تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۱۱۷۷۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه آهن جنوب، محوطه پیش از تاریخ «بیت شمع» اهواز را صاف کرد / سهل انگاری میراث فرهنگی
تعرض به محوطه باستانی بیت شمع در اثر تخریب و تسطیح پروژه راه آهن، موجب راه یابی آب های سطحی به درون محوطه و لایه های باستانی و فروپاشی محوطه شده است
تعریض خط راه آهن اهواز به شوش باعث تخریب 3 هکتار از محوطه باستانی پیش از تاریخ بیت شمع شد.

محوطه باستانی 3 هکتاری بیت شمع که نیاز به عملیات نجات بخشی دارد در روستای جعاوله در اطراف منطقه بامدژ اهواز واقع است.  
 
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اعلام تعرض به محوطه تاریخی بیت شمع به CHN گفت: محوطه تاریخی تخریب شده آثاری از دوره های متعدد پیش از تاریخ تا دوره اسلامی را در خود جای داده است.
 
مجتبی گهستونی افزود: به دنبال تخریب های صورت گرفته شده توسط راه آهن جنوب، از طرف اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تعیین خسارت انجام شده است که هیچ گاه امیدی به پرداخت این میزان خسارت مالی نیست و از طرفی بخش های عمده محوطه باستانی تخریب شده است.
 
وی اظهار داشت: چنین محوطه هایی قابلیت انجام مطالعات باستان شناسی را دارد و انجام تعرض های فعلی این ضرورت را ایجاب می کند که عملیات نجات بخشی در محدوده پروژه راه آهن انجام شود.
 
عضو انجمن میراث فرهنگی خوزستان که استاندار خوزستان ریاست آن را برعهده دارد گفت: تعرض راه آهن به یکی از مهم ترین محوطه های تاریخی ایران در خوزستان به عنوان بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی منطقه ناشی از عدم توجه و تعهد لازم بعضی از ارگانها از جمله راه آهن و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان است که عملکرد ناصحیح شان موجب شده تا در اصالت و یکپارچگی محوطه خدشه وارد کنند.
 
گهستونی یادآور شد: تعرض به محوطه باستانی بیت شمع در اثر تخریب و تسطیح پروژه راه آهن، موجب راه یابی آب های سطحی به درون محوطه و لایه های باستانی و فروپاشی محوطه شده است.
 
وی تاکید کرد: با توجه به وجود محوطه های متعدد با ارزش های گوناگون در محور تاریخی اهواز به چغازنبیل و شوش، این تخریب صورت موجب مخدوش شدن هویت فرهنگی منطقه شده است.
 
اهواز با 35 اثر و محوطه ثبت شده در سال 1393 از اداره میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری برخوردار شد که تاکنون اختیارات کامل و امکانات مورد نیاز برای آن لحاظ نشده است. بی شک عدم توجه به شناسایی، ثبت، کاوش و نجات بخشی در محوطه های تاریخی اهواز موجب تخریب روز افرون این محوطه ها خواهد شد.


مرجع / میراث خبر
:
:
:
آخرین اخبار