تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۱۳۲۴۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس انجمن برنج خوزستان عنوان کرد:
نیاز مبرم به ورود کمباین‌های مهاجر
رئیس انجمن برنج خوزستان با اشاره به دغدغه برنج‌کاران در خصوص تأمین کمباین‌های مخصوص برنج گفت: با توجه به سطح زیر کشت برنج و همچنین سرعت کمباین‌های موجود نیاز مبرمی به ورود کمباین‌های مهاجر به استان داریم
رئیس انجمن برنج خوزستان با اشاره به دغدغه برنج‌کاران در خصوص تأمین کمباین‌های مخصوص برنج گفت: با توجه به سطح زیر کشت برنج و همچنین سرعت کمباین‌های موجود نیاز مبرمی به ورود کمباین‌های مهاجر به استان داریم.

محمد سواری در خصوص مشکلات مربوط به برداشت برنج اظهار کرد: اکنون برنج‌کاران دغدغه تأمین کمباین‌ را دارند و در شهرستان‌هایی مانند اهواز حتی یک کمباین مخصوص وجود ندارد و در شهرهایی نظیر شوش، تعداد محدودی از این کمباین‌ها موجود است.

وی با اشاره به رایزنی‌های انجمن برنج خوزستان جهت ورود کمباین‌های مهاجر مخصوص برداشت برنج از استان‌های فارس، گیلان و مازندران افزود: به منظور تسریع و تسهیل برداشت شلتوک از شالیزارهای استان در تلاش هستیم تا کمباین‌های مورد نیاز را از طریق بخش خصوصی دیگر استان‌های کشور تأمین کنیم.

سواری تصریح کرد: در سال جاری بیش از 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان برنج‌کاری شده است و همچنین با توجه به این‌که کمباین‌های موجود در هر 4 یا 5 ساعت یک هکتار از شالیزارها را برداشت می‌کنند، نیاز ضروری به کمباین‌های مخصوص برنج داریم.

وی با بیان این‌که کمباین‌های مخصوص برنج در هر شرایطی و با هر نوع افتادگی محصول، برداشت شلتوک را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: متأسفانه نظارتی بر نرخ کرایه کمیاین‌های مخصوص نمی‌شود و با توجه به این‌که برداشت برنج از شالیزارها در خوزستان در مقطعی از زمان صورت می‌گیرد که امکان بارندگی زیاد است، کشاورز به علت خطر آسیب‌دیدگی محصولاتش تحت فشار است، دیگر چاره‌ای ندارد و ناچار به پذیرش هرگونه قیمتی برای کرایه کمباین‌ها است و کمباین‌داران نیز قیمت‌هایی غیر کارشناسی و غیر اصولی را تعیین می‌کنند.

سواری افزود: انتظار می‌رود مراجع نظارتی به این مساله ورود کنند و بر نرخ کرایه کمباین‌ها که توسط کمباین‌داران تعیین می‌شود‌، نظارت کنند زیرا با کمترین بارندگی، قیمت‌های کرایه کمباین‌‌ها به صورت سرسام‌آوری افزایش می‌یابد و در سال گذشته این نرخ حتی تا سقف 500 تا 600 هزار تومان برای هر هکتار افزایش یافته بود.

رئیس انجمن برنج خوزستان با تأکید بر ایجاد چارچوبی برای تعیین نرخ کرایه کمباین‌های مخصوص برنج گفت: هیچ نهاد دولتی از جمله سازمان جهاد کشاورزی تاکنون به مساله نرخ کرایه برداشت برنج ورود نکرده است و باید نهادهای نظارتی به این مساله وارد شوند و با تصویب یک قیمت مشخص، چارچوبی برای این امر تعیین کنند.

وی با بیان این‌که در استان‌های دیگر کشور برای نرخ کرایه کمباین‌ها چارچوبی وجود دارد، اظهار کرد: در استان‌های دیگر خدماتی نیز نظیر سوخت یارانه‌ای به کمباین‌داران ارائه می‌شود اما در خوزستان، هیچ نظارتی بر مساله نرخ کرایه کمباین‌ها نمی‌شود.

رئیس انجمن برنج خوزستان اظهار کرد: ان‌شاءالله میانگین عملکرد شالیزارهای استان در سال جاری 3.5 تا 4 تن خواهد بود و پیش‌بینی ما تولید بیش از 200 هزار تن شلتوک است که عملیات برداشت از اواخر مهرماه آغاز خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار