تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۱۱۹۶۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس اداره حفاظت محیط زیست مطرح کرد:
ایجاد "باغ‌شهر" به جای ویلاسازی در باغ‌های دزفول
رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با تاکید بر غیرمجاز بودن ساخت و ساز در باغات مرکبات این شهرستان، پیشنهاد ایجاد "باغ‌شهر" در اراضی بایر دزفول را مطرح کرد
رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با تاکید بر غیرمجاز بودن ساخت و ساز در باغات مرکبات این شهرستان، پیشنهاد ایجاد "باغ‌شهر" در اراضی بایر دزفول را مطرح کرد.

فرهاد قلی‌نژاد اظهار کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغات دزفول علاوه بر تصرف اراضی کشاورزی، موجب ایجاد حجم فراوانی از پسماند و زباله می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر تبعات ساخت و سازها، وارد شدن فاضلاب و پسماند ساختمان‌ها به زمین‌های کشاورزی و باغات است و از سوی دیگر حفر چاه‌های غیرمجاز در ویلاها و گردشگاه‌ها که عملی غیرمجاز محسوب می‌شود، موجب خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی نیز خواهد شد.

قلی‌نژاد گفت: از دیگر آثار ساخت و سازهای غیرمجاز، تغییر و تبدیل کاربری زمین‌های کشاورزی است و از سوی دیگر تخریب باغات که کمربند سبز دزفول محسوب می‌شوند، کاهش سطح فضای سبز و تغییر آب و هوا و میکروکلیمای شهرستان دزفول را در پی خواهد داشت.

وی با پیشنهاد ایجاد باغ‌شهرها در دزفول بیان کرد: اداره حفاظت محیط زیست دزفول در راستای حمایت از صنعت گردشگری توصیه می‌کند که به جای تخریب باغات جهت ایجاد ویلاهای پراکنده، نسبت به ایجاد باغ‌شهرها در زمین‌های بایر پرداخته شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول افزود: باغ‌شهرها را می‌توان با تامین آب در اراضی که قابل کشت نیستند، ایجاد کرد. از جمله این اراضی، تپه‌ماهورهای مناطق شهیون و سردشت دزفول است که می‌توان با ایجاد باغ‌شهر، این نواحی را به زمین‌های سرسبزی تبدیل کرد. این اقدام موجب جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد فضایی مناسب برای ساخت و سازهای مجاز خواهد شد.

وی با اشاره به منطقه تحت کشت باغ‌های مرکبات در دزفول گفت: بیشتر باغ‌های مرکبات دزفول در نواحی جنوب شرق و جنوب غرب دزفول واقع است که مناطق شمس‌آباد، محمد بن جعفر، عباس‌آباد و زاویه ها را در بر می‌گیرد.

قلی‌نژاد عنوان کرد: مجموعه حفاظت محیط زیست دزفول به جز ساختمان‌های انبار محصول کشاورزی، با تمامی استعلاماتی که مرتبط با احداث بنا در باغات بوده، مخالفت کرده است.

وی افزود: در این راستا، در زیستگاه باغ لک‌لک در منطقه محمد بن جعفر با افرادی که خواستار تقسیم‌بندی این منطقه جهت ساخت ویلا بودند، برخورد شد و اکنون تصرف باغ متوقف شده و باغ پلمب و تحت نظارت اداره حفاظت محیط زیست دزفول است. 
مرجع / ایسنا
برچسب ها: دزفول
:
:
:
آخرین اخبار