تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۳۱۴۴۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان:
بودجه آموزش‌وپرورش خوزستان حتی کفاف گچ مدارس را نمی‌دهد
در سال جاری بودجه‌ی آموزش‌وپرورش برای یک‌میلیون دانش‌آموز استان یک میلیارد و 400 میلیون تومان و به عبارت دیگر به ازای هر دانش‌آموز یک هزار و 400 تومان بوده است که همین مقدار نیز در مردادماه پرداخت شد؛ این اعتبار حتی برای مایع دستشویی، ماژیک و گچ مدارس نیز کافی نیست
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: در سال جاری بودجه‌ی آموزش‌وپرورش برای یک‌میلیون دانش‌آموز استان یک میلیارد و 400 میلیون تومان و به عبارت دیگر به ازای هر دانش‌آموز یک هزار و 400 تومان بوده است که همین مقدار نیز در مردادماه پرداخت شد؛ این اعتبار حتی برای مایع دستشویی، ماژیک و گچ مدارس نیز کافی نیست.

محمد تقی‌زاده در همایش بازگشایی مدارس که روز چهارشنبه، 24 شهریورماه در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در مدت کوتاهی که استاندار جدید روی کار آمدند، نگاه ویژه‌ای به آموزش‌وپرورش داشته‌اند که از این نگاه و توجه قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان این‌که هیچ تغییر و تحولی در جامعه بدون تحول در تعلیم و تربیت ایجاد نمی‌شود، افزود: ما تلاش کرده‌ایم که در اقدامات خود برنامه‌ریزی داشته باشیم و در طول سه سال اخیر سعی کرده‌ایم که با برنامه علمی، کارشناسی‌شده و با تعیین شاخص‌های علمی و اجرایی برای آموزش‌وپرورش پیش برویم. اولین شاخص که بر اساس نیاز استان به آن پرداخته شده است، موضوع پیش‌دبستانی است.

تقی‌زاده با اشاره به اجباری شدن دوره پیش‌دبستانی در خوزستان، تصریح کرد: هدف این نیست که کودک یک سال زودتر الفبا را بیاموزد بلکه هدف آن است که با معنا و مفهوم ساده‌ترین واژه‌ها مانند دوستی، محبت، تلاش، غدیر، قربان و محرم آشنا شود؛ این واژه‌ها، مفاهیمی هستند که همواره تکرار می‌شوند اما پیام فلسفی آن‌ها مورد دقت قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: اگر درک، فهم، معرفت و شناخت در نوآموزان ایجاد شود و این مفاهیم فراگیر شوند، به‌طور مسلم مشکلات سخت‌افزاری کمتری خواهیم داشت چراکه شیوه‌ی استفاده از سرمایه‌های ملی نیز متفاوت خواهد شد. 45 هزار کلاس درس در خوزستان وجود دارد و اگر در هر کلاس یک نیمکت خراب شود، سالانه 45 هزار نیمکت از بین می‌رود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: اجباری شدن پیش‌دبستانی در سال تحصیلی جاری موجب اشتغال سه هزار نفر در خوزستان شده است. از مدارس نیز خواسته شد تا در مدرسه بنری نصب و این موضوع را اعلام کنند. این اقدامی است که هیچ‌کدام از استان‌های هم‌جوار نتوانسته‌اند که آن را انجام دهند؛ همچنین در طول سه سال گذشته پوشش پیش‌دبستانی برای‌ نوآموزان از 20 درصد به 80 درصد افزایش یافته‌ است.
 
تقی‌زاده با بیان این‌که 250 هزار نفر از والدین دانش‌آموزان بی‌سواد هستند، گفت: باوجود این بی‌سوادی، به‌راحتی نمی‌توان فرایند تعلیم و تربیت را از مدرسه به خانه هدایت کرد؛ بنابراین رفع بی‌سوادی والدین دانش‌آموزان یکی دیگر از اولویت‌های آموزش‌وپرورش است.

وی ادامه داد: متأسفانه هر مشکلی در آموزش‌وپرورش به وجود می‌آید، آن را به وزیر، مدیرکل و مدیر شهرستان نسبت می‌دهند؛ درحالی‌که این مشکل، مربوط به همه‌ی جامعه است. درواقع علت همه‌ی مسائل در آموزش‌وپرورش نیست؛ به‌طور مثال کودکان بازمانده از تحصیل، فقر فرهنگی، ازدواج زودرس و کودکان بدسرپرست نیز در تعلیم و تربیت مؤثر هستند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: در سال جاری بودجه آموزش‌وپرورش برای یک‌میلیون دانش‌آموز استان یک میلیارد و 400 میلیون تومان یعنی به ازای هر دانش‌آموز یک‌هزار و 400 تومان بوده است که همین مقدار نیز در مردادماه پرداخت شد؛ این اعتبار حتی برای مایع دستشویی، ماژیک و گچ مدارس نیز کافی نیست. اولویت اساسی دیگر میدان بازی دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان نیاز دارند که میدان ورزشی و پرنشاطی داشته باشند.

تقی‌زاده افزود: رتبه‌ی آموزش‌وپرورش استان در کنکور از 27 به 21 ارتقاء پیدا کرده است؛ بالا بردن هویت منطقه استانی ازجمله موارد مورد توجه است زیرا زمانی مشکل کنکور حل می‌شود که مشکل پیش‌دبستانی ما حل شود. در این رده‌بندی رتبه چهار استان از 32 استان کشور جابجا شد که خوزستان یکی از آن‌ها بوده است.

وی گفت: اولویت‌ها و برنامه‌های ما به شکل مکتوب درآمده است و این اولویت‌ها به تمام مدارس ابلاغ خواهند شد و به‌عنوان هدف و جهت‌یاب در برنامه‌های آموزش‌وپرورش خواهند بود. در خصوص بازگشایی مدارس، در اولین اقدام باید مسئولان منطقه، مردم و خیرین را درگیر کنیم. ظرفیت‌های بسیار خوبی در این زمینه در جامعه‌ی ما وجود دارد اما این ظرفیت‌ها را باید شناسایی کرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان، گفت: باید در هر منطقه‌ای مجمع خیرین مدرسه‌ساز را تشکیل دهیم و از این مجمع بخواهیم که در این حوزه حضور پیدا کند. موضوع بازگشایی مدارس از مردادماه کلید زده‌ شد و به رنگ‌آمیزی، نورپردازی و ... مدارس پرداخته شده است. تابلو و پرچم مدرسه یک نماد ملی است بنابراین درودیوار مدرسه باید در محله، زیباترین باشد.

تقی‌زاده گفت: کتابخانه‌ها و کتابخانه‌های کلاسی از مهم‌ترین مسائلی است که باید موردتوجه قرار گیرد؛ سرانه‌ی مطالعه بسیار کاهش پیدا کرده است. کودکی که اهل مطالعه باشد، حتی در درس‌های ریاضی و فیزیک نیز موفق‌تر عمل می‌کند. کودکان باید در این زمینه تربیت شوند و باید تلاش کنیم تا در هر کلاس، یک کتابخانه وجود داشته باشد. این مسأله در بخش فرهنگی نیز بسیار مفید است.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
0
بودجه میخواهند برای چه درس بخوانند برای چه در کشوری که بیکاری و دزدی اخبار روز است ، باید علم و دانش بودجه نداشته باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
0
برنامه‌های علمی و کارشناسی شده مدیر کل حتماً پرداخت نکردن حق‌الزحمه اسفند 94 معلمان حق‌التدریس است که از وزارت داده‌اند و چه شده خدا می‌داند. یا ایجاد اشتغال برای 3 هزار نفر (بدون حقوق) می‌باشد.
آخر کجای این کارشناسی شده و علمی است!! شما که سرانه ندارید و توان پرداخت حق‌الزحمه معلمان را ندارید، چگونه پیش دبستانی را در استان اجباری کرده و ادعای تولید شغل برای 3 هزار نفر می‌کنید و از سایر استان‌های همجوار خرده می‌گیرید؟
جناب مدیر کل آن‌ها منطقی و کارشناسی شده قدم برمی‌دارند تا در دخل و خرج خللی وارد نیاید. و شما تنها به فکر رسانه‌ای کردن هستید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
0
جناب اقای مدیرکل.چندهفته است هزاران معلمو که منتظر اعلام نتایج نقل و انتقالات درون استانی هستند بدلایل نامعلوم سرکار گذاشتی و اعلام نمیکنی .فکر همکارای فرهنگیت هم باش اونا هم زندگی دارن برنامه دارن
ناشناس
|
Afghanistan
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
0
0
درس واسه چیشونه.ماها درس خوندیم کارمند وزارت نفت شدیم چی شد.درحالی که میتونستیم بریم کشوردیگه زندگی کنیم و نرفتیم که الانه با رابطه بیان تو شرکتها سر کار خیلی ادمهای یلاقبا که سرشون به تنشون نمی ارزه و براماهای قدیمی دانشگاه دولتی رفته عرض اندام کنن.والا بخدا من بچمه میفرستم بره اونور کارگری کنه بهتر تا اینجا مهندس بیکار بشه
:
:
:
آخرین اخبار