تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۱۲۳۱۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پروژه آسفالت جاده عبدالخان ـ بستان؛ نقطه سر خط!
نزدیک به یک دهه از پروژه بازسازی آسفالت مسیر عبدالخان ـ بستان می‌گذرد؛ عدم تکمیل این پروژه‌ پای وزیر نفت را نیز به این موضوع کشاند
نزدیک به یک دهه از پروژه بازسازی آسفالت مسیر عبدالخان ـ بستان می‌گذرد؛ عدم تکمیل این پروژه‌ پای وزیر نفت را نیز به این موضوع کشاند.

برای به ثمر ننشستن یک پروژه به نفع مردم، شاید یک بازی «تیکی‌تاکا» کافی باشد؛ پاس‌کاری سریع و دقیق مسؤولان به همدیگر می‌تواند تاکتیک مناسبی برای عقیم ماندن هر پروژه‌ای باشد.

مسیر عبدالخان به بستان سال‌هاست که گرفتار این تاکتیک شده است؛ مسیری که تردد در آن به قیمت پرداخت عوارض تمام می‌شود.

این مسئله باعث کلافگی مردم این منطقه شده است؛ دهیار روستای شیخ نادر در این ارتباط می‌گوید: پروژه آسفالت جاده عبدالخان به بستان بعد از عملیات زیرسازی، پنج سال است که متوقف شده است.

حسن لطیفی این جاده را بسیار استراتژیک و مهم توصیف می‌کند و می‌گوید: این جاده به بازارچه چذابه منتهی می‌شود و اهمیت زیادی دارد.

وی می‌گوید: عوارض هم می‌‌گیرند اما متأسفانه حتی یک کیلومتر قیر هم نمی‌ریزند، پس این عوارض چی هست؟

*نقطه سر خط !

جاده عبدالخان - بستان مسیر تردد ماشین‌های سنگین شرکت نفت بود و به همین علت بازسازی آن به این شرکت واگذار شده است؛ تردد این ماشین‌های سنگین، این جاده را فرسوده کرده است؛ چاله‌‌ها و ناهمواری‌های موجود در جاده عبدالخان - بستان منجر به تصادفات متعددی شده که در این میان جان چند نفر را نیز گرفته است.

در این میان شرکت نفت هر سال وعده بهره‌برداری پروژه آسفالت این جاده را می‌دهد اما با گذشت سال‌ها پس از آغاز کار پروژه، این جاده هنوز آسفالت نشده است.

اهالی روستاهای مجاور جاده عبدالخان - بستان برای تکمیل پروژه بازسازی آن، پیگیری‌های زیادی انجام دادند. آنها طومار نوشتند، به سراغ اداره راه و شهرسازی و مسؤولان مربوطه رفتند اما هیچگاه به نتیجه نرسیدند.

*دستور وزیر نفت

مهرماه سال گذشته بود که وزیر نفت کشور به صحن مجلس رفت؛ همین کافی بود تا  نماینده شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی درخواست تکمیل این پروژه را از وی داشته باشد.

سید راضی نوری این درخواست را به شکل مکتوب به زنگنه داد؛ در این درخواست آمده است: «‌جاده عبدالخان – بستان در شهرستان شوش که از تعهدات وزارت نفت برای انجام آن بوده ولی متأسفانه علی رغم وعده وعیدی که از طرف شرکت نفت به ما داده شده تاکنون قدم‌های عملیاتی صورت نگرفته است؛ از آنجایی که این مسیر محل تردد زوار اربعین حسینی به چذابه می‌باشد، خواهشمند است عنایت لازم برای تسریع انجام آن مبذول فرمائید».

وزیر نفت نیز با پاراف این درخواست، دستور تکمیل این پروژه را داد؛ اما این سوال مطرح می‌شود که چرا این پروژه با گذشت چند ماه از دستور وزیر نیز تکمیل نشده و همچنان باعث ناامیدی مردم این منطقه شده است؟

*همه چیز آماده تکمیل پروژه

نماینده شهرستان شوش در پاسخ به این سوال می‌گوید: پیش از این، پیمانکاری که شرکت نفت معرفی کرده بود به دلایلی نتوانست این پروژه را تکمیل کند و به همین جهت این پیمانکار از طرف این شرکت برکنار شد.

سید راضی نوری با بیان اینکه شرکت نفت اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه را داده است یادآور می‌شود: مراحل و تعامل بین وزارت نفت و وزارت راه‌وشهرسازی در این ارتباط به خوبی انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: در همین ارتباط مناقصه مجددی انجام شده که امید می‌رود با مشخص شدن پیمانکار، به زودی شاهد تسریع در روند انجام کار و تکمیل این پروژه مهم و حیاتی باشیم.

نوری خاطرنشان می‌کند: بازسازی و راه‌اندازی این مسیر باعث کوتاه‌تر شدن و ارتباط با بازارچه مرزی چذابه می‌شود؛ همچنین باعث تسهیل تردد در بسیاری از روستاهای واقع در این مسیر می‌شود.

نماینده مردم شوش اضافه می‌کند: با وجود طرح توسعه زمین‌های کشاورزی شهرستان شوش، مسیر عبدالخان - بستان می‌تواند نقش مهمی در حمل و نقل کالاهای کشاورزی ایفا کند.

*پایان نقطه سر خط ها

این همان چیزی بود که اداره راه و شهرسازی استان خوزستان می‌خواست؛ معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان پیش از این در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها گفته بود:  تنها راه حل تکمیل این پروژه این است که شرکت نفت پیمانکار این پروژه را خلع ید کند تا فکری برای آن انجام دهیم و پس از آن از اعتبارات استان یا ملی برای بازسازی این راه می توان استفاده کرد.

جهانبخش امانی اضافه می‌کند: این مسیر از سمت شوش 24 کیلومتر است که بخش های زیادی از آن آسیب دیده و در قسمت هایی نیز بر روی جاده قبلی که ما ساخته بودیم، افتاده است.

اما نماینده شوش در مقابل معتقد است که نگهداری از راه به عهده سازمان راه و شهرسازی است؛ سید راضی نوری تصریح می‌کند: سازمان راه و شهرسازی نباید نسبت به وظیفه خود شانه خالی کند و باید به عنوان متولی امر وارد شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان روستایی و فرهنگیان از این مسئله گله دارند یادآور می‌شود: راه و شهرسازی استان باید در جهت تسریع در روند اجرایی و تکمیل این پروژه اقدامات لازم را انجام دهد.

حالا که با تلاش نماینده شهرستان شوش، پای وزیر نفت هم به این جاده کشیده شده است، و مشکل اعتبارات و به دنبال آن امکان بهانه‌تراشی‌ها هم سلب شده است، آیا با انجام مناقصه و معرفی پیمانکار، بالأخره این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد؛ که اگر برسد، کلاهمان را به احترام وزیر خواهیم برداشت؛ وزیری که با فرصت‌طلبی نماینده شوش وارد گود شد تا نقطه سر خط‌های 10 ساله این پروژه را پایان دهد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار