تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۳۳۹۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان:
خوزستان ‌رتبه دوم کشور‌ی را ‌در مطالعه، عضویت و ارتباط مطالعاتی ‌‌دارد
خوزستان رتبه دوم را از نظر مطالعه، عضویت و ارتباط مطالعاتی با فرهنگ مطالعه کتاب را در کشور دارد که بر این اساس شرایط خوبی را نسبت به سطح کشور دارا هستیم
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: سال گذشته استقبال خوبی در زمینه نذر فرهنگی کتاب صورت گرفت اما این فرهنگ فراگیر نشده است.

حجت‌الاسلام سید لطف‌الله سپهر اظهار داشت: خوزستان دومین استان کشور از نظر بنا و متراژ کتابخانه است و همچنین دارای 220 کتابخانه فعال در سطح شهر و روستا است.

وی با اشاره به 175 هزار نفر عضو در کتابخانه‌های سطح استان، گفت: خوزستان همچنین رتبه دوم را از نظر مطالعه، عضویت و ارتباط مطالعاتی با فرهنگ مطالعه کتاب را در کشور دارد که بر این اساس شرایط خوبی را نسبت به سطح کشور دارا هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان درباره تفکیک کتابخانه‌ها در استان بیان کرد: از 220کتابخانه فعال در استان 164 کتابخانه نهادی و مابقی مشارکتی بوده که از این تعداد 70 کتابخانه در روستاهای استان فعال هستند.

وی درباره میانگین منابع موجود در کتابخانه‌ها، عنوان کرد: در حال حاضر برای هر 100 نفر بیش از 54 جلد کتاب در سطح استان وجود دارد.

فراگیر نشدن نذر فرهنگی کتاب

سپهر درمورد فرهنگ نذر کتاب در سال‌های اخیر، گفت: سال گذشته استقبال خوبی در زمینه نذر فرهنگی کتاب صورت گرفت اما این فرهنگ فراگیر نشده بنابراین برای گسترش این فرهنگ نیازمند همکاری رسانه‌ها و صداوسیما با هدف تولید برنامه‌هایی در زمینه اهدا و تقویت منابع کتابخانه‌ها هستیم.

وی درمورد اهدای کتاب، ادامه داد: برخی مولفان همکاری لازم را در این زمینه دارند به طوری که به تعداد کتابخانه‌های موجود در استان  نسخه‌ای از کتب خود را اهدا می‌کنند. مسئولان در شهرهای بهبهان، اندیکا و ماهشهر برای تقویت منابع کتابخانه‌ها همکاری خوبی داشته‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه نمایشگاه معرفی کتاب برگزار می‌شود، ادامه داد: مشکل منابع در کتابخانه‌ها را نداریم و سالانه بیش از 10 هزار کتاب از نهاد کتابخانه‌ها و ماهانه 50 تا 100 جلد کتاب وارد کتابخانه‌ها می‌شود.

سپهر با اشاره به برنامه‌های کتابخانه‌ها بیان کرد: سال گذشته بیش از 400 جلسه نقد وبررسی و معرفی کتاب در شهرستان‌ها برگزار شد و این برنامه جز برنامه‌های زمان‌بندی شده کتابخانه‌ها است و سعی ما بر این است امسال تعداد این جلسات بیشتر شود.

عرضه در کتابخانه‌ها بیش از تقاضا

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت:  با وجود اینکه در سطح کتابخانه‌های استان فضای کافی برای سرویس دهی به بیش از یک میلیون نفر وجود دارد اما تنها یک هزار نفر را پوشش می‌دهیم و در حال حاضر عرضه‌ کتاب‌ در کتابخانه‌ها بیش از تقاضا است.

وی تاکید کرد: سازمان تبلیغات و رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌ها فعالیت کافی را در زمینه ایجاد انگیزه،  تشویق جوانان برای مطالعه، معرفی نهاد و توانمندی کتابخانه‌ها را داشته باشند چرا که با افزایش مطالعه و دانایی، آمار بزهکاری و طلاق کاهش می‌یابد و فضای سالم‌تری در کشور ایجاد‌ می‌شود.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار