‌طلبند و مرشد با گفتن یاعلی آنان را همراهی می‌کند.

آن روزها پوریای ولی بنیان زورخانه را بنا نهاد تا منش پهلوانی و قهرمانی در بین ما گم نشود و امروز قداستی در این گود نهفته است که پهلوان و قهرمان هر دو در یک تخته شنا می‌روند و کباده‌ای به سنگینی همه عزتمندی‌ها را بر فراز سر می‌برند.

مرشد با خواندن اشعار پندآمیز، غزلیات عرفانى عشق به حق و پرهیز از آلودگی، روح پهلوانى و دلاورى را در جوانان ورزشکار برمى‌انگیزد و میاندار، میاندارى را به ورزشکاران تعارف مى‌کند.

شاید پهلوان شدن و دست یافتن به پهلوانی، بدون ورزش‌هاى زورخانه‌اى و آموختن فنون کشتى ممکن نباشد و به ‌‌همین جهت ورزش باستانى و آموختن فنون کشتى از دیرباز در ایران رونق داشته است، اما هر دلاوری که به احترام گود زورخانه سرخم می‌کند و وارد حریم قدسی آن می‌شود، منشش را به پهلوانی عجین کرده است.

زورخانه جای نیکان، پاکان و مکتب فتوت و جوانمردی و بنایی است که باید با قامت خم شده از آن عبور کرد و این اولین نشانه فروتنی و تواضع کسی است که وارد زورخانه می‌شود.

ادب، صفا، فروتنی و گذشتی که بین ورزشکاران زورخانه حاکم است شاید در دیگر عرصه‌ها به چشم نیاید اما اینجا از اصول اساسی ورزش همین ادب و صفایی است که سینه به سینه و نسل به نسل از پهلوانی به پهلوان دیگر منتقل شده است.

آنچه این رشته ورزشی را از دیگر رشته‌ها متمایز می‌کند، تقدس آن به واسطه ریشه داشتن در فرهنگ و مذهب ایرانی و اسلامی ماست که با احیای آن می‌توان فرهنگ و منش پهلوانی را در جامعه جاری کرد.

امروز اما این صفا حکایتی دیگر داشت، همه چشم‌ها بر در بود تا لحظه‌ای که منتظر آن بودند فرا برسد، لحظه‌ای که قرار بود پهلوانی وارد گود شود که...

آن روز که سربند «یا زهرا» بر سر بست و از فرزند کوچکش خداحافظی کرد، معنای پهلوانی را در جایی می‌جست که فرصتی برای پرواز کبوترها بود.

اربعین سال گذشته، پای پیاده تا حرم رفته بود، یک دغدغه بزرگ همواره همراه او بود، آن هم دفاع از حرم بود، حرمی که حریم امن همه عاشقان کربلاست.

از سفر اربعین که برگشت، همچون روحی که در بدن آرام نمی‌گیرد، دوباره راهی کربلا شد، این بار به عنوان مدافع حرم.

و بازگشت دوباره‌اش چهارم خردادماه امسال بود بازگشتی که همه مردم شهر به استقبالش آمدند، اما این بازگشت به سوی حق بود، بازگشتی که با آرام گرفتن در جوار ملکوتیان، همراه بود.

و در همایشی که بهانه‌اش، پیروزی انقلاب اسلامی بود، پهلوانان همدان و کردستان به گود آمدند تا از ولایتی سخن بگویند که مانند پهلوان شهید منوچهر سعیدی، تا پای جان، پای آن ایستاده‌اند.

استواری انقلاب بر اساس دین

آموزه‌های دینی که در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای جریان دارد، در شکل‌گیری، تداوم و استمرار انقلاب اسلامی هم مهم‌ترین نقش را دارد.

امام جمعه قروه در زمینه نقش این آموزه‌ها در انقلاب اسلامی، گفت: اساس استواری انقلاب اسلامی بر مبنای دین است.

حجت‌الاسلام حسن باباییان افزود: مردم ما خواهان اسلام ناب محمدی(ص) به معنای واقعی آن بودند و لذا بهترین انقلاب دینی دنیا را رقم زدند.

وی افزود: در این راه مردم بهترین جوانان خود را و جوانان جان خود را در راهی دادند که خیر دنیا و آخرت را برایشان رقم زد.

باباییان با بیان اینکه اگر دین و دینداری در عرصه انقلاب اسلامی نبود، این پیروزی بزرگ را نداشتیم، افزود: ماندگاری انقلاب ما هم بر اساس دین و آموزه‌های دینی است.

وی با بیان اینکه چنین همایش‌هایی که مبتنی بر پهلوانی و با تاسی به امیرمومنان حضرت علی(ع) شکل گرفته، قداست وی‍ژه‌ای دارد که دلیل آن هم تکیه داشتن بر آموزه‌های دینی است.

امام جمعه قروه افزود: مردم ایران همواره انقلاب خود را بزرگ می‌دارند و پای آن هم ایستاده‌اند.

دهه فجر آغاز بلوغ کامل ملت ایران

فرماندار قروه هم با بیان اینکه دهه فجر آغاز بلوغ کامل ملت ایران است، گفت: این روزها انقلابی بزرگ به ثمر نشست که ثمره آن عزت و اقتدار است.

شعبان سپهر یکی از مبانی شکل‌گیری انقلاب اسلامی را مبانی دینی برشمرد و افزود: یکی از عرصه‌های مبانی دینی و اعتقادی که در آن شکل ویژه‌ای دارد، همین ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی است.

وی گفت: توجه به اخلاق دینی و آموزه‌های آن و تاسی به تعالیم رهبران دینی موجب می‌شود تا زمینه‌های رشد و شکوفایی در همه ابعاد فراهم شود.

سپهر با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس و پس از آن نیز شاهد تاسی جستن رزمندگان به مقتدای پهلوانان عالم، حضرت علی(ع) بوده‌ایم، افزود: حضور گسترده ورزشکاران در عرصه‌های دفاع از انقلاب اسلامی حاکی از خدماتی است که نظام اسلامی به این قشر داشته است.

وی تاکید کرد: باید زمینه تعالی ورزش‌هایی که آراسته به منش و اخلاق پهلوانی که برگرفته از اعتقادات دینی است در جامعه فراهم شود.

پای صحبت پیشکسوتان

پیشکسوتان کردستانی و همدانی بازو به بازوی هم چرخ می‌زنند و میل را به دوش می‌کشند، اسوه‌های اخلاق و پهلوانی، گردهم آمده‌اند و همایشی از جنس پهلوانی در جریان است با پهلوانانی از جنس غرور و غیرت برگرفته از انقلابی بودن، انقلابی که آسان به دست نیامد. از روزهای درو و نزدیک سخن می‌گویند، روزهایی که دیو رفت و فرشته درآمد.

حاج عبدالله کاظمی‌روشن از همدان آمده است، از روزهایی می‌گوید که زورخانه‌ها رونقی نداشت، روزهایی که پهلوانان همه در صف اول تظاهرات علیه نظام ستم‌شاهی بودند.

وی با بیان اینکه ورزش زورخانه‌ای در گذشته‌های دور قابل تقدیر بود، افزود: این روند در دوران ستم‌شاهی بازیچه دست مشتی بی‌هویت شد که می‌خواستند، نقش اعتقادات دینی و مذهبی را کم‌رنگ کنند.

این پیشکسوت ورزش‌های زورخانه‌ای تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی این ورزش جایگاه مخصوص به خود را پیدا کرد و اکنون نیز با نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، روزبه‌روز بر اعتلای آن افزوده می‌شود.

کاظمی‌روشن گفت: همه کسانی که وارد گود این زورخانه می‌شوند با ذکر نام ائمه(ع) در زمینه ترویج شعائر الله همت می‌کنند.

حاج ملکی هم از پیشکسوتان سنندجی است، با بیتی شعر درباره این ورزش می‌گوید:

چون که نیروی بدن قدرت هر ایرانی است

این نشان را خبر از دولت ایران دارد

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای سنندج هم با بیان اینکه ورزش زورخانه‌ای پس از انقلاب رشد بسزایی در کردستان داشته است، افزود: در حال حاضر کردستان از قطب‌های کشور در همه رده‌های سنی است و همواره در رده‌ اول تا سوم قرار داریم.

شهریار کردی، در زمینه زورخانه‌های موجود در کردستان هم اظهار داشت: تا پیش از انقلاب تنها سنندج، سقز و بیجار دایر بود اما اکنون همه شهرستان‌های کردستان زورخانه دارند و از مربیان، داوران و مرشدان بین‌المللی هم برخورداریم.

نسل چهارم، نسل پهلوانی

و حالا نسل چهارم انقلاب هم می‌خواهد پهلوان باشد، پهلوانانی که به پهلوانان همواره زنده این مرز و بوم احساس دین می‌کند.

محمد طالبی از مدال‌آوران این رشته در رده نوجوانان است، وقتی از او می‌پرسم چرا این رشته، پاسخ می‌دهد: می‌خواهم منش پهلوانی را بیاموزم تا قدردان پهلوانانی باشم که این انقلاب را به ما هدیه کردند.

پهلوانان نمی‌میرند

این همایش، یادواره‌ای برای بزرگداشت شهید منوچهر سعیدی بود، پهلوانی که رفت تا در گود دفاع از حرمی مبارزه کند که گود زورخانه‌ها به نام نامی قبر 6 گوشه‌اش 6 ضلع دارد.

ایران اسلامی پهلوانانی از این دست را بسیار در دامان خود پرورش داده، پهلوانانی که پاداششان جز بهشت نبود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار