تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۱۳۲۳۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش سطح زیر کشت ذرت در دزفول
تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان ذرتکار موجب شد تا کشاورزان دزفول تمایلی به کشت این محصول در سال جاری نداشته باشند
 دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی دزفول گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان ذرتکار موجب شد تا کشاورزان دزفول تمایلی به کشت این محصول در سال جاری نداشته باشند.

بهمن دریکوندی روز یکشنبه افزود:پارسال بیش از 24 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دزفول به کشت ذرت اختصاص یافت ولی به دلیل بدقولی بورس و پرداخت نشدن مابه التفاوت حاصل از فروش تضمینی ذرت، سطح زیر کشت این محصول امسال تا 50 درصد کاهش یافته است.

وی افزود:به دلیل استقبال نکردن کشاورزان منطقه از کشت ذرت دانه ای امسال تنها 12هزارو 100 هکتار از زمین های کشاورزی دزفول به کشت ذرت اختصاص یافته است.

دریکوندی افزود:این رویه که شرکت پشتیبانی امور دام در پیش گرفته به نابودی کشت ذرت دانه ای به عنوان محصولی استرات‍ژیک در منطقه منجر می شود ضمن اینکه هیچ کس در این خصوص پاسخگو نیست و دستگاه های ذیربط نیز پاسخگوی کشاورزان نیستند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی دزفول با تاکید بر اینکه پاسخگو نبودن نهادهای مسئول به متضرر شدن بیش از پیش کشاورزان منجر شده است گفت:بورس قیمتی پائین تر از قیمت هزینه شده برای کشاورزان برای ذرت در نظر گرفت و با وجود اینکه قیمت خرید تضمینی ذرت به ازای هر کیلوگرم 6 هزار و 250 ریال تعیین شده بود با احتساب افت و رطوبت محصول در آخر در برخی موارد هر کیلوگرم ذرت دانه ای را با قیمت حدود سه هزار و 200 ریال از کشاورزان خریداری کرد که غیرمنصفانه است.

وی افزود:علاوه بر این با وجود اینکه قرار بود مابه التفاوت قیمت تضمینی خرید ذرت دانه ای را دولت پرداخت کند با گذشت چند ماه اقدام به پرداخت مطالبات کشاورزان ذرتکار کرد ضمن اینکه کسورات کشاورزان نیز تا این لحظه پرداخت نشده است و بورس و پشتیبانی امور دام کشاورزان را سرگردان کرده اند و کسی پاسخگوی خسارات وارده به کشاورزان نیست.

دریکوندی اظهار کرد:متاسفانه نه تنها هیچ کدام از ادارات پاسخگوی کشاورزان نیستند بلکه هیچ سایتی برای مراجعه کشاورزان جهت بررسی وضعیت مطالبات وجود ندارد و هیچ فرد و یا نهاد خاصی مسئول بورس در دزفول معرفی نشده است و پشتیبانی امور دام نیز می گوید مشکل از بورس است در حالی که بورس متولی دیگری ندارد.

وی با اشاره به ابهام در مطالبات کشاورزان خواستار حل مشکل و سرگردانی کشاورزان ذرتکار شد و گفت:با وجود استقبال کم کشاورزان از کشت ذرت در سال جاری و ادامه این روند در آینده شاهد نابودی کشت این محصول استراتژیک درخوزستان خواهیم بود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار