تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۲۵۰۳۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نسخه علاج‌بخشی سد گتوند؛ فاجعه‌ای برای کشاورزی و محیط زیست خوزستان
اجرای طرح دریاچه نمک برای سد گتوند یک فاجعه است و باعث تبدیل زمین‌های کشاورزی استان به نمکزار می‌شود
رییس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ایران گفت: اجرای طرح دریاچه نمک برای سد گتوند یک فاجعه است و باعث تبدیل زمین‌های کشاورزی استان به نمکزار می‌شود.

نسخه علاج‌بخشی سد گتوند؛ فاجعه‌ای برای کشاورزی و محیط زیست خوزستان

مسعود اسدی اظهار کرد: معاون اقتصادی وزیر نیرو طی مصاحبه‌ای اعلام کردند که راهکار اجرایی حل مشکل درمان سد گتوند ایجاد دریاچه نمک است.

وی ادامه داد: روند اجرای این طرح به این شکل است که آب شور سد به فاصله بین 30 تا 40 کیلومتر انتقال می‌یابد که به این ترتیب یک حوض عظیم نمکی ایجاد شده و در آنجا تبخیر می‌شود تا به این شکل نمک‌های سد گتوند خارج شوند.

رییس نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان با بیان این‌که سازمان محیط زیست خوزستان اجازه انجام چنین کاری را صادر نکرده است، گفت: این طرح یک فاجعه غیر قابل قبول برای استان است و ما به عنوان خانه کشاورز استان و به عنوان انجمن کشاورزان اعلام می‌کنیم که این خط قرمز ما است.

وی بیان کرد: بر اساس نظر قاطع کارشناسان به علت وجود بادهای فراوان در منطقه در فصولی از سال، علاوه بر ریزگردهایی که استان را آلوده کرده‌اند، ما شاهد ریزگردهای نمکی نیز خواهیم بود. ایجاد حوضچه نمک با مساحتی حدود 1000 یا 2 هزار هکتار یعنی ایجاد کویری از نمک. این ریزگردهای نمکی با اندک بادی بر سر شهروندان شهرهای اطراف و اراضی کشاورزی خواهد ریخت.

وی افزود: با وقوع طوفان‌های نمکی، زمین‌های زراعی اطراف حداقل تا شعاع 40 کیلومتر به نمکزار تبدیل خواهد شد و زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های شوشتر، گتوند و باوی در تیررس تبدیل به نمکزار هستند و من به عنوان نماینده 173 هزار تولیدکننده بخش کشاورزی اعلام می‌کنم، با این این موضوع مخالف هستم.

اسدی گفت: از مسئولین درخواست می‌کنیم فکر اجرای این طرح را در خوزستان نکنند و فکر می‌کنم ارزان بودن این راه‌حل علت انتخاب آن از طرف وزارت نیرو بوده است چرا که بهترین و عملیاتی‌ترین راه که می‌تواند مشکل سد گتوند را حل کند، روش بای‌پس است اما اجرای طرح دریاچه تبخیری یک فاجعه زیست محیطی خواهد بود.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
وطنم ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
1
سلام طاعات همگی قبول .استاد عریر وقتی آقای پور محمدی که نوشته بود ساخت این سد خسارت دارد اما متاسفانه ریس دولت دهم خطاب به آقای پور محمدی مینویسد شما چه میدانید از سد سازی و آیا سد را با س مینویسند یا ص و به شعورایشان و مردم خوزستان توهین کردند کجا بودید .آیا نمیدانستید که فاجعه در راه است میدانستید اما متاسفانه مانند دیگران چشم بستید و از آن آقا حمایت کردید پس بنشینید و نظار گر باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
1
من به عنوان شهروند خوزستانی از مسئولان سوالی دارم میخوام بپرسم هزینه ی احداث بهشت آباد که برای انتقال آب کارون صورت میگیرد چقدر است؟
ونیز هزینه ی برطرف کردن مشکلات محیط زیستی سد گتوند چقدر است؟ هزینه ی واقعی بر طرف کردنه این سد چقدر است نه هزینه ایی که همین جوری بخواهید یه جوری سنبلش کنید هزینه ی واقعی را بگویید؟
و سوال دیگر من این است واقعا کدام یک واجب است که هزینه شود؟ بهشت آباد یا برطرف کردنه مشکلات محیط زیستی سد گتوند؟؟؟
البته من به عنوان یک شهروند عادی خوزستانی میدانم کدام یک واجب است میخام بدونم وجدان کاری مسئولان چقدر است.
فرزندعقیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
1
خدالعنت کنه باعث وبانی این خیانت رو...
آقایون یه راه حل ساده :
ببینیدهزینه ی ساخت این سدچقدربوده ؟
حالاهزینه وخسارتهایی که تاالان وبعدهااااا تحمیل میکنه چقدره؟
خداییش بزنیدخرابش کنیدمثل روزاولی که نبود...
بعداگرآدم دانایی پیداشد(که البته طرح مطالعاتی این سدهم سالیان پیش بادقت واینده نگری کامل دیده شده بودوبدست نادانی تغییرکرد) طرح رودرست اجراکنن..والسلااااام
لطفاانتشاربدیدنظرمارو
mm2
|
Finland
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
0
این وزارت نیرو چه پدر کشتگی با خوزستان داره؟
:
:
:
آخرین اخبار