تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۱۱۵۸۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
توسعه زیرساخت‌های کشاورزی کشور 50 هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد
توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی ماشین آلات کشاورزی حدود 50 هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد / افزایش درآمد کشور به خودی خود مشکل اقتصاد کشور را حل نمی‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به واردات سالانه 15 میلیارد دلار مواد غذایی و محصولات کشاورزی گفت: توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی ماشین آلات کشاورزی حدود 50 هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد.

عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در مورد الزامات دولت و کشور برای عبور هر چه موفق‌تر از مرحله لغو تحریم‌ها و آغاز اجرای برجام گفت: تجربه تاریخ اقتصادی کشور به ما اثبات کرده است که مشکل کشور ما کاهش درآمدها نیست.

*با وجود همه نوسانات درآمدهای کشور همواره شاهد تورم و به نوعی رکود بوده‌ایم

وی با یادآوری افزایش این درآمدهای ارزی در سال‌های گذشته و عدم مدیریت صحیح آن که به افزایش تورم و بیماری هلندی منجر شد اظهار داشت: ما با وجود همه نوسانات و بالا و پایین شدن درآمدهای کشور همواره شاهد تورم و به نوعی رکود بوده‌ایم. 

*افزایش درآمد کشور به خودی خود مشکل اقتصاد کشور را حل نمی‌کند

پاپی‌زاده با تاکید بر اینکه افزایش درآمد به خودی خود مشکل اقتصاد کشور را حل نمی‌کند گفت: ما باید به سمت تجمیع این درآمدها و ذخیره آن در صندوقی ویژه رفته تا برای مقاصد خاصی از جمله تولید هزینه شود.

وی از لزوم صرف هزینه‌های آزاد شده ارزی در مسیر تقویت اقتصاد مقاومتی، تحکیم قدرت اقتصاد داخلی و کاهش وابستگی به خارج از کشور سخن گفت و افزود: به عنوان مثال در حوزه کشاورزی ما سالانه 15 میلیارد دلار واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی داریم اما اگر در این حوزه با توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی ماشین آلات کشاورزی که خود در حدود 50 هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد و بحث استفاده از روش‌های نوین ‌آبیاری موفق شویم می‌توانیم بخش عمده‌ای از توان اقتصاد داخلی را ارتقا دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی نیز نیاز به سرمایه گذاری مناسب و استاندارد سازی داریم، ما اکنون صادرات بعضی مواد غذایی به همسایگان و نیز کشور روسیه را داریم اما از آنجا که زمان طولانی برای صادرات نیاز است و ابزار مناسب برای بسته بندی و نگهداری در اختیار نداریم با کیفیت پایین این صادرات صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشوری مانند ترکیه محصول مشابه را ظرف 24 ساعت به بازار مصرف می‌رساند اظهار داشت: این خود موجب نوعی ارزش افزوده برای آنان می‌شود.

*سالانه ارز بسیار زیادی از کشور باید صرف واردات بذر شود

پاپی‌زاده به لزوم تقویت زیرساخت‌های صادراتی و احداث پایانه‌ها اشاره کرد و گفت: حمل و نقل هوایی کشور نیز نیاز به تجدید قوا دارد، علاوه بر آن کشور هنوز در حوزه تولید بذر هنوز به خارج از کشور وابستگی دارد و سالانه ارز بسیار زیادی از کشور باید صرف واردات بذر شود.

وی ادامه داد: اکنون و در شرایط فعلی با صرف کود و سم بیشتر و بدون در اختیار داشتن بذر اصلاح شده محصول کمتری تولید می‌شود در حالی که با دستیابی به بذر اصلاح شده با مصرف سم و کود کمتر می‌توان محصول بیشتری تولید کرد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی بر توسعه شبکه بزرگراهی و تجدید بنای فرسوده شبکه برق کشور تاکید کرد و گفت: توسعه شبکه بهداشت و شبکه آبرسانی نیز از جمله اولویت‌های کشور در عصر پسابرجام باید باشد و در کل، سرمایه‌گذاری‌های ماندگار منجر به افزایش درآمد کشور در بلندمدت می‌شود.

به گزارش فارس، صادق خلیلیان وزیر سابق جهاد کشاورزی اخیراً در گفت‌وگویی با انتقاد از رشد واردات محصولات کشاورزی تاکید کرد: متاسفانه آمار واردات در بخش کشاورزی در سال گذشته نزدیک به 23 میلیون تن شده، که این حجم واردات در بخش کشاورزی در 100 سال گذشته بی سابقه بوده است. برای اقتصاد ما که جز 20 اقتصاد برتر دنیا بوده و جز اقتصادهای نوظهور در یک دهه گذشته قرار گرفته است، این مقدار واردات جلوه خوبی در سطح جهانی ندارد.

خلیلیان با اشاره به واردات میوه در کشور تصریح کرد: در کشوری که خودش صادرکننده میوه است و سالانه مازاد تولید دارد، واردات میوه به جز موز که تولید آن در کشور کم است اصلا معنایی ندارد. طبیعی است که سازمان‌دهی بازار و بازارچه های مرزی و گمرکات بر عهده دولت است.

وزیر سابق جهاد کشاورزی عنوان کرد: 23 میلیون تن محصولات کشاورزی در سال گذشته زیر نظر دولت و از مرزهای قانونی کشور وارد شده است و در زمینه غلات سال گذشته 7 میلیون و 200 هزار تن گندم وارد کشور شده است. این مقدار واردات گندم هم در 100 سال گذشته بی سابقه بوده است.

خلیلیان خاطرنشان کرد: نزدیک به 16 میلیون تن انواع غلات وارد کشور شده است، در حالی که مسئولان قول داده بودند سال 93 سال بهتری برای بخش کشاورزی کشور باشد. این نشان دهنده جهت‌گیری‌های نامناسب دولت در بخش کشاورزی است و شاهد این هستیم که سال گذشته حتی بودجه بخش کشاورزی هم برای سال 94 کاهش یافت.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار