تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۱۲۶۴۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش بینی زیان میلیون دلاری به کشور با آتش سوزی در پتروشیمی ماهشهر
استاندار خوزستان گفت: وقوع آتش سوزی در منطقه پتروشیمی ماهشهر ممکن است میلیون ها دلار به کشور زیان وارد کرده باشد ولی ضررها وقتی بیشتر می شود که تجهیزات بخوابد.
  استاندار خوزستان گفت: وقوع آتش سوزی در منطقه پتروشیمی ماهشهر ممکن است میلیون ها دلار به کشور زیان وارد کرده باشد ولی ضررها وقتی بیشتر می شود که تجهیزات بخوابد.

  غلامرضا شریعتی شامگاه پنجشنبه در جلسه استانی ستاد بحران خوزستان (برای موضوع آتش سوزی در واحد بوعلی منطقه پتروشیمی ماهشهر) اظهار کرد:  اگر تا فردا گاز تخلیه شود دیگر نیازی به استفاده از  این فوم ها نیست.

وی افزود: استفاده از فوم هایی که در این سطح و حجم  تاکنون تجربه نشده به نظر من ریسک است و انجام نشود بهتر است ولی با این حال تا ظهر جمعه پک فوم ها خواهد رسید و اگر هم متخصصان امر تصمیم بگیرند که باید استفاده شود همین کار را انجام خواهیم داد.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه آتش باید خاموش شود، تصریح کرد: تخلیه مواد از پایین کار خوبی است که اکنون در حال انجام است و اگر تا صبح روز جمعه مخازن گاز به صورت کامل تخلیه شود، دیگر نگرانی نداریم.

شریعتی با اشاره به اینکه فقط مواد بالای مخزن باید کامل بسوزند، گفت: البته این کار محیط زیست را آلوده می کند ولی با این وجود نگرانی جانی یا خسارت به امکانات پتروشیمی را نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه یک حادثه ملی رخ داده است، بیان کرد: تا آنجایی که من اطلاع دارم مجتمع هاب انرژی مستقر در ماهشهر زنجیره وار به هم متصل هستند و اگر یکی از آنها متوقف شود زنجیره های بعدی هم متوقف می شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: آتش سوزی پتروشیمی ماشهر ضایعه ای است که به سیستم وارد شده و انتظار داریم تا در زمان بعد از مهار آتش سوزی، علت وقوع آن را بررسی کنند.

شریعتی تأکید کرد: هدف از شناسایی وقوع علت خیلی هم برخوردی نیست بلکه باید برای آیند تجربه ای شود تا سیستم HSE و ایمنی ارتقا و این دست مسائل دیگر تکرار نشود.

وی عنوان کرد: وقوع آتش سوزی و این دست مسائل برای هر صنفی پیش می آید ولی اکنون بحث هزینه ها برای کشور آن هم در این شرایط خیلی مهم است. همچنین وقوع این حادثه ممکن است میلیون ها دلار به کشور خسارت وارد کرده باشد.

استاندار خوزستان اضافه کرد: ضررهای مالی دیگر به کشور بیشتر متعلق به زمانی است که بابت خوابیدن سیستم ها تا دوباره به کار برگشتن آنها از دست می دهیم. بنابراین لازم است تا در این زمینه دقت لازم انجام و اگر مسامحه ای شده برای آینده تجربه و جلویش گرفته شود.

شریعتی یادآور شد: تمام مدیریت و سیستم های مختلف استان با یک فراخوان رهسپار منطقه شدند. همچنین همه آنهایی که توانایی کمک داشتند، خیلی فوری به میدان آمده و امکانات را هم برای مهار آتش فرستادند.

وی  از سایر مجموعه های وابسته به نفت که پتروشیمی نداشتند ولی به نحوی همکاری کردند  به ویژه ناطق نفتخیر تشکر کرد.

استاندار خوزستان گفت: بیژن عالی پور مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب از سرمایه های استان است که عمر خود را در این صنعت گذرانده و منشأ خوبی هم برای صنعت نفت در کشور و استان بوده است. در بحث افزایش ظرفیت نفت که جمهوری اسلامی ظرف ۶ ماه افزایش یک میلیون بشکه ای را داشته نیز موفق نشد جز با زحمات هم استانی ها و کارشناسان مناطق نفتخیز جنوب که نشان دادند پیشانی وزارت نفت هستند و توانمندی، معلومات و علم لازم را نیز دارند.

شریعتی تصریح کرد: سهمی که وزارت نفت برای افزایش تولید در مناطق مختلف تعیین کرده تا آنجایی که اطلاع دارم فقط در برخی مناطق محقق شده ولی مناطق نفتخیز جنوب جبران سایران را نیز داشته است. این مسئله جز با همدلی، تجربه، دلسوزی و از خودگذشتگی مجموعه و در صدر آنها بیژن عالی پور انجام شدنی نبود.

وی اضافه کرد: از دقیقه ای که مسئله حریق منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر را به بیژن عالی پور اعلام کردیم تمام امکانات را بسیج کرد و با حضور در منطقه نیز پیگیر عملیات بود. البته حیدر بهمنی مدیرعامل ملی حفاری نیز همینطور همکاری داشتند و جای سپاس و تشکر دارد که همه به صورت واحد و یکپارچه عمل کردند.

استاندار خوزستان اظهار کرد: در ابتدای کار نگرانی هایی داشتیم که الحمدلله برطرف شد و این مسئله جز با همکاری همه سیستم ها محقق نمی شد. البته امیدواریم که این همدلی تا انتها ادامه پیدا کند.

شریعتی در واکنش به علی گل مرادی برای انتقاد از رسانه ها گفت: وقتی مصاحبه انجام نشود قطعا هر کسی یک حرفی می زند. چون امروز همه مسئولان درگیر کار بودند، خیلی موفق به انجام مصاحبه نشدند و باید زودتر وارد بحث مصاحبه ها می شدند.

وی ادامه داد: چون صبح خبر از حل ماجرا و مهار آتش گزارش شده بود دیگر مصاحبه ای انجام نشد ولی از ساعت ۱۶ بعدازظهر روز پنجشنبه مصاحبه تمامی مسئولان استانی و شهرستانی شدت گرفت تا آگاهی سازی های لازم انجام شود.

استاندار خوزستان تأکید کرد: مردم اگر اطلاعی نداشته باشند، نگران و با خود می گویند حتما اتفاقی افتاده که مصاحبه نمی کنند ولی با این مصاحبه هایی که انجام شد آرامشی در منطقه ایجاد و اکنون همه چیز تحت کنترل است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار