تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۱۲۱۷۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیلاب؛ تالاب بامدژ در خوزستان را سیراب کرد
مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: تالاب بامدژ در استان خوزستان بر اثر سیلاب اخیر سیراب و پرآب شده و حیات و طراوت خاصی پیدا کرده است.
 احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به اینکه این تالاب سال هاست به علت خشکسالی کاملا خشک و بی آب شده بود، افزود: این سیلاب کل مساحت چهار هزار هکتاری این تالاب را پرآب کرده و دوستداران محیط زیست را امیدوار کرده است.

وی گفت: این تالاب که در حاشیه غربی رودخانه کارون واقع شده است با بالا آمدن و طغیان رودخانه کارون کاملا پرآب شده است و هم اکنون حدود 20 میلیون متر مکعب در این تالاب ذخیره سازی شده است .

وی با بیان اینکه تالاب بامدژ پیش از خشکسالی دهها ماهیگیرمشغول صیادی بودند گفت: با احیای این تالاب زمینه برای رونق صید و صیادی برای ساکنان اطراف آن فراهم شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درادامه گفت: با احیای این پهنه آبی باردیگر پرندگان مهاجر در این نقطه آبی فرود خواهند آمد.

سیلاب اخیر در خوزستان که طی 70 سال گذشته بی سابقه بوده است سبب احیای دو تالاب مهم وبین المللی هورالعظیم وشادگان شده ضمن آنکه بیشه زارهای استان خوزستان را از خطر نابودی نجات داد.

وی روند هدایت سیلاب به دو تالاب هوالعظیم و شادگان در دوهفته اخیررا بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: امسال برای تامین حق آبه این دو تالاب هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

در یک سال اخیر دکتر ابتکار در بازدید از این دو تالاب ضمن ابراز نگرانی از اینکه این پهنه آبی به کانون های ریزگردها در خوزستان شده از تامین نشدن حق آبه این دو تالاب بشدت انتقاد کرده بود.

بسیاری از کارشناسان محیط زیست معتقدند سیلاب های دهه های گذشته برای محیط زیست خوزستان بسیار مناسب بوده در حالی که با احداث سدها در مناطق بالادست و مهار سیلاب ها، بسیاری از تالاب ها و برکه ها به کانون های ریزگرد تبدیل شده است.
مرجع/موج
:
:
:
آخرین اخبار