تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۱
کد خبر: ۱۲۳۳۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جنگ يك روزه اروند و قطعنامه 348 شوراي امنيت
با نگاهي به تاريخ متوجه مي شويم كه از سال 1514 كه جنگ چالدران رخ داد تا جنگ تحميلي ايران و عراق بيش از 25 جنگ بزرگ بين عراق و ايران در گرفته است كه 24 جنگ تحت پرچم عثماني و يك مورد با عراق نوين بوده است. 48 ساعت قبل از آغاز جنگ جهاني دوم در كميسيون تحديد مرزي بين عثماني و ايران معروف به كميسيون استانبول 228 ستون مرزي از ارارات تا خرمشهر به زمين زده شد و 48 ساعت ساعت قبل از جنگ جهاني متوقف شد.
 به گزارش خوزنیوز  با نگاهي به تاريخ متوجه مي شويم كه از سال 1514 كه جنگ چالدران رخ داد تا جنگ تحميلي ايران و عراق بيش از 25 جنگ بزرگ بين عراق و ايران در گرفته است كه 24 جنگ تحت پرچم عثماني و يك مورد با عراق نوين بوده است. 48 ساعت قبل از آغاز جنگ جهاني دوم در كميسيون تحديد مرزي بين عثماني و ايران معروف به كميسيون استانبول 228 ستون مرزي از ارارات تا خرمشهر به زمين زده شد و 48 ساعت ساعت قبل از جنگ جهاني متوقف شد.

حكومت پهلوي و فروش مناطق نفتي ايران

در سال 1308 با تجزيه عثماني كشورهاي تحت حاكميت اين امپراتوري پا به عرصه گذاشتند و و در همين سال ايران عراق را به رسميت شناخت و با سفر ملك فيصل اولين پادشاه عراق به ايران قول هاي مساعدي در باره رفع مشكلات مرزي داده شد. اما با مرگ ملك فيصل به خاطر بيماري در سوييس كاري انجام نشد. پس از آن در گيريهايي در مرزهاي دو كشور رخ داد و عراق اين را بهانه قرار داد و به جامعه ملل متحد شكايت برد و عهدنامه مذكور با وساطتت بريتانيا بين عراق و ايران در سال 1937 بسته شد و تلاش صد ساله ايران براي حقوق خود در اروند رود نابود شد و تنها تسلط ايران بر بخشي از اروند در نزديكي آبادان تاييد شد. و منطقه نفتي خانقين و نفت خانه به عراق واگذار شد كه امروزه بخش عظيمي از منابع نفت عراق و دنيا را دارا مي باشد.

در سال 1969 دولت عراق سفير ايران را احضار و اروند را جزيي از خاك خود قلمداد مي كند. و كشتي هايي كه پرچم ايران را دارند بايد تحت پرچم عراق حركت كنند و چنانچه نيروهاي دريايي ايران در كشتي باشند با توسل به زور خارج خواهند شد.

1969 صالح مهدي عماش معاون نخست وزيري عراق مي گويد: ما با ايران بر سر اروند رود اختلاف نداريم تنها اختلاف ما با ايران بر سر عربستان (خوزستان) است و در همان روز تلويزيون بصره با نقشه جديد عراق ظاهر مي شود و خوزستان را جزيي از عراق به حساب مي آورد.

جنگ يك روزه اروند و قطعنامه 348 شوراي امنيت

در سال 1352 شمسي با بالا گرفتن اختلافات مرزي بين ايران و عراق ، رژيم عراق در اقدامي انتقامجويانه بيش از 70000ايراني مقيم عراق را اخراج مي كند. و متعاقب ان با احضار سفير ايران ، ايران را تهديد به حمله نظامي مي كند، در اقدامي غافلگيرانه روز يكشنبه 21 بهمن ماه عراق در اقدامي برق اسا به ايران حمله مي كند و در گيري سنگين رخ مي دهد و تعدادي از نيروهاي طرفين كشته مي شود. به دليل عدم انتقال صحيح اخبار و حواشي اين جنگ بسياري با داستان سرايي ايران و شاه را در موضوع قدرت مي دانند و معتقدند كه در بيست و چهار ساعت شاه تا بغداد پيش مي رود،اما اين دروغ تاريخ است و در گيري در داخل خاك ايران بوده است.والد هايم دبير كل سازمان ملل وكمن مكزيكي را به عنوان تحقيق به منطقه جنگي مي فرستد و گزارش مبني به درگيري در تپه زالو آب است كه طبق نقشه 1914در داخل خاك ايران بوده است. و طرفين از سلاحهاي سنگين نيز استفاده كرده اند و تعدادي از طرفين كشته شدند كه در ايران بنام يكشنبه خونين لقب گرفت. با وساطت هواري بومدين رييس جمهور الجزاير صدام حسين معاون رييس جمهوري عراق و محمدرضا پهلوي بر سر ميز مذاكره مي نشينند و منجر به قرارداد 1975 الجزاير مي شود و خط مرزي تالوگ ملاك مرزهاي آبي كشور مي شود و طبق منشور 102 سازمان ملل در معاهدات ايران و عراق در دبير خانه به شماره 14907و14903 ثبت مي شود.تا اينكه در 26 شهريور 59 صدام در تلويزيون قرارداد1975 الجزاير را ملغي اعلام مي كند.

جرقه هاي جنگ و حماقت دولت موقت

در 24 فروردين 58 حمله هوايي عراق به مهران وحمله به قصرشيرين جنگ رنگ و بوي تازه اي گرفت ، پاسگاه مرزي انجيره،ني خزر،هلاله در غرب و جنوب كشور بمب باران شدند، در سال 1358 آبان ماه كنسولگري ايران در بصره اشغال و دو ديپلمات ايران باز داشت مي شوند و ايران نيز با يورش نيروهاي مردمي مدرسه عراقي ها در خرمشهر اشغال و معلمهاي عراقي دستگير مي شوند. در 1358 آذر ماه يك گردان عراقي به پايگاه مرزي امير آباد حمله و آنجا را به تصرف در مي آورد و متعاقب آن منطقه نفتي مهران بمب باران مي شود. سفير و وزير خارجه ايران در كويت مورد حمله تروريستي قرار مي گيرند. سفارت ايران توسط عراق در بيروت مورد حمله قرار مي گيردمخالفين ايران در عراق تحت آموزش نظامي قرار ميگرند و نيروهاي تجزيه طلب در اين آموزش از حمايت مالي و نظامي عراق و اعراب بهره مي گيرند. طارق عزيز چند ايران كوچك بهتر از ايران واحد است

دولت بازرگان (موقت) براي حمله به ايران زمينه سازي كرد

با توجه به اقدامات خصمانه عراق و اعلان جنگ چرا دولت بازرگان سعي در كوچك كردن ارتش و هدف قرار دادن توان نظامي كشور داشت ؟ آيا جز خيانت نامي ميتوان بر آن نهاد؟

با پيروزي انقلاب اسلامي ترس از تكرار انقلابي مشابه تمام دنيا را فراگرفت، و يكي از متحدين اسراييل به بازوي محرك جهان براي نابودي اين رژيم تبديل شد.

هم زمان با حملات اشكار نظامي عراق به ايران و تصرف برخي روستاها هاي ايران با روي كار آمدن دولت بازرگان (دولت موقت) سياست هاي مشكوكي رقم خورد و به اجرا در آمد وصدام با نگاه به درون ايران قول فتح 48 ساعته ايران را به دنيا مخابره كرد!!

اين اقدامات در نگاه تاريخي پرده از راز روشنفكران و خران غربزده بر مي دارد!!!

كاهش خدمت سربازي ازدو سال به يك سال كه باعث تخليه هرچه بيشتر كارشناسان نظامي و پادگانها از نيروهاي آموزش ديده شد.

لغو تمام قرار دادهاي نظامي با آمريكا و ساير قراردادهاي اقتصادي ،سياسي با اين كشور، كاهش نيروهاي ارتش با سياست تعديل.

لغو قرارداد خريد شش فروند زير دريايي از آلمان قبل از اغاز جنگ تحميلي. كودتاي نوژه به رهبري شاهپور بختيار معروف به كودتاي نقاب در 18 تير 1359. درگيري 50 درصد از توان ارتش در سركوب تجزيه طلبانه داخلي پس از انقلاب. در دولت بني صدركه از سال 1358 تا اواخر 59 رييس جمهور بود مخالفت شديد با نيروهاي انقلابي و كاردان داشت و عدم پشتيباني از جبهه و جلوگيري از ورود سپاه و بسيج به عنوان نيروهايس مردمي درجنگ، اخراج محمد جهان ارا از اتاق جنگ اهواز، اشغال 13600كيلومتر مربع از خاك كشور با فرماندهي ضعيف و نا كار آمد و شكست در عملياتهايي مختلف در جنوب كشور.

هوشنگ عطاريان كه توسط بني صدر به فرماندهي منصوب شده بود به جرم جاسوسي براي حزب توده و شوروي اعدام مي شود

بركناري سپهبد صياد شيرازي از فرماندهي غرب كشور و انتصاب سرهنگ هوشنگ عطاريان به جاي وي كه پس از مدتي به جرم ارتباط با حزب توده و شوروي اعدام گرديد. مسايل و موارد قوق نشان مي دهد كه نشانه هايي از خلع سلاح ايران از درون با هماهنگي اتفاق افتاده است كه صدام حسين تكريتي غزل فتح ايران را در مدت 48 ساعت مي دهد و از نظر كارشناسي علوم استراتژي مي توان گفت : دولت بازرگان ارتش را به سمت پليسي بودن پيش مي برده است تا يك نيروي مقتدر و اثر گذار، همين افراد پس از چندي از امام ره در خواست انحلال ارتش را داشتند كه با جواب دندان شكن ابراهيم زمان روبرو شدند.

منابع: ماجراي 8ساله دفاع مقدس

جنگ تحميلي ايران و عراق(نوشته دروديان)

ناگفته هايي از جنگ هاي خليج فارس
مرجع/بسیج
:
:
:
آخرین اخبار