تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۳۴۵۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آنتی‌بیوتیک ها نمی‌توانند سرماخوردگی را درمان کنند
رییس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:آنتی بیوتیک ها در مقابل این ویروس ها نقشی ندارند و هیچ کمکی به بهتر شدن بیمار سرماخورده نمی کنند.

فریده یونسی اظهار کرد: هرساله بزرگسالان به طور میانگین دو یا سه دوره سرماخوردگی دارند که در بچه ها می تواند بیشتر باشد.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل غیبت بچه ها از مدرسه و بزرگسالان از محل کار سرماخوردگی است.

وی اظهارکرد: بیشتر از 200 ویروس می تواند باعث بروز سرماخوردگی شود؛ ویروس ها می توانند از فردی به فرد دیگر از طریق تماس فیزیکی نزدیک منتقل شوند و رینو ویروس ها متدوال ترین نوع ویروس هستند که باعث سرماخوردگی می شوند.

رییس اداره تحقیق،توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: چندین عامل،احتمال ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهد که از آن جمله می توان به تماس با فرد مبتلا به سرماخوردگی و سن ( نوزادان و کودکان در معرض خطر بیشتری هستند) اشاره کرد.

وی از دیگر عوامل ابتلا به سرماخوردگی را داشتن سیستم ایمنی ضعیف و یا داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، و قرار داشتن در فصل پاییز و یا زمستان عنوان کرد.

یونسی گفت: وقتی میکروب ها باعث سرماخوردگی می شوند بینی و سینوس ها را درگیر می کنند و ترشحات بینی باعث شسته شدن میکروب ها از بینی و سینوس می شود.

وی افزود: پس از دو یا سه روز، ترشحات بینی ممکن است به شکل زرد یا سبز تغییر رنگ دهد که کاملا طبیعی است و به این معنی نیست که بیمار نیاز به آنتی بیوتیک دارد.

وی در خصوص علائم سرماخوردگی اظهار کرد: عطسه کردن، گرفتگی بینی، سرفه، گلو درد، ریزش مخاط به حلق، اشک چشم و سردرد از جمله این علائم است و اوج علائم دو تا سه روز است اما می تواند 10 تا 14 روز طول بکشد.

یونسی تاکید کرد: اگر علائم بهبودی بیشتر از 10 روز طول بکشد، علائم شدید یا غیر معمول باشد و بچه کمتر از سه ماه تب داشته باشد حتما باید به پزشک مراجعه کند.
رییس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی نیاز نیستند و تقریبا همه سرماخوردگی ها خودشان بهبود می یابند.

وی گفت: پزشک با پرسیدن تعدادی سوال از علائم بیمار و معاینه نوع بیماری را مشخص می کندو گاهی اوقات، سوآپ(چوب) داخل بینی یا دهان وارد می کند.

یونسی ادامه داد: چون سرماخوردگی به وسیله ویروس است آنتی بیوتیک ها به بهتر شدن کمک نمی کنند و حتی ممکن است برای اطفال و بزرگسالان مضر باشد.

وی گفت: پزشک می تواند نکاتی را برای کمک به بهبود علائم تب یا سرفه ارائه کند و باید از مصرف داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی به بچه های زیر چهار سال خودداری کرد.

وی در خصوص راه های تسکین علائم افزود: استراحت، مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبو بروفن، نوشیدن مایعات گرم، استفاده از دستگاه بخور سرد در محیط، قطره یا اسپری بینی، قرار دادن یک حوله گرم بالای گوش برای کاهش درد و غرغره آب نمک توصیه می شود اما قرص های مکیدنی در اطفال توصیه نمی شود.

یونسی گفت: اجتناب از سیگار کشیدن، استفاده از عسل در افراد بالای یک سال برای کاهش سرفه و تنفس بخار از یک ظرف آب گرم نیز مفید است و روش های خود مراقبتی باعث بهود علائم می شوند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر فرآورده های بدون نسخه در سن خاصی از بچه ها توصیه نمی شود.

وی در خصوص راه های پیشگیری از سرماخوردگی گفت: اجتناب از تماس فیزیکی با فرد مبتلا به سرماخوردگی و مقابله با عفونت سیستم تنفسی فوقانی از جمله این راه ها است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار