تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۲۷۲۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تخریب بخشی از خانه عباسیان در رامهرمز
چند روز پیش تصاویری مبنی بر تخریب بخشی از خانه عباسیان در رامهرمز منتشر شد که نشان می داد بخش جلویی این خانه تاریخی شامل اتاق ها، ایوان، دیوار آن تخریب و آوار برداری شده است
چند روز پیش تصاویری مبنی بر تخریب بخشی از خانه عباسیان در رامهرمز منتشر شد که نشان می داد بخش جلویی این خانه تاریخی شامل اتاق ها، ایوان، دیوار آن تخریب و آوار برداری شده است.

به گفته مسئولان میراث فرهنگی خوزستان، این بخش جزو بنای تاریخی نبوده و ارزشی نداشته اما به گفته اهالی منطقه این بنا از دیرباز جزو این خانه بوده و مصالح به کار رفته در آن یعنی گچ و قلوه سنگ و معماری که از دیوارهای تخریب شده هنوز به جای مانده است دال بر تاریخی بودن آن است.

خانه تاریخی عباسیان مربوط به دوره قاجار است و در جنوب غربی میدان آزادی رامهرمز واقع شده، و گفته می شود این بنا در سال 1382 با شمارهٔ ثبت 9955 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مجید باغبدرانی، مالک فعلی این بنا، با اذعان به تخریب بخش جلویی این بنا در 20 روز گذشته با هدف تجاری سازی گفت:برای تخریب از اداره میراث فرهنگی رامهرمز مجوز گرفتم و مجوز ساخت تا سه طبقه برای من صادر شده است.

وی افزود: فکر نمی کنم که این بنا ثبت ملی شده باشد چرا که مالک قبلی در این باره از میراث فرهنگی راجع به ثبت آن شکایت کرده بود.

رییس اداره میراث فرهنگی رامهرمز اظهار کرد: پس از اطلاع از این خبر بلافاصله مسئول حفاظت اداره میراث رامهرمز برای سرکشی از بنا اعزام شد که اعلام کرد خانه تاریخی عباسیان سالم و آسیبی ندیده است.

احسان بارانی افزود: دیواری که تخریب شده در حاشیه خیابان اصلی قرار دارد و پشت آن چیزی نبوده است. در پشت این دیوار 300 متر زمین خالی قرار دارد.

وی گفت: دیوار تخریب شده فاقد ارزش تاریخی است البته اتاق هایی به صورت طولی در پشت این دیوار بوده اند که سقف آنها فرو ریخته بود و هیچ ارزش تاریخی نداشتند.

وی با تاکید بر اینکه ملک تاریخی تخریب نشده است توضیح داد: این دیوار نیمی از خیابان را گرفته بود و 40 تا 50 متر با بنای اصلی فاصله دارد. وقتی متوجه شدیم نگه داری از آن ارزشی ندارد و حتی امکان فرو ریختن در خیابان و خطر جانی را در پی دارد مجوز تخریب آن و ساخت ساختمان تا سه طبقه را صادر کردیم.

او درباره ثبت ملی بودن این اثر گفت: زمانی که من به اداره رامهرمز آمدم گفته می شد که این اثر پیش از این ثبت شده اما از تاریخ دقیق ثبت آن اطلاعی ندارم.

گفتنی است در خانه تاریخی عباسیان تاکنون هیچ گونه مرمت یا احیایی صورت نگرفته است. خانه عباسیان از نوع دو اشکوبه ای و دوره ساز است و حیاط آن در وسط خانه قرار گرفته است. حیاط آن شامل حوض و باغچه است و بخش پشتی خانه سالم است.

همچنین پرویز طلاییان پور، معاون میراث فرهنگی اداره خوزستان، گفت:در تماسی که با اداره میراث فرهنگی رامهرمز داشتیم اطلاع یافتیم که این خانه تخریب نشده و دیوار تخریب شده فاصله زیادی با خانه دارد و ویژگی تاریخی و خاصی نیز نداشته است.

او تاکید کرد: به خانه تاریخی عباسیان تعرضی صورت نگرفته است.

با توجه به تخریب هایی که در گذشته در اهواز و استان خوزستان مانند تخریب سرای عجم توسط مالکان بناها صورت گرفته، بیم آن می رود که بی توجهی برخی مسئولان و متولیان امر موجب شود تا شاهد تخریب تدریجی نه فقط یک اثر تاریخی بلکه هویت و شناسنامه تاریخی شهر و کشورمان باشیم.

میراث فرهنگی متعلق به مردم یا تاریخی خاصی نیست بلکه سرمایه کشور برای همه نسل‎ها به شمار می رود.

تخریب بخشی از خانه عباسیان در رامهرمز

تخریب بخشی از خانه عباسیان در رامهرمز

تخریب بخشی از خانه عباسیان در رامهرمز

تخریب بخشی از خانه عباسیان در رامهرمز
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار